Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa persilja/gräslök?

  • ami1974 5 oktober 2009

    Hej
    Har fullt av persilja och gräslök i mitt trädgårdsland, det känns så synd att det ska vissna bort nu när vintern kommer. Är det någon som vet om man kan frysa in det? Och i så fall hur man går till väga?
    Jag har även funderat på om man inte skulle kunna ta in lite i krukor och odla i köksfönstret? Funkar det?

  • Erajscha 5 oktober 2009

    Jag brukar bara plocka persiljan och stoppa den i fryspåsar som den är och in i frysen. Sen när den är frusen är de bara att smula den frusna persiljan i påsen och använda efter hand.

  • mattjejen 5 oktober 2009

    Finhacka gräslöken och ev persiljan å frys in det i burkar lr påsar. Gör likadant om du har dill. Så smidigt att ha i frysen(Y)

  • ami1974 5 oktober 2009

    Tack så jättemycket, då blir det till att frysa nu då. (Y)

  • maria_wijk 5 oktober 2009

    VIsst kan du ta upp några plantor och odla i krukor. Ta då av jorden i trädgårdslandet då du planterar om dom, räkna med att de kommer att sloka lite till en början då det blir en stor omställning från ute- till inneklimat.

    Och som tidigare sagfs så är det bara att skörda av och frysa in i burkar eller påsar, själv föredrar jag burkar eftersom de är lättare att möblera in i frysen.

  • lena4 5 oktober 2009

    Helt klart att du ska frysa dill persilja och gräslök.
    Jag fryser varje år så har jag hela vintern. Jag klipper den i durkslaget , sköljer den och fryser den när den när vattnet runnit av.
    I år har jag torkat persilja och gräslök också. De torkar på tidningspapper sen är det bara att smula i en burk. Tar lite plats när det torkar.

  • JennyV 5 oktober 2009

    Har också fryst persilja, dill och gräslök. Men tyckte att gräslöken inte blev någon höjdare efter den varit fryst!! Beror ju på vad man ska ha det till!

  • EmiliaPer 5 oktober 2009

    Funkar superbra att frysa in, det har jag gjort i alla fall.

  • Lazybird 27 oktober 2009

    Hej:)
    det går att frysa :) mamma har gjort det flera ggr och det smakar inget annorlunda fryst:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.