Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gasspis/ugn-recept

  • Lyma 29 januari 2010

    Har flyttat och har nu en gasspis. Perfekt! Men skulle behöva lite gasugnsrecept. Det blir väldigt goda och frasiga varma mackor i vår ugn, yummy. Bäst hittills. Men det krävs nog lite teknik för vissa maträtter. Har ni några knep, tips, recept? Tackar på förhand!
    Lev väl! :)

  • Erajscha 18 februari 2010

    Prova att kolla engelska recept, de är oftast skapade för gasugn.

  • The_mama97mia 18 februari 2010

    Nigella brukar ange gas-värmeläge - kolla in hennes sida, mkt goda recept där.

  • jas65 18 februari 2010

    Oftast så ger alltid gasspisen korrekt temperatur. Jag själv skulle hellre ha en gasspis än en elektrisk spis.

    Mvh
    Höfta på och sök på recept så som www.cook.com

    Anders

  • svengelsk 18 februari 2010

    Jag hade gasspis i många år, nu har jag gas plattor och el-ugn. Jag använder samma recept. I gasugnen kunde jag laga olika saker samtidigt för det var varmare högre upp, t.ex en mjuk pepparkaka under en helstekt kyckling eller rostad potatis över kycklingen. Du får pröva dig fram.

  • Lyma 16 april 2010

    Tack alla, för era värdefulla tips!! :)

  • jungebro 14 februari 2011

    Hej!

    Har precis bytt från el till gas och har inte hunnit prova så mycket men...Det känns som det tar längre tid!

    Detta har jag hittills testat:

    x Sockerkaka med äpple, fick ingen färg först men jag flyttade den så högt upp jag kunde på slutet och då fick den färg. Ca 50 min totalt. GOTT!!!

    x Kanelbullar. Ingen färg här heller så jag fick grädda dem högt upp på slutet för att de skulle bli klara. Ca 20 min per plåt. GOTT!!!

    x Morotsbröd med keso. Blev inte klart... degigt men med fin färg och knaprigt god skorpa. Sökte sedan på google och hamnade här... Ska prova i morgon igen och använda en form till brödet istället för att grädda det på plåten. Gick att äta men blev SÅDÄR...

    x Ugnspannkaka. Surfar och väntar nu på att den skall bli klar...fortsättning följer...

    Får väl göra en kokbok för gasugn kanske...;)

    Mogonen efter....

    Pannkakan stod inne ca 60 min och blev GOD...

    Jag kalljäste morotsbrödet i natt och nu gräddade jag det högt upp på lägre temepatur (3) vilket gav ett något mindre DEGIGT frukostbröd... 80 min tog det... och blev ändå inte klart... Ska testa något annat recept en annan dag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.