Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glassmaskin

  • Kricke 9 januari 2009

    Jag har varit sugen på och köpa en Glassmaskin väldigt länge men det har inte blivit av eftersom ingen i min bekantskapskets har en sådan.
    Kanske det är en onödig pryl???(N) eller???
    Finns det någon här som har införskaffat en sådan och kan
    rekommendera mig att köpa den med varmt hjärta :p

    Hälsningar Kricke

  • Smulpajen 9 januari 2009

    Jag har en nyinköpt Philips som är utmärkt. Inte mycket har hänt dom senaste 20 åren. Min gamla var en likadan och såg i princip likadan ut. Om den är onödig är ju upp till var och en att bedöma. Tidigare använde jag väl den inte så mycket, men nu har jag blivit mera medveten om vad jag sätter i mig, och köpeglassen innehåller mest kemikalier och smakämnen. Så ur den synpunkten kommer jag definitivt att använda den mera nu. Äkta vara kan ju inga kemikalier i världen slå:p Så äter du mycket glass är det en bra investering(Y)

  • Kricke 9 januari 2009

    Tack för dom orden (L)

    Nu ska jag ut på stan o shoppa:D

    Kram Kricke

  • XYZ 9 januari 2009

    Hemgjord glass blir oslagbart gott, har en 17-18 år gammal Philips som funkar utmärkt fortfarande.
    Det borde gå att få tag på en begagnad eftersom de flesta verkar ha sina till hyllvärmare, men det är inte jobbigare att vispa en glass-smet än en sockerkaka.
    Tips: någon i malmö säljer en på blocket

  • Kricke 9 januari 2009

    Skrivet av XYZ den 9 jan 2009

    Hemgjord glass blir oslagbart gott, har en 17-18 år gammal Philips som funkar utmärkt fortfarande.
    Det borde gå att få tag på en begagnad eftersom de flesta verkar ha sina till hyllvärmare, men det är inte jobbigare att vispa en glass-smet än en sockerkaka.
    Tips: någon i malmö säljer en på blocket



    Tack för tipset! (Y)

    Kram Kricke

  • maithab 9 januari 2009

    Vi har också en gammal Philips som används regelbundet.
    Mitt tips är att skaffa en med dubbla behållare för det blir inte så mycket glass åt gången annars. Med dubbla behållare kan man t.ex. göra två olika smaker samtidigt. (Och vill man bara göra lite glass så använder man bara ena behållaren eller fryser in det som blir över:-))

    Sen vet jag inte hur det är nu, men tidigare fanns det två olika "varianter". En som bara hade en frysplatta i botten och en där hela skålen hade frysmedium. Den senare är absolut att föredra för det går betydligt fortare. Med endast frysplatta kan man behöva sätta in glassen i frysen en stund innan den är klar och då mister man ju finessen med glassmaskin.

  • pia-lotta 9 januari 2009

    Jag har en Gaggia som jag köpte för många år sedan. Egen kompressor och det är en fördel för det tar bara 5 minuter att kyla ned den och man kan göra mycket glass, många liter i följd.... Nackdelen med de med egen kompressor är att de tar lite större plats. Min erfarenhet är att har man inte plats för glassmaskinen att stå lättillgängligt så blir det tyvärr en hyllvärmare och har man en så kan det vara bra att ha 2 byttor till den. Finns som tillbehör till de med egen kompressor. Om inget har hänt så kan Järniakedjan skaffa hem Gaggias apparat. Dyr men ljuvlig att använda. Tror att de kan ligga på närmare 7000 nu. vet inte riktigt.
    Kram Pia-Lotta

  • Smulpajen 9 januari 2009

    Gaggia låter som en kanonpryl för oss prylgalna(L) Italiensk kvalitet, men dyr:'( Man får göra mycket glass innan den är betald:o När jag vinner på Lotto ska jag köpa en sån, det är säkert(Y) Min Philips kostade "bara" 699:-!

  • Kricke 9 januari 2009

    Skrivet av maithab den 9 jan 2009

    Vi har också en gammal Philips som används regelbundet.
    Mitt tips är att skaffa en med dubbla behållare för det blir inte så mycket glass åt gången annars. Med dubbla behållare kan man t.ex. göra två olika smaker samtidigt. (Och vill man bara göra lite glass så använder man bara ena behållaren eller fryser in det som blir över:-))

    Sen vet jag inte hur det är nu, men tidigare fanns det två olika "varianter". En som bara hade en frysplatta i botten och en där hela skålen hade frysmedium. Den senare är absolut att föredra för det går betydligt fortare. Med endast frysplatta kan man behöva sätta in glassen i frysen en stund innan den är klar och då mister man ju finessen med glassmaskin.



    Tack för tipset om dubbla behållare! Det är tydligen inte så lätt det här :D får kolla upp olika modeller innan jag gör mitt köp.
    KramKricke

  • XYZ 9 januari 2009

    Ica kurirens testresultat 2008 http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200803/07/20080307105126_Icak938/glassmaskintest.pdf
    Philips lär även vunnit i AoM.
    Köpte ett extra frysblock till min Philips. Har aldrig behövt ställa in glassen i frysen efteråt pga konsistensen utom den gången jag hade så mycket likör i att den blev som mjukglass-väldigt god sådan dock.:p:

  • Kricke 9 januari 2009

    Då är saken klar:)
    Det får bli en Philips HR 2304(Y)
    Återkommer med recension! :D

    Kricke

  • Zork 9 januari 2009

    Inget slår färsk hemmagjord glass!

    Jag har själv en mer än 5 år gammal Philips som börjar att bli lite sliten men gör sitt jobb. Dubbla isblock är ett "måste". (Något jag inte har, dessvärre.)

    Den billigaste (med kompressor) jag hittat i Sverige:
    http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=gaggiaglass

    Det finns denna och liknande att köpa från postorder från bl a Tyskland runt 300 euro, frakt tillkommer. Jag har dessvärre inte länkar dit på denna dator, hoppas komma ihåg att lägga in länkar senare.

  • jimboz 9 januari 2009

    Hej ! jag får nu i dagarna en Glass maskin från mitt jobb genom ett presentkort..Jag tänkte förbereda mig genom att samla en massa recept på nätet så det bara är att hugga in och testa...Här är ställen jag kan rekommendera...Youtube där du kan se folk när dom gör glass sök på Gelato om det är härlig Italiensk glass du vill göra,den är krämigare än vanlig glass..En sida du skall spara till dina favoriter är ju självklart denna.
    http://www.glassrecept.se

    Lycka till och hör gärna av dig när du fått till ett pang-recept . (Y)

  • BITTELOVESFOOD 9 januari 2009

    Jag kan varmt rekomender aidg at köpa en. Jag är tokig i min som jag värkeligen ite kan leva utan .
    Tveka inte, vad kan vara bättre en efterätt varje dag efter maten. Och desutom så går man inte upp i vikt av en sådan liten efterrätt.
    Lycka till

    :)

  • maithab 9 januari 2009

    Med dubbla behållare menar jag alltså samtidigt, inte en extra isskål. Extra isskål kan man väl köpa om det nu inte finns dubbel länger eller om man vill göra mycket glass, men en nackdel med just isskål istället för bara en bottenplatta, är att det tar mer plats i frysen.

    Av testet att döma som länkades till här så säger väl "något fast" att det går snabbare att kyla med isskål, till skillnad från "mycket krämig" (skulle gissa på ung. halva tiden).

  • Inriggare 9 januari 2009

    Jag hade en Philips glassmaskin med dubbla frysskålar, köpt för ca 20 år sedan. Den gav upp efter ca 10 år (nåt som inte funkade med omrörningen) och sedan har jag inte skaffat någon ny eftersom det är ont om plats i köksskåpen.

    Men jag tror snart det är dags att skaffa en igen, hemmagjord glass är mycket godare!
    ...och det är absolut inte svårt!

  • Kricke 9 januari 2009

    Skrivet av jimboz den 9 jan 2009

    Hej ! jag får nu i dagarna en Glass maskin från mitt jobb genom ett presentkort..Jag tänkte förbereda mig genom att samla en massa recept på nätet så det bara är att hugga in och testa...Här är ställen jag kan rekommendera...Youtube där du kan se folk när dom gör glass sök på Gelato om det är härlig Italiensk glass du vill göra,den är krämigare än vanlig glass..En sida du skall spara till dina favoriter är ju självklart denna.
    http://www.glassrecept.se

    Lycka till och hör gärna av dig när du fått till ett pang-recept . (Y)



    Hej!
    Har sparat länken:p
    Nu är jag verkligen suuuuuugen på hemmagjord glass:p
    Kram
    Kricke

  • maithab 9 januari 2009

    *fniss* det är en sån vi har men vår är inte riktigt så gammal, men den har å andra sidan hållt i mer än 10 år (nu när jag tänker efter)... :-)

  • maithab 9 januari 2009

    Hm, det får nog bli glass till efterrätt ikväll... (blir riktigt sugen av allt glassprat här).

  • Ramlar 5 januari 2010

    Går det bra att ställa lite frågor till er glassmaskinsägare i den här tråden? Jag gör det iallafall, så får ni väl flytta inlägget om det hör hemma någon annan stans :)
    Hursomhelst: jag har köpt en begagnad glassmaskin i dagarna. En Philips med dubbla byttor, jag tror den har några år på nacken. Jag använde den för första gången idag och hade lite problem med att glassen frös fast extremt fort och veven hade svårt att röra runt i byttan. Har ni några rent praktiska tips? Nu i efterhand förstår jag ju att jag borde hällt i smeten medan vevarna gick runt, och inte försökt sätta igång den efteråt. Men vad mer bör jag tänka på? Alla tips mottages tacksamt! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.