Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa blåbär?

  • AnnMarie59 16 juli 2009

    Det absolut bästa sättet att frysa blåbär helt obehandlade, helt utan socker häll upp i lsgoma burkar att ta fram. mindre o stötte burkar till olika ändamål jag rensar tex inte bören som skll bli till saft silar det när den är färdig

  • brallanbakar 18 juli 2009

    Är det någon som vet om man kan TORKA BLÅBÄR för att på så sätt kunna förvara dem i skafferiet istället. Har plockat så mycket redan att både kylen och frysen är fulla av sylt och bär!
    "Lyxproblem"...:p

  • jessica-j 18 juli 2009

    Ett tips som jag fått men inte provat än är att blanda ner lite potatismjöl i blåbären innan man fryser dem om man exempelvis tänkt använda dem som dekoration på tårta. Då ser de precis ut som när man plockar dem, de blir torra och fina. Ska inte påverka smaken heller..

  • Arkenstone 19 juli 2009

    ! Ska provas.

  • kattgnag 21 juli 2009

    Tack alla för alla tips och idéer! Nu har jag provat att frysa in dels i "klump" i plastbyttor med lite socker ovanpå, dels styckfryst på bricka och sedan ner i en större bytta. Utan socker.
    Skall bli jättespännande - nån gång frampå hösten - att jämföra.
    Kändes dock som smartast att styckfrysa för att kunna ta fram exakt vad man behöver för stunden. Jag är mest nyfiken på skillnaden mellan socker och inte socker.
    Har fått ihop några liter men det finns så mycket mer att hämta!
    Men det går inte fort, jag plockar varje bär för hand nämligen, (känns som att en bärplockar-grejsemojs våldtar och förstör.....:'(), och ryggen blir inte snäll efter några timmars plockande(N).
    Men det är det trots allt värt(Y)

  • rhg 31 juli 2009

    :) hej jag fryser in dom på bricka, sedan läger jag dom som dom är i plastpåse. då är det lätt att ta så mycket man behöver vid tillfälla. Roligt att det är gott om blåbär i år. Skall var bra att äta för diabetiker samt innehåller massor med antioxiddanter.:D

  • systeryster 31 juli 2009

    Hoppas du kommer ihåg att medela oss kattgnag vad du kommer till för resultat.Själv inbillar jag mig att de blir mosigare med socker än utan. styckefrysta blir bäst tyckr jag också. ibland gör strösocker bara att det förstärker det sura i frukt och bär.Eller det beska, som vid grapefrukt... Hur kunde man äta grapefrukt med socker? så fick jag det serverat som barn.Fullständigt oätligt.

  • kattgnag 31 juli 2009

    Ska verkligen försöka komma ihåg att meddela resultat(Y)
    Är väldigt nyfiken, men det får som sagt bli nån gång i höst/vinter som de tas fram för att ätas.
    Spännande!

  • rasmus_62 31 juli 2009

    Hejsan...om man värmer mjölk och sedan häller över de frysta blåbären blir dom som "färska" blåbär...ljuvligt gott...

  • mooseella 31 juli 2009

    De blåbär jag plockar i skogen är utan socker = naturella. Toppengott att bara stoppa in i munnen och njuta av. Så fryser jag dem också. Tar fram frysta bär och lägger i skål, de får tina medans jag kokar kaffe och äter en macka. Sen slår jag på lite naturell yoghurt och ngn msk keso och äter det. Gottgottigottgott (Y)

  • kattgnag 31 juli 2009

    Härligt härligt... Jag verkligen älskar era erfarenheter och tips! Man lär så länge man lever och får råd från andra.
    Tack rasmus och mooseella(Y)
    Självklart ska jag pröva!!
    Och komma ihåg att meddela...!

  • ThomasP 1 augusti 2009

    Jag fryser mina blåbär utan socker men när jag ska ta upp dem så tinar jag dem i kylskåp då blir de nästan som nyplockade // Mvh Thomas

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.