Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gluten- och laktosfritt?

  • busan37 11 augusti 2008

    Jag är också gluten och laktosintolerant. Jag har lite recept på min sida. Hårdost är alltid lagrad i minst 3 månader och innehåller ingen laktos. Jag kan äta hårdost utan problem. På www.finax.se finns bra glutenfria recept. På www.celiaki.se finns också mycket matnyttigt. Där är jag medlem.

  • Bok_Choy 11 augusti 2008

    Skrivet av busan37 den 11 aug 2008

    Jag är också gluten och laktosintolerant. Jag har lite recept på min sida. Hårdost är alltid lagrad i minst 3 månader och innehåller ingen laktos. Jag kan äta hårdost utan problem. På www.finax.se finns bra glutenfria recept. På www.celiaki.se finns också mycket matnyttigt. Där är jag medlem.


    Hårdost innehåller laktos, men inte i särskilt stora mängder.

    Jag ska kolla dina recept! :D

  • busan37 11 augusti 2008

    Skrivet av Bok_Choy den 11 aug 2008

    Skrivet av busan37 den 11 aug 2008

    Jag är också gluten och laktosintolerant. Jag har lite recept på min sida. Hårdost är alltid lagrad i minst 3 månader och innehåller ingen laktos. Jag kan äta hårdost utan problem. På www.finax.se finns bra glutenfria recept. På www.celiaki.se finns också mycket matnyttigt. Där är jag medlem.


    Hårdost innehåller laktos, men inte i särskilt stora mängder.

    Jag ska kolla dina recept! :D


    Om du googlar på hårdost + laktos så står det att all hårdost är laktosfri. Det beskedet har jag även fått av läkare och dietister.

  • busan37 11 augusti 2008

    Detta läste jag precis på www.svenskmjolk.se

    All hårdost är naturligt laktosfri

    Två av tre svenskar tror att hårdost innehåller laktos. Det visar en färsk undersökning från Ostfrämjandet. Störst är missuppfattningen hos yngre konsumenter och framför allt yngre kvinnor. 46 procent av alla kvinnor mellan 14 och 22 år tror att det fi nns en särskild laktosfri ost.

    – Det är många fler konsumenter än vad vi trodde som tror att ost innehåller laktos. Vi tror att missuppfattningen beror på att man per automatik jämför med
    mjölken. Konsumenter vet inte att laktosen helt naturligt försvinner i själva ystningsprocessen. I själva verket innehåller hårdost så lite laktos att man inte ens
    kan mäta mängden, säger Joakim Larsson projektledare på Ostfrämjandet.

  • irrevirre 11 augusti 2008

    Skrivet av busan37 den 11 aug 2008

    Detta läste jag precis på www.svenskmjolk.se

    All hårdost är naturligt laktosfri

    Två av tre svenskar tror att hårdost innehåller laktos. Det visar en färsk undersökning från Ostfrämjandet. Störst är missuppfattningen hos yngre konsumenter och framför allt yngre kvinnor. 46 procent av alla kvinnor mellan 14 och 22 år tror att det fi nns en särskild laktosfri ost.

    – Det är många fler konsumenter än vad vi trodde som tror att ost innehåller laktos. Vi tror att missuppfattningen beror på att man per automatik jämför med
    mjölken. Konsumenter vet inte att laktosen helt naturligt försvinner i själva ystningsprocessen. I själva verket innehåller hårdost så lite laktos att man inte ens
    kan mäta mängden, säger Joakim Larsson projektledare på Ostfrämjandet.


    Lite oroande nyheter för mig. Varför blir jag så dålig i magen av ost då? Jag som trodde jag funnit lösningen. Suck!

  • Bok_Choy 11 augusti 2008

    Skrivet av busan37 den 11 aug 2008

    Detta läste jag precis på www.svenskmjolk.se

    All hårdost är naturligt laktosfri

    Två av tre svenskar tror att hårdost innehåller laktos. Det visar en färsk undersökning från Ostfrämjandet. Störst är missuppfattningen hos yngre konsumenter och framför allt yngre kvinnor. 46 procent av alla kvinnor mellan 14 och 22 år tror att det fi nns en särskild laktosfri ost.

    – Det är många fler konsumenter än vad vi trodde som tror att ost innehåller laktos. Vi tror att missuppfattningen beror på att man per automatik jämför med
    mjölken. Konsumenter vet inte att laktosen helt naturligt försvinner i själva ystningsprocessen. I själva verket innehåller hårdost så lite laktos att man inte ens
    kan mäta mängden, säger Joakim Larsson projektledare på Ostfrämjandet.


    Det är såpass skilda meningar om jag söker på det, plus att i böcker jag har från Celiakiförbundet säger att det finns en viss del laktos i hårdost, att jag inte ger mig på den. Det enda jag vet säkert är att det blev kaos i min mage när jag testade att äta ost senast. (Men jag har även IBS, och tydligen är ost dåligt för IBS-mage, så det kan bara en annan del av min mage som reagerade :P)
    Vad jag har lärt mig hittills är det laktos i ost, även om det är yttepyttigt lite. Men jag har fått reaktioner på enstaka procent mjölksocker i ex en skiva prickigkorv, så det kan hända att min mage helt enkelt inte är vän med laktos över huvud taget, hur yttepyttigt det än är.

  • busan37 11 augusti 2008

    Är du säker på att det är laktos och inte mjölkprotein du inte tål?Då kan du inte äta eller dicka mjölkprodukter alls. Jag har även hört att ibs och laktos inte går så bra ihop.

  • Bok_Choy 11 augusti 2008

    Skrivet av busan37 den 11 aug 2008

    Är du säker på att det är laktos och inte mjölkprotein du inte tål?Då kan du inte äta eller dicka mjölkprodukter alls. Jag har även hört att ibs och laktos inte går så bra ihop.


    Ja, det är jag säker på, eftersom jag tål ex Valios laktosfria mjölk.

  • irrevirre 11 augusti 2008

    ..... och jag vet inte ..... men trodde jag funnit ut det.
    Kan man göra något test? Här i Malmö måste man minst vara död innan man får träffa någon läkare. så det går nog inte.
    Kan man göra test själv? Läste om några remsor att doppa i urinen??

  • Bok_Choy 11 augusti 2008

    Skrivet av IrreVirre den 11 aug 2008

    ..... och jag vet inte ..... men trodde jag funnit ut det.
    Kan man göra något test? Här i Malmö måste man minst vara död innan man får träffa någon läkare. så det går nog inte.
    Kan man göra test själv? Läste om några remsor att doppa i urinen??


    Test om man är laktosintolerant?
    Jag har hört att det finns test att köpa på Apoteket för en 260 kronor, som ska vara riktigt bra.
    Annars så rådde min läkare mig att testa hemma, ät laktosfritt i två veckor, och drick sedan ett glas mjölk. Blir det pannkaka då kan du nog säga att du är laktosintolerant.

  • irrevirre 11 augusti 2008

    Skrivet av Bok_Choy den 11 aug 2008

    Skrivet av IrreVirre den 11 aug 2008

    ..... och jag vet inte ..... men trodde jag funnit ut det.
    Kan man göra något test? Här i Malmö måste man minst vara död innan man får träffa någon läkare. så det går nog inte.
    Kan man göra test själv? Läste om några remsor att doppa i urinen??


    Test om man är laktosintolerant?
    Jag har hört att det finns test att köpa på Apoteket för en 260 kronor, som ska vara riktigt bra.
    Annars så rådde min läkare mig att testa hemma, ät laktosfritt i två veckor, och drick sedan ett glas mjölk. Blir det pannkaka då kan du nog säga att du är laktosintolerant.


    Jag har "testat" på det sättet att jag undvikit vissa saker och min mage har blivit bättre. När jag "slarvat" och fått i mig ost (piizza eller ostburgare) har min mage blivit lite kass.
    Men jag har inte druckit mjölk. Det kan jag nog inte eftersom det slutade jag tåla när jag var 14 år och NU ... nu tycker jag det är motbjudande.
    Det låter intressant med apoteks-testet. Skall nog kolla det.
    Tack för tips!!

  • Bok_Choy 11 augusti 2008

    Skrivet av IrreVirre den 11 aug 2008

    Skrivet av Bok_Choy den 11 aug 2008

    Skrivet av IrreVirre den 11 aug 2008

    ..... och jag vet inte ..... men trodde jag funnit ut det.
    Kan man göra något test? Här i Malmö måste man minst vara död innan man får träffa någon läkare. så det går nog inte.
    Kan man göra test själv? Läste om några remsor att doppa i urinen??


    Test om man är laktosintolerant?
    Jag har hört att det finns test att köpa på Apoteket för en 260 kronor, som ska vara riktigt bra.
    Annars så rådde min läkare mig att testa hemma, ät laktosfritt i två veckor, och drick sedan ett glas mjölk. Blir det pannkaka då kan du nog säga att du är laktosintolerant.


    Jag har "testat" på det sättet att jag undvikit vissa saker och min mage har blivit bättre. När jag "slarvat" och fått i mig ost (piizza eller ostburgare) har min mage blivit lite kass.
    Men jag har inte druckit mjölk. Det kan jag nog inte eftersom det slutade jag tåla när jag var 14 år och NU ... nu tycker jag det är motbjudande.
    Det låter intressant med apoteks-testet. Skall nog kolla det.
    Tack för tips!!


    En annan grej kan ju vara som jag skrev ovan; jag har IBS och då ska ost tydligen vara rätt dåligt. Men då är det mer allmänt, så man även får ont i magen av paprika, äpplen och andra liknande saker.
    Så om du känner att du får särskilt ont av ost skulle jag personligen satsa på laktosintolerans (Dr. Therese, till er tjänst :)). Särskilt om du inte tål mjölk sedan innan.

  • irrevirre 11 augusti 2008

    Tack doktorn;-)

  • taapush 11 augusti 2008

    hej ville bara kolla om ni visste att Valio gör en edamer som är helt laktosfri.... supergod....(Y) :D
    Den säljs på ica, här uppe i luleå i alla fall.

  • irrevirre 12 augusti 2008

    Skrivet av taapush den 11 aug 2008

    hej ville bara kolla om ni visste att Valio gör en edamer som är helt laktosfri.... supergod....(Y) :D
    Den säljs på ica, här uppe i luleå i alla fall.


    Nej, den har jag inte sett. Säljs den i lösvikt eller färdigförpackad?

  • monac 12 augusti 2008

    http://www.allergimat.com/topic.asp?topic_id=882&forum_id=6&Topic_Title=Fetaost&forum_title=Mj%F6lk+och+laktos&M=True
    ang.fetaost.:)

  • taapush 12 augusti 2008

    Skrivet av IrreVirre den 12 aug 2008

    Skrivet av taapush den 11 aug 2008

    hej ville bara kolla om ni visste att Valio gör en edamer som är helt laktosfri.... supergod....(Y) :D
    Den säljs på ica, här uppe i luleå i alla fall.


    Nej, den har jag inte sett. Säljs den i lösvikt eller färdigförpackad?





    den säljs både i lösvikt och färdigförpackad, beroende om affären har chark eller inte....:D

  • MalinJ 12 augusti 2008

    Min son har förmodligen allergi mot mjölk. Vår dietist berättade att man kan prova om man bara är intollerant mot laktos eller även mot komjölksproteinet. Vi har hållt honom utan mjölk nu i 6 månader. Sen efter kontakt med läkaren som vi snart ska till ska han få prova äta ost. Om han tål detta men sen inte mjölk är det laktos han inte tål. Tål han inte osten heller är det komjölksprotein han inte tål.

  • lliusa 11 februari 2012

    Jag är också gluten- och laktosintolerant. Svar till nån över: produkter baserade på getmjölk är ok, får är lite sämre men funkar. Sen undrar jag om havremjölk är glutenfritt?

    Såg först nu att det va otroligt längesen den här tråden va aktiv, men ändå!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.