Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glassmaskin

  • jimboz 5 januari 2010

    Hejsan !

    Det finns olika fabrikat med olika tider för hur snabbt glassen blir klar i maskinen, följ noga anvisningarna. Sedan kan du ha som en tumregel att när maskinen börjar att bli så slö att den nästan stannar så stäng av så den inte pajar. Glassen är färdig när den är tjock som mjukglass.
    Min maskin tar ca 30 min, då är den härligt krämig och kan användas som just mjukglass eller direkt i frysen så den får stelna ordentligt.
    Tänk på att anpassa receptet efter volymen på din bunke, det är lätt att göra en för stor sats vilket resulterar i att glassen får för lite luft. Den får inte den volymen som gör den fluffig och krämig. Fyll den med 2/3 delar.
    Du ska få ett recept av mig som inte går av för hackor :)
    Jag snickrade ihop denna Blogg för ett tag sedan och blev lite trött på att sökmotorn inte hittar den....
    http://www.glassmannen.blogspot.com/
    Sidan är inte färdig men du kan ju sno recepten så länge..
    Det finns ett recept som du inte behöver värma på sidan ( Italiensk Vaniljglass)
    Eller denna som jag inspirerades av
    http://glassbloggen.blogg.se/
    Pröva det receptet ..

  • NicolinaZ 5 januari 2010

    Oj vad man blir sugen på hemgjord glass! Men eftersom vi är en sjupersoners familj så är jag rädd att det blir för lite glass åt gången. Kan man göra en del t.ex dagen innan och frysa in och sedan göra en sats till just när man ska äta, så det inte tar slut i mitten?

  • jimboz 5 januari 2010

    Oj Storhushåll :)

    Min Glasmaskin måste vara 24 timmar i frysen mellan varje gång, och det är för att den ska bli så kall som möjligt...Jag testade att göra 2 satser efter varandra och det gick inget vidare. Temperaturen håller bara för en sats sedan blir den inte kall nog. Men självklart så kan du göra flera satser under veckan och vänta tills du har fyllt upp bunken.
    Men även om du har stor familj så kan du ju te x göra pannkakor , ge en glasskula var och komplettera med grädde..:)
    Ännu bättre !
    Ring barnvakten haffa maken och mumsa en helg när ni är barnfria :) Som om det vore det enklaste(barnvakt) :)

  • Surskrev 10 februari 2013

    Tjena,

    Har läst lite i denna tråd om glassmaskiner, har länge funderat på att skaffa en vilket jag gjort nu. Jag verkar dock för korkad att använda den :). Efter att jag googlat runt en hel del verkade det som det var bra att satsa på en med kompressor, köpte tillslut en Wilfa ICM-C15.

    Eftersom jag är total nybörjare gick jag efter grundreceptet och följde manualen slaviskt men det verkar gå åt skogen. Lät den gå i ca 60min och glassen är bara en ganska rinnig smet. Det står att maskinen har en "Utökad frysfunktion" så att den fryser in utan omrörning i upp till en timme när glassen är klar.

    Någon som kan ge något tips?

    --Mats

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.