Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

frysa potatisgratäng, hur laga ?

  • 7 september 2006

    Hur lagar man en potatisgratäng som skall frysas för att den ej skall bli vattnig eller grynig. Tack på förhand !

  • evaldo 18 oktober 2007

    Jag rekomderar att inte frysa potatisgratängen, då den blir både grynig och vattnig.
    Laga den istället en eller ett par dagar innan den ska serveras och förvara kallt i kylen, den blir bara smakrikare om den får stå och vila.

  • Amika 18 oktober 2007

    JAg håller med evaldo. Det är svårt att frysa potatis och att den fortfarande är bra när man tinar den. Den frysta potatisen så som strips och klyftpotatis och potatisgratäng som man köper i butikerna är behandlade med olika fetter för att de ska bibehålla sin "spänst". När jag gör potatisgratäng så brukar jag förkoka min potatis i mjölk och matlagningsgrädde och kryddor. Sen häller jag upp den på form och ställer in i kylen till nästa dag. Sen är det bara att ställa in i ugnen och gratinera. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.