Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fryst pot.gratäng

  • busan_21 21 juni 2011

    {question}

    Hej alla... Okej med risk för att bli totalt dissad, men jag fixar inte å koka mer pasta...

    Jag ska ha barn i nu dagarna och fick ett ryck å fylla frysen... (har haft totalt hjärnsläpp i 7 månader så lite i sista minuten)

    Nu har jag kikat runt å fått massa tips på bra saker men det jag undrar är om man kan göra tex potatisgratäng i en Alu.- form och frysa den ogräddad?? För att sen grädda när den ska ätas. Eller är det bättre att grädda den och sen frysa? Vet ju att potatis inte är nån höjdare i frysen, men svärmor brukar frysa jansson utan större problem...

  • maxxess 21 juni 2011

    Att frysa färdiggräddad jansson, tina och sedan hälla på en skvätt extra grädde och värma under folie i ugn brukar fungera riktigt bra. Det är väl bara att testa med pot.grat på samma vis

    Rent intuitivt hade jag inte provat att frysa färsk potatis/grädde men jag har faktiskt ingen aning om exakt hur det blir så om du provar med en liten form så får du rapportera tillbaka hit :)

  • Bumbis 21 juni 2011

    Potatis och frys gifter sig inte så bra. När det till på köpet är färskpotatis så blir det nog skillsmässa direkt. Jag hade inte provat det. Köp hellre färdig potatisgratäng i påse som finns i köttdisken, snabbt och helt okey smak.

  • boz1965 22 juni 2011

    Busan: Jag hade nog inte gett mig på att frysa en olagad potatisrätt. Potatisen blir grynig och svampig och ser allmänt oaptitlig ut. Bättre att göra den samma dag eller dagen innan den ska ätas. Den håller ett par dagar i kylen så det är ingen fara. Precis som en gryta så är den nästan godare dagen efter när den har fått dra lite. Sen är det bara att värma på den i ugnen på 125°C en halvtimme-trekvart innan den ska serveras.

  • DoctorWho 22 juni 2011

    Jag har frusit tillagad potatisgratäng med skivad potatis och värmt, den smakade ok men potatisen blev svampig. Min tillagade jansson går däremot jättebra att frysa och värma som maxxess skriver. Det är visst skillnad på hur riven och skivad potatis klarar att frysas ned. Annars är Bumbis tips om potatisgratäng i påse bra, det går alltid att piffa till med extra kryddor, vitlök, ost och grädde.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.