Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fuskost i riven ost!

  • Kaneta 10 april 2008

    Se upp när ni köper färdigriven ost! GP (GöteborgsPosten) har idag en artikel om färdigriven ost. Jag har kopierat en del av texten in hit.

    "Det ser ut som riven ost - men det är en blandprodukt gjord på billig fettråvara. Fuskosten kan lätt förväxlas med äkta vara. Märkningen av produkterna strider i flera fall mot lagen, säger Livsmedelsverket."

    "Produkterna med de fantasifulla namnen framställs till största delen av vegetabiliskt fett. På så vis får man fram råvaran "analog ost", som tillverkarna kallar det. Den analoga osten blandas sedan upp med traditionell mild ost av typen gouda eller edamer. Förhållandet mellan analog och traditionell ost är 70/30, det vill säga 70 procent icke-ost och resten ost."

    Man kan ju undra vad det är för billig fettråvara man använder? Gör säkert "underverk" för våra artärer! Den analoga "osten" skall fungera som riktig ost men om man tror sig köpa riktig ost blir man lurad. Och det räcker inte med att läsa innehållsförteckningarna eftersom ingredienserna på vissa av dessa produkter kommer i fel ordning.
    Man har tex satt mjölk först fast inte detta stämmer!!! (N)

  • majamia 10 april 2008

    :Dhelt klart bättre att riva sin egen ost, skandal att man får göra så bara.

  • tulle 10 april 2008

    Vet du vilka märken den här undersökningen avser?

  • enAnnan 10 april 2008

    Wernersson och det är inget fusk alls.
    För de heter PizzaMIX, TexmexMIX och GratängMIX,
    de heter inte ost överhuvudtaget.

    Man får vad man betalar för och man måste alltid läsa på förpackningar och ingrediensförteckningar. Tyvärr har det gått så långt med matindustrin.
    De kostar även halva priset mot för vanlig ost, och om inte annat så borde man ju reagera där om man inte reagerat mot ordet MIX redan innan...

  • 10 april 2008

    Jag har faktiskt aldrig köpt färdigriven ost, jag brukar däremot ofta fundera när jag ser påsarna i hyllan vilka som köper dem? Det kommer ju bara fler och fler olika varianter, så det måste ju vara åtgång på dom?
    Jag brukar också fundera på hur de kan hålla sig så mjuka fast det är så små bitar, det måste ju vara något tillsatt...
    Ofta har jag riven ost av skalkar i frysen, annars offrar jag av frukostosten när vi ska ha ost i maten, då får jag ju dessutom ost som smakar något...
    Om jag lät väldigt negativ nu var det inte meningen, jag ställer mej bara lite frågande till alla dessa färdigprodukter.

  • zudette 10 april 2008

    Ibland händer det att jag "faller för frestelsen" och tar den enkla vägen till riven ost! Det händer att vi ibland hittar ett hopkok av ostbitar som de säljer billigt i en butik och som de kallar för "pizzaost". Det är alltså, förmodligen, rester från den manuella chark/ostdisken som de säljer ut på det sättet! Då blir det ett par, tre rejäla påsar riven ost i frysen och man vet att det garanterat är ost - det är toppen och något som fler butiker borde ta efter!

  • gladavmat 10 april 2008

    Men visst är det förbaskat att man hela tiden ska se upp :@ att framställa varor bara för att lura folk och tänk på de som inte är så bra på svenska...Nej, bojkotta dessa varor o företag och stort tack för tips som dessa!

  • Lotten_J 11 april 2008

    Skrivet av Vivvan den 10 apr 2008

    Jag har faktiskt aldrig köpt färdigriven ost, jag brukar däremot ofta fundera när jag ser påsarna i hyllan vilka som köper dem? Det kommer ju bara fler och fler olika varianter, så det måste ju vara åtgång på dom?
    Jag brukar också fundera på hur de kan hålla sig så mjuka fast det är så små bitar, det måste ju vara något tillsatt...
    Ofta har jag riven ost av skalkar i frysen, annars offrar jag av frukostosten när vi ska ha ost i maten, då får jag ju dessutom ost som smakar något...
    Om jag lät väldigt negativ nu var det inte meningen, jag ställer mej bara lite frågande till alla dessa färdigprodukter.


    Sitter och läser alla inlägg för att få lite tips o matnyttig info....du skriver att du ofta har riven ost av skalkar i frysen....vad är skalkar?

  • GodareMat 11 april 2008

    Skalken är helt enkelt den sista biten av osten, liksom det är ändbiten på en brödlimpa, den biten som har skorpa hela vägen över...

    Skrivet av Lotten_J den 11 apr 2008

    Skrivet av Vivvan den 10 apr 2008

    Jag har faktiskt aldrig köpt färdigriven ost, jag brukar däremot ofta fundera när jag ser påsarna i hyllan vilka som köper dem? Det kommer ju bara fler och fler olika varianter, så det måste ju vara åtgång på dom?
    Jag brukar också fundera på hur de kan hålla sig så mjuka fast det är så små bitar, det måste ju vara något tillsatt...
    Ofta har jag riven ost av skalkar i frysen, annars offrar jag av frukostosten när vi ska ha ost i maten, då får jag ju dessutom ost som smakar något...
    Om jag lät väldigt negativ nu var det inte meningen, jag ställer mej bara lite frågande till alla dessa färdigprodukter.


    Sitter och läser alla inlägg för att få lite tips o matnyttig info....du skriver att du ofta har riven ost av skalkar i frysen....vad är skalkar?

  • Nallemamma 11 april 2008

    Skamigt att man ska behöva passa sig för färdig riven ost,
    MEN!,,,, :p (utan att behöva låta som han Tony på lets dance,,,)
    när man har vuxna barn hemma sombara ÄLSKAR ost har ja sällan något över till o riva själv! Så IBLAND o jag menar IBLAND köper ja färdig riven ost!!
    köper en stor påse o fryser i resten när jag har tagit de ja ska ha.!!(Y)
    Trevlig helg!

  • enAnnan 11 april 2008

    Sedan vill jag påpeka att denna mix är bättre för kroppen än vanlig ost,
    för den är gjord på vegetabiliska fetter.
    Så att vegetarianer kan använda den, eller människor som har problem med mättat fett.
    Den är alltså inte sämre.

    Ja att vi som konsumenter måste se upp jämt är både ock. Men vill man vara en medveten konsument och välja själv så är det bästa att läsa och läsa och läsa lite till på förpackningar och innehåll. Jag tycker att det är bra att det görs många olika varor så att vi själva får välja.

    Själv skulle jag inte köpa den analoga osten då jag föredrar naturliga produkter, trots att den skulle vara bättre för kroppen.
    Men visst händer det att jag köper riven ost ibland.

  • Klingan 11 april 2008

    Det händer att jag köper färdigriven ost, men oftast när jag behöver mycket. Arlas gratängost kan rekommenderas. Inget fusk där inte!

  • Fiona 11 april 2008

    Jag köper nästan enbart riven ost, eftersom vi inte äter "vanlig" ost i det här hushållet.
    Enda gången det äts bröd hemma är på helgerna, vilket skulle betyda mycket ost som fick slängas för den blev gammal..
    Där emot köper jag bara ost jag vet är enbart ren ost.

  • farmoringer 12 april 2008

    Jag köper för det mesta också riven ost. Är behändigt och bra tycker jag och jag har sällan eller aldrig några "skalkar" över. Men klart att man ska försöka vara uppmärksam vad som står på innehållsförteckningen. Det gäller ju som sagt på allt. Men ibland så går det slentrian i allt. I alla fall för mig. Då kollar man inte. Sån är jag...:D

  • The_mama97mia 14 april 2008

    jag köper rätt ofta riven ost. Riven mozarella på Lidl, perfekt till tacos.
    Vi är inga stora ostätare här, däremot är riven ost ngt som går åt. Ska hålla ögonen öppna nu bara. Jag har klagat förut på att ost har blivit så dyrt...

  • vegannika 4 maj 2008

    Läser just nu " Den hemlige kocken" om det okända matfusket och jag kan bara säga det att minskar man ner på osten och tillsätter annat så är det helt säkert för att det är mycket billigare och förmodligen en sämre ingrediens än osten.

  • Matglad-54 4 maj 2008

    Skrivet av Kaneta den 10 apr 2008

    Se upp när ni köper färdigriven ost! GP (GöteborgsPosten) har idag en artikel om färdigriven ost. Jag har kopierat en del av texten in hit.

    "Det ser ut som riven ost - men det är en blandprodukt gjord på billig fettråvara. Fuskosten kan lätt förväxlas med äkta vara. Märkningen av produkterna strider i flera fall mot lagen, säger Livsmedelsverket."

    "Produkterna med de fantasifulla namnen framställs till största delen av vegetabiliskt fett. På så vis får man fram råvaran "analog ost", som tillverkarna kallar det. Den analoga osten blandas sedan upp med traditionell mild ost av typen gouda eller edamer. Förhållandet mellan analog och traditionell ost är 70/30, det vill säga 70 procent icke-ost och resten ost."

    Man kan ju undra vad det är för billig fettråvara man använder? Gör säkert "underverk" för våra artärer! Den analoga "osten" skall fungera som riktig ost men om man tror sig köpa riktig ost blir man lurad. Och det räcker inte med att läsa innehållsförteckningarna eftersom ingredienserna på vissa av dessa produkter kommer i fel ordning.
    Man har tex satt mjölk först fast inte detta stämmer!!! (N)
    (N)

  • Matglad-54 6 maj 2008

    Skrivet av enAnnan den 11 apr 2008

    Sedan vill jag påpeka att denna mix är bättre för kroppen än vanlig ost,
    för den är gjord på vegetabiliska fetter.
    Så att vegetarianer kan använda den, eller människor som har problem med mättat fett.
    Den är alltså inte sämre.

    Ja att vi som konsumenter måste se upp jämt är både ock. Men vill man vara en medveten konsument och välja själv så är det bästa att läsa och läsa och läsa lite till på förpackningar och innehåll. Jag tycker att det är bra att det görs många olika varor så att vi själva får välja.

    Själv skulle jag inte köpa den analoga osten då jag föredrar naturliga produkter, trots att den skulle vara bättre för kroppen.
    Men visst händer det att jag köper riven ost ibland.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.