Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa plommon?

  • Carinasmat 14 september 2009

    Hejsan

    Är det någon här som vet om man kan frysa plommon hela och obearbetade?
    Mvh Carina

  • torstenfreden 14 september 2009

    :Det går utmärkt. lägg dom frysta i kokande vatten så lossnar skalen lätt:

  • Christina53 14 september 2009

    :DFryser alltid ca 25 i varje påse. När jag ska göra kräm är det bara att koka en stund i lite vatten och man kan fiska upp kärnorna. Sen är det bara att reda av den och ha till gröt eller kräm. Skalen märker man inte av i krämen.

  • lena4 14 september 2009

    :DJag va osäker om det blev bra att frysa plommon. Men jag har fryst massor, men inte tagit upp och provat. Men det låter som flera av er har provat, det är ju så mycket av dem i år. Jag har gjort paj, den blev god. Sen har jag kokat sylt som blev toppen. Jag ska nog frysa mer (Y)

  • Ulrika91 14 september 2009

    Vi sköljer av, halverar, kärnar ur, väger och fryser in och märker påsen med vikt. Vi använder dom till chutney, kompotter, pajer, bakverk etc :)

  • Bodenskan 14 september 2009

    jag bara slänger dem i fryspåse sen gör jag kräm när jag tagit upp dom från frysen smakar som katrinplommokräm fast det är Viktoriaplommon.Lätt och gott

  • sussie2 22 september 2009

    Det går jättebra att frysa plommon. Man kan till och med koka marmelad på dom
    den bli mycket god.

  • Stintan 3 september 2016

    Skrivet av sussie2 den 22 sep 2009

    Det går jättebra att frysa plommon. Man kan till och med koka marmelad på dom
    den bli mycket god.

  • Stintan 3 september 2016

    Jag har haft turen att få en kasse plommon någon gång för längesen och jag dristade mig till att bara frysa in dom i plastpåsar med kärnorna kvar. Det gick hur bra som helst, gjorde kräm, pajer och några andra bakverk. Kokade dom i lite vatten och socker, plockade sen bort kärnorna och använde detta till efterrätt med glass eller vispgrädde. Jättegott!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.