Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Global

  • 7 september 2006

    Hej jag köpte för några år sedan en global kockkniv är supernöjd med den. Funderar nu på att köpa en till men vilken modell ska jag välja, vill gärna ha tips.

  • 13 september 2006

    Beror på vilken du har nu, men jag skulle säga en med runt 12-15cm bladlängd. typ GSF-24 Fast personligen skulle jag vilja ha lite högre rygg. GF-32 är ju ett alternativ, fast nästan lite väl hög i ryggen kanske risk att den blir klumpig. Av dom två skulle jag nog välja GSF-24an om det nu ska vara global.Stora knivar är hopplösa när det gäller putsning och grönsaksuppskärning så har du bara en "större" kockkniv så blir det en ny god vän. :)

  • Kockis88 6 januari 2008

    Jag skulle kunna rekomendera globalknivarna G-5 och G-2 det är mycket bra knivar och dom passar till det mesta man lagar(Y)

  • monac 13 januari 2008

    köp den "lilla "kockkniven,grönsakskniven är oxå väldig allroand...samt en lite super vass skalkniv(rekom.den som är lite krökt) sedan kan du komplettera upp din kniv famil m.den flexade file-kniven & laxkniven. (KANSKE LITE ÖVERKURS?)Pröva i butiken hur det ligger i handen.
    Har 2 japanska knivar med trähantag,inhandlade på Clase Ohlsson faktiskt,...som är personliga favoritet just nu då det skärs/hackas mycket grönsaker här.
    lycka till.:)

  • Eric Josefsson 15 januari 2008

    Oj, gammal tråd, men Global har iofs fint stål i knivarna (VG10) men tyvärr lite fega i härdningen och överpris.

    Lite smygreklam:
    En favorit när det ska köpas knivar är JCK annars, Koki är bra att ha och göra med, dollarn är låg, enhetsfrakt på 7$ och snabba leveranser. (Y)
    Han säljer inte global, men VG10(Med vettig härdning) finns i många av knivarna, dessutom är dom flesta bara underbart fantastiskt vackra. (L)
    www.japanesechefsknife.com

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.