Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gjutjärnsgryta

  • Penne 1 december 2009

    Jag har en gjutjärnsgryta som jag bara använt en eller två gånger. När jag lagar mat i den tycker jag att det smakar lite järn. Jag har oljat in den men finns det något annat jag kan göra för att få bort järnsmaken?

  • The_mama97mia 1 december 2009

    Jag har för mig att sura ingredienser löser ut järnet lättare, typ krossade tomater o vin o sånt. Om du inte gillar smaken kanske du ska undvika att ha sura grytbaser. ???

  • boz1965 1 december 2009

    Har du bränt in oljan ordentligt eller bara oljat in grytan ytligt? Det kan också påverka smakerna. Här hittar du en liten guide: http://www.skeppshult.com/media/ul/pdf/skotsel_sv.pdf

  • Penne 1 december 2009

    Nej jag har inte bränt in olja alls, bara smörjt lite... HUr gör man det? Men nu har jag läst lite att vin och annat syrligt kan ta fram järnsmaken precis som mamma mia sa.

    Jag ska göra en skinkstek i den tänkte jag, och i princip bara använda vatten i den. Då borde det väl inte ta så mkt smak av järn?

  • The_mama97mia 1 december 2009

    Det borde nog funka bra att koka som i buljong eller gräddbas. Lycka till!

  • poffa 1 december 2009

    Skrivet av Penne den 1 dec 2009

    Nej jag har inte bränt in olja alls, bara smörjt lite... HUr gör man det? Men nu har jag läst lite att vin och annat syrligt kan ta fram järnsmaken precis som mamma mia sa.

    Jag ska göra en skinkstek i den tänkte jag, och i princip bara använda vatten i den. Då borde det väl inte ta så mkt smak av järn?


    Bränna in grytan/pannan av gjutgärn?

    Själv gör jag så här.

    Se till att grytan är ordentligt rengjord.

    Ta lite hushålls papper, häll på lite matolja och smörj in grytan/pannan både på insidan och utsidan. Det ska inte droppa om den, eller att det bildas pölar på insidan.

    Värm upp din spisplatta/ugn till hög värma, sörj för god ventilation. Själv brukar jag plocka bort brandvarnaren och öppna fönstren i köket, samt stänga köksdörren, he he..
    Sen är det bara att ställa dit grytan/pannan på spisen eller i ugnen. När det slutar ryka är det klart. Nu ska oljan inte längre kladda.

    Du har nu en yta av matolja som blir som ett lack. Upprepa detta igen efter några matlagningar, samt efter behov.

    Och använd bara varmt vatten när du gör ren din gryta/panna i gjutgärn. Det går enklast när den är varm direkt efter att maten avlägsnas. Annars är det bara att koka upp lite vatten i den och borste med en diskborste. Och utan diskmedel!

    En gryta/panna i gjutgärn blir bättre med tiden.


    Lycka till. :)

  • Penne 1 december 2009

    Å vad bra tack för det tipset, det ska jag genast pröva!

  • rimbostina 1 december 2009

    Gjutjärnsgryta är på önskelistan från min dotter, men vilken sort ska man välja?
    Själv har jag mammas från 60-talet och den är toppen.

  • poffa 1 december 2009

    Glömde, dra gärna en dutt olja på undersidan då och då, samt lock, annars kommer dom att rosta och lämna fläckar. :p

  • The_mama97mia 1 december 2009

    Skrivet av poffa den 1 dec 2009

    Glömde, dra gärna en dutt olja på undersidan då och då, samt lock, annars kommer dom att rosta och lämna fläckar. :p


    TACK, jag har aldrig tänkt på locket!
    (Y) måste göras

  • boz1965 1 december 2009

    Skrivet av rimbostina den 1 dec 2009

    Gjutjärnsgryta är på önskelistan från min dotter, men vilken sort ska man välja?
    Själv har jag mammas från 60-talet och den är toppen.


    Satsa gärna på en helsvensk gryta. Skeppshults kärl är de enda som tillverkas helt och hållet i Sverige. Kostar lite mer, men det är det värt, tycker jag. Dessutom är det en investering för livet.

  • redd 1 december 2009

    Bästa sättet att bränna in en panna på är att hälla i lite olja och sedan in med den i ungnen på.. 125grader borde bli bra, låt den sedan vara där ett par timmar. ta sedan ut den och torka ut överflödig olja.

  • rimbostina 2 december 2009

    Skrivet av boz1965 den 1 dec 2009

    Skrivet av rimbostina den 1 dec 2009

    Gjutjärnsgryta är på önskelistan från min dotter, men vilken sort ska man välja?
    Själv har jag mammas från 60-talet och den är toppen.


    Satsa gärna på en helsvensk gryta. Skeppshults kärl är de enda som tillverkas helt och hållet i Sverige. Kostar lite mer, men det är det värt, tycker jag. Dessutom är det en investering för livet.


    Ja det är sant, man ska ha den hela livet och då vill jag välja en bra till henne. Tack för tipset.

  • Penne 2 december 2009

    Vad använder man sin gjutjärnsgryta till? Om det finns saker som man måste undvika för att inte få järnsmak menar jag. Vad använder ni den till?

  • The_mama97mia 2 december 2009

    Jag har inga problem med järnsmaken. Jag använder min gjutjärnsgryta till allt möjligt i köttväg, köttfärssås, grytor - även med vin och syra i, porterstekar m.m. Det mesta i långkoksväg.

  • Penne 2 december 2009

    Men smakar det lite järn då eller är det bara första gångerna, MammaMia?

  • The_mama97mia 2 december 2009

    Skrivet av Penne den 2 dec 2009

    Men smakar det lite järn då eller är det bara första gångerna, MammaMia?


    Jag vet inte, haft min järngryta så länge så jag minns inte om det smakade mer i början? Eller så är jag bara van vid att det smakar lite järn?

  • poffa 3 december 2009

    Skrivet av rimbostina den 1 dec 2009

    Gjutjärnsgryta är på önskelistan från min dotter, men vilken sort ska man välja?
    Själv har jag mammas från 60-talet och den är toppen.



    Att gå på loppis/affärer med antik skrot är en bra ide. Där kan man hitta billiga saker av gjutgärn.

    Att gå igenom släktens/vänners lantställen är också ett sätt.

    Hittade min nuvarande gryta på 6 liter i min gammelmormors gamla bod. Den är säkert från 40-talet. såg ut som skit med all rost, men efter några rejäla skurningar med Svinto blev den den ren. Sen var det bara att bränna in grytan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.