Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa in grönsaker

  • Ergilwen 2 februari 2009

    Jag undrar om någon vet vilka grönsaker, rotfrukter etc som går att frysa in (hackat eller rivet) och som går att använda senare i t.ex. grytor, soppor, gratänger mm.

  • bonappetit 2 februari 2009

    Jag vet inte exakt, men skulle kunna tänka mig att
    morötter, broccoli och blomkål inte är några problem. :)

  • popik 2 februari 2009

    Frysa grönsaker och rotfrukter går bra för de det mesta, undantaget mycket vattenrika grönsaker som tomat och gurka. Grönsakerna skall vara lagom mogna och färska. De flesta behöver först förvällas (hastigt koka) före infrysning. Salt är inte nödvändigt.

    Ansa: Rensa och skölj grönsakerna så att de är färdiga att lagas efter frysning. Dela eventuellt större bitar. Repa blad från stjälkar.

    Förväll: Koka upp rikligt med vatten med lite salt. Låt koka upp. Förväll i lite i taget. Späda grönsaker 2-3 min, squash 1 min, späda rotfrukter 4-5 min. Ta upp och kyl i kallt vatten.

    Frys: Förpacka i fryspåsar eller plastburkar och frys in.
    Man kan också först styckfrysa och sedan förpacka.

    Undantag: Pepparrot fryses in hel i bit. Paprika kan frysas in rå i ansade halvor eller strimlad. Fyllda kan också frysas. Persilja, dill, gräslök och kryddörter skall inte förvällas. Ansa, klipp eller repa av och förpacka.

    Lagring: Cirka 1 år i frys.
    Källa: menyse.com

  • Ergilwen 2 februari 2009

    Går det att frysa in t.ex. paprika i bitar utan att förvälla?

  • Forsen 2 februari 2009

    Jag hackar alltid upp den del av purjolöken som (alltid!) blir över vid matlagning och fryser in det i en fryspåse, perfekt att fräsa upp i t.ex. pastasåsen, strö ner i soppa mm

  • popik 2 februari 2009

    Skrivet av Ergilwen den 2 feb 2009

    Går det att frysa in t.ex. paprika i bitar utan att förvälla?

    Ja det går att frysa paprika rå, se mitt förra inlägg.

  • Matvagott 2 februari 2009

    Ja det går att frysa rotfrukter iallafall..Plockade på en gård där det var självplockning ...Broccoli, majs, purjolök, dill, morötter, sockerärtor mm förvällde dessa i lite vatten och salt (Var för sig) och hade hela hösten ,vintern , våren och sommaren..Tyvärr har de slutat upp med den gården!!! Saknar det...Letat efter annat ställe....

  • Malva_1 14 september 2015

    (A) >:D (N) (A) (A) {drool} (A) (A)Att råriva morötter o frysa är helt perfekt o är mkt godare än färskrivna. Har gjort det i 20 år ock nu när morötter är billiga - så passa på!! ??

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.