Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glömde ställa in maten i kylen!

  • kantomen 16 maj 2010

    Jag gjorde köttfärspaj och ost och skinkpaj igår, men jag glömde ställa in dem i kylen efteråt. De stod framme i rumstemperatur hela natten, ca 12 timmar.

    Är det bara att slänga eller vågar jag äta det idag?

  • flingsalt 16 maj 2010

    Jag tycker att du ska slänga - direkt. En kollega till mig fick salmonella pga att hon inte gjorde det. :( Hon fick lida i veckor....

    Antar ivf att det var därför hon fick salmonella. Kanske av annan anledning... Men jag hade ändå slängt.

    Ska bli spännande och se vad de andra svarar på denna fråga.

  • frucaos 16 maj 2010

    Jag är otroligt snål, men hade nog slängt jag med. Om inte annat så hade jag blivit dålig i magen bara av att vara nervös för att bli det .... Det KAN ju gå bra, men kanske dumt att ta risken.

  • boz1965 16 maj 2010

    Färs är otroligt känsligt för bakterier, den pajen hade jag kastat direkt..
    Hade nog inte litat på den andra heller.

    I det här fallet är det nog bättre att fälla än att fria.

  • ros 16 maj 2010

    Snälla släng direkt....om du inte vill bli dålig.....

  • flingsalt 16 maj 2010

    Skrivet av boz1965 den 16 maj 2010

    Färs är otroligt känsligt för bakterier, den pajen hade jag kastat direkt..
    Hade nog inte litat på den andra heller.

    I det här fallet är det nog bättre att fälla än att fria.



    Boz (gamle kocken), är det inte väldigt känsligt med mjölkprodukter som har stått framme också? Trodde ivf jag :-S

  • boz1965 16 maj 2010

    Skrivet av flingsalt den 16 maj 2010

    Boz (gamle kocken), är det inte väldigt känsligt med mjölkprodukter som har stått framme också? Trodde ivf jag :-S


    Mejeriprodukter har ju den "fördelen" att man för det allra mesta känner på lukten om de är skämda, så är inte alltid fallet med kött och chark.

    Hur tror du förresten att man tillverkade filmjölk "hemmavid" förr i tiden? ;) Jo, man lät mjölk stå framme och bli naturligt syrad.

    http://www.cfn-presenterar-historien-om-arla.se/templates/Arla/Article.aspx?id=2003&ArticleID=2182&CategoryID=326&epslanguage=SV

  • dihu2138- 16 maj 2010

    Det har hänt mig flera gånger att jag har glömt ställa in mat över natten. Har aldrig slängt och aldrig blivit dålig heller (inte min sambo heller). Kött brukar jag ju ganska snabbt avge en "sur" lukt om det har blivit dåligt. Om de låg i tättförslutna burkar tror jag inte att det skulle vara något problem. Du får lukta och smaka dig fram. :)

  • kantomen 16 maj 2010

    De stod framme som de var, utan någonting över, utan bara i själva formen de var gjorda i.
    Det lutar nog åt att jag slänger dem!

  • boz1965 16 maj 2010

    Skrivet av kantomen den 16 maj 2010

    De stod framme som de var, utan någonting över, utan bara i själva formen de var gjorda i.
    Det lutar nog åt att jag slänger dem!


    Klokt!

  • flingsalt 16 maj 2010

    Skrivet av boz1965 den 16 maj 2010

    Skrivet av flingsalt den 16 maj 2010

    Boz (gamle kocken), är det inte väldigt känsligt med mjölkprodukter som har stått framme också? Trodde ivf jag :-S


    Mejeriprodukter har ju den "fördelen" att man för det allra mesta känner på lukten om de är skämda, så är inte alltid fallet med kött och chark.

    Hur tror du förresten att man tillverkade filmjölk "hemmavid" förr i tiden? ;) Jo, man lät mjölk stå framme och bli naturligt syrad.

    http://www.cfn-presenterar-historien-om-arla.se/templates/Arla/Article.aspx?id=2003&ArticleID=2182&CategoryID=326&epslanguage=SV


    Intressant!
    Ett storkök där jag arbetade tidigare slängde nämligen alla mjölkprodkter då kylen hade gått sönder under natten.
    Man lär så länge man lever.

    :)

  • popik 16 maj 2010

    Jag har ofta glömt att ställa in mat i kylen både köttfärs och kyckling och jag har aldrig blivit dålig av det, bara man hettar upp det ordentligt.

  • EmelieMA 16 maj 2010

    jag hade nog slängt maten men alla är olika känsliga för sånt! :)

  • jimboz 16 maj 2010

    Har du inget husdjur du kan testa på då :DD

  • amoz 16 maj 2010

    Det bästa är naturligtvis att kasta om man känner sig osäker, det kan ju vara onödigt att dra på sig magsjuka om man inte behöver. Å andra sidan tror jag att vi slänger alldeles för mycket mat i onödan här i Sverige. Det senaste jag hörde var att MC-Donalds ska slänga hamburgare som är äldre än 20 min{question}......och denna hysteri runt datummärkning vi har är ju helt horribel anser jag.

    Boz: Jag kommer mycket väl ihåg bunken med mjölk som stod i det vanliga skafferiet (ingen kyla där inte) och som blev till filbunke.

  • tojve 16 maj 2010

    Vad jag minns är regeln 10 min på McDonalds. Själv tycker jag bäst om deras burgare lite senare än så. :P

  • dihu2138- 16 maj 2010

    amoz - kunde inte hålla med dig mer. Speciellt vad gäller datummärkningarna. Vad många inte vet är att det bara är en försiktighetsåtgärd från tillverkarnas sida så att de inte kan hållas ansvariga. Jag tycker att man måste återgå till att förlita sig på sina fem sinnen igen. Har själv blivit uppfostrad så då min mamma kommer från en del av världen där man inte har lyxen att kunna slänga mat. Tycker också att det vore bra om folk kunde få fler tips om att laga rester. Och bara för att t.ex. ett äpple skulle vara lite mosigt på ena sidan betyder det ju inte att den måste slängas - man kan helt enkelt skära bort den biten och använda resten.

    Vad gäller donken - om de nu har en sådan policy så borde de ju sälja de andra burgarna lite billigare så ligger ju ansvaret på kunden. Mindre hysteri och mer förnuft i dessa klimattider säger jag bara. :)

  • Mistys 16 maj 2010

    Om man söker lite på nätet om ämnen står att om man är noga och hettar upp till minst 75 grader försvinner risken, då alla bakterier dör vid det gradantalet. Sen kan man ju fundera över hur fräscht det känns :s

    Men sinnen är det väl aldrig fel att lita på.

  • jimboz 16 maj 2010

    Kyckling och rena köttprodukter ska man akta sig för..Själv så käkade jag och brorsan upp resten av pizzahuten som stod över natten på diskbänken i Thailand..Men det var ingen köttfärs eller kyckling på den, bara salami och nåt annat ...Släng det och se det som läropengar...

  • kantomen 16 maj 2010

    Nu är de slängda!!
    Det bar emot, de var väldigt goda och mycket var det kvar...

    Kan rekommenderas:

    Tobbes köttfärspaj med havretäcke

    Ost och Skinkpaj

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.