Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

frysa om köttfär...

  • Eery 14 mars 2010

    Jag har fått lära mig att man inte kan frysa om köttfärs, såvida man inte tillagat den. En vedertagen sanning.. Jag har inte en aning om varför. Kan tänka mig ett antal orsaker men är det nån som vet vad som händer med den? Har ett halvt kilo älgfärs ligger i frysen som jag planerar att mata mammas hundar med:s

  • Mistys 14 mars 2010

    Köttfärs är ett av det känsligaste livsmedel vi har med tanke på bakterie tillväxten. Färsk köttfärs har bara en dags hållbarhet om det inte är fabrikspackad, då tillför man en gas i förpackningen som ökar hållbarheten.
    För varje grad du tinar upp färsen börjar bakterierna som finns i färsen att börja växa. Olika bakterier växer olika fort och vid olika temperaturer
    Så i tinad färs har bakterietillväxten redan satt igång och ju förr du börjar tillaga den desto bättre.
    Om du fryser in den igen har du en produkt med mer bakterier i sig än den hade första gången du frös den. Läser man rekomendationer så står att man inte ska frysa om den men jag har även läst att man kan det men att hållbarheten i frysen bara är 2-3 veckor i frysen denna gång och sen måste den tillredas direkt. Det finns nämligen vissa bakterier som växer även i frys om än mycket,mycket långsamt.

    Att frysa om hela köttstycken rekomenderas inte heller men där pga andra orsaker. Varje gång man fryser en vara skapar man en cellsprängning. Detta ser man när man tinar en vara då köttet ofta släpper massa köttsaft. Fryser man om orsakar man ytterligare cellsprängningar och man får ett torrt, tråkigt kött utan köttsafter som bara rinner bort vid tining.

  • Mistys 14 mars 2010

    Ett litet tillägg:

    Om man fryser in kött i butikens fabriksförpackning ska man alltid picka ett par hål på plasten så gasen sipprar ut. Denna gas kan nämligen ge köttet en bismak och en lukt vid infrysning som inte är så trevlig när man sen tinar den. Det går att frysa förpackningen men bäst är kanske om man packar om i lufttät plastpåse i allafall.

  • Linlock 14 mars 2010

    Bra och intressant svar!(Y)

  • Mistys 14 mars 2010

    {bashful}{embarrassed}

  • nana 14 mars 2010

    jätte bra svar,tack för hjälpen.

  • maxxess 20 mars 2010

    Skrivet av Misty09 den 14 mar 2010


    Att frysa om hela köttstycken rekomenderas inte heller men där pga andra orsaker. Varje gång man fryser en vara skapar man en cellsprängning. Detta ser man när man tinar en vara då köttet ofta släpper massa köttsaft. Fryser man om orsakar man ytterligare cellsprängningar och man får ett torrt, tråkigt kött utan köttsafter som bara rinner bort vid tining.


    Allt du skriver är mycket korrekt. Väldigt bra svar.
    Vill bara som lekman tillägga att jag ibland upplevt att nötkött som fryses om blivit riktigt mört genom den extra cellsprängning som skett.

    Har märkt riktigt stor skillnad på bla ryggbiff, och den blev inte torr eller trådig utan bara mör (jag är ganska noga med ryggbiff när jag steker det :-).

  • Mistys 21 mars 2010

    Skrivet av maxxess den 20 mar 2010

    Skrivet av Misty09 den 14 mar 2010


    Att frysa om hela köttstycken rekomenderas inte heller men där pga andra orsaker. Varje gång man fryser en vara skapar man en cellsprängning. Detta ser man när man tinar en vara då köttet ofta släpper massa köttsaft. Fryser man om orsakar man ytterligare cellsprängningar och man får ett torrt, tråkigt kött utan köttsafter som bara rinner bort vid tining.


    Allt du skriver är mycket korrekt. Väldigt bra svar.
    Vill bara som lekman tillägga att jag ibland upplevt att nötkött som fryses om blivit riktigt mört genom den extra cellsprängning som skett.

    Har märkt riktigt stor skillnad på bla ryggbiff, och den blev inte torr eller trådig utan bara mör (jag är ganska noga med ryggbiff när jag steker det :-).


    Intressant :) Ska försöka jämföra någon gång när jag får tillfälle.Det känns iof ganska logiskt. Har man sönder köttfibrerna genom cellsprängning så blir det mörare. Det är ju egentligen vad en köttmörare på butik gör, har sönder köttfibrerna menar jag. Fast man får ju räkna med att ännu mer vätska försvinner.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.