Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

God mat i puréform?

  • monac 27 oktober 2009

    http://www.matklubben.se/recept/pumpasoppa_25731.html
    :)

  • Buspippi 27 oktober 2009

    När min dotter var liten gjorde jag all hennes mat själv. Jag använde vanliga recept och mosade/mixade det sedan med stavmixer. Själv tyckte jag att det mesta blev helt ok. Novellas favorit var biffstroganoff med ris bland annat. Hoppas du mår bättre.
    Lycka till med mixandet.

  • Okänd 27 oktober 2009

    Mycket soppa verkar det bli.
    Det finns en gammal tråd som heter "Lappskojs" här på MK, men om man söker på ett recept av rätten finns det inga!
    När du blir lite bättre så tycker jag att du skall göra lappskojs.
    Potatismos, rimmad mager fläskbog som kokats mör i gott spad med lök och morötter.
    Köttet som skärs i bitar vispas ner i moset.
    Rödbetor är ett måste som tillbehör.
    Men eftersom du har ditt onda i munnen så kan du göra en rödbetstimbal, en sammetslen skapelse med rödbetans smak och färg.
    Hoppas på snar bättring!

  • Millan777 27 oktober 2009

    Skrivet av Buspippi den 27 okt 2009

    När min dotter var liten gjorde jag all hennes mat själv. Jag använde vanliga recept och mosade/mixade det sedan med stavmixer. Själv tyckte jag att det mesta blev helt ok. Novellas favorit var biffstroganoff med ris bland annat. Hoppas du mår bättre.
    Lycka till med mixandet.


    Håller med, är inne i puréfasen nu igen, med grabben på ett halvår. Det är bara att ta fram stavmixern och använda till det mesta som man lagar i vanliga fall. Hoppas det går bra för dig.

  • MosterNettan 27 oktober 2009

    ... och nån gång emellanåt, var lite lat och köp färdiga barnmatsburkar som du kanske kan krydda lite efter egen smak...

  • MammaSara 31 oktober 2009

    Hej!
    Jordärtskockspuré är fantastiskt gott! Skala jordärtskockorna, lägg dem på bakplåtspapper och plåt. Ringla över olivolja och strö över lite salt. Baka i ugnen på ca 150 grader tills de är mjuka. Tar ca 30 min kan jag tro. Mixa med mixerstav tillsammans med lite varm gräddmjölk och örtkryddor. Salta och peppra efter smak. Kan med fördel blandas med hemmagjort potatismos!

    Smaklig måltid!

  • agaleb 31 oktober 2009

    Hej!

    Jag har tre barnbarn, i olika matåldrar och dom har aldrig ätit mat från burk utan vi har lagat all mat till dom själva med hjälp av en stavmixer. Då kan du ju betämma själv vilken konsistens du vill ha. När idétorkan satte in, så hittade vi en sajt på nätet som var jättebra. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad den hette, men sätt dig och googla så hittar du säkert massvis. Och naturligtvis behöver man inte slaviskt gå efter recepten utan blanda som man vill, det är bara det att man får lite "input".
    Lycka till!
    :)Ann

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.