Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

God älgstek

  • 9 september 2006

    Hej! Jag brukar salta in min älgstek en timme före tillagningen,så att saltet får dra in i steken. Sedan steker jag steken i en lergryta i cirka 2 timmar i 175 graders ugnsvärmeSmaklig måltid

  • Aspholme 17 oktober 2007

    Precis, behövs inga andra tillsatser pga. att köttet i sigf självt är så rikt på smaker.

  • Bianca 17 oktober 2007

    Håller med absolut. Bara koka ihop vätskan som blir i grytan med grädde så blir det perfekt sen. Kanske en skvätt konjak i men inte nödvändigt.

  • Lena 25 oktober 2007

    Älgsteken blir även god att göra porterstek med gratäng (Y)

  • annelieberggren 25 oktober 2007

    jag kryddar med salt och svartpepper, steker hastigt så porerna sluts. Efter steker i ugnen och öser den var 15 min, späd med lita vatten om skyn är för lite. (Y)

  • christallnibbs 3 november 2007

    Jag brukar göra surstek från ett recept i Bonniers stora kokbok. Den blir saftig och mör -jättegod. Men... man måste vara ute i god tid, det tar 6 dagar.:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.