Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

goda smakrika köttbullar tack!

  • charlottat 3 september 2010

    ansjovis ger god sälta och smak, en liten skvätt thailändsk fisksås kan man annars ha i. lite balsamvinäger är oxå bra att bryta med. det viktigaste av allt för att få goda smakrika köttbullar är förstås att smaka av kryddningen, precis som man man gör med annan mat, och krydda mer om man känner att det behövs. vill man inte smaka på den råa färsen så kan man snabbsteka en liten färsklick bara, innan man sätter i gång att rulla på riktigt.

    jag smörjer in händerna med matolja (handflatorna och fingrarna) innan jag börjar rulla, går jättebra, fastnar och kladdar inte och en smörjning brukar räcka länge, inte som med vatten som man måste ta nytt på händerna efter varannan köttbulle för att det inte ska fastna.

  • maxxess 4 september 2010

    Mitt problem med pannbiff, burgare och köttbullar beror mest på dålig färs samt att jag aldrig kommer att kunna laga "Mammas pannbiffar" hehe.
    Färsen i butik... den är så grovmald och när det är rea så är det inte ovanligt att man får "mycket att tugga på" (senor mm). Så var det sist jag köpte en storpack på ICA Maxi, tandtråd efter lunchen varje gång man åt den färsen....

    Jag har provat att mala om färs från butiken tillsammans med 50% riktigt fint kött i hela bitar, jag har malt på 3mm. Det har blivit bra och man behöver inga ägg, ströbröd, bröd eller annat tjafs för att det skall hålla ihop. Jag har enbart lök, kryddor och kött. Saftigt har det blivit också. Det blir litet dyrare att mala själv, men det finns ju en anledning till varför butikerna kan sälja nötfärs för 39:90 när billigaste hela köttbiten (nöt) kostar närmare en hundralapp.

    En av mina malningar som blev fin på grillen som burgare kan säkerligen göras till köttbullar om man vill experimentera med köttkvarnen:
    Hemgjord baconhamburgare

  • macj 4 september 2010

    hej,
    Goda köttbullar. inga mått då jag brukar höfta till det lite
    ägg, lite ströbröd, kinesisk soya, salt, peppar ta den sort du gillar, salt, Paprika pulver, lite grill krydda (ej förmycket) lite mjölk.
    Riv gul lök fint 1-2 st ( Detta gör att de håller i hop bättre än om löken är i bitar, också bra till barn som inte gillar lök... det de inte ser!
    låt blandningen svälla en stund.
    Blanda i köttfärsen. Jag tycker att blandfärs blir saftigast
    forma köttbullar i den storlek du vill ha dem
    Bryn dem i rikligt med margarin runt om. Jag brukar vispa ur pannan med lite vatten mellan omgångarna av köttbullar och hälla detta i en gryta till såsen, Inte så nyttig kanske men god sås blir det.
    lägg över köttbullarna i en ugnsfast form och stek klart dem i ugnen, ca 20 min. ca 175grader
    Gör sås på stekskyn. grädde, det går bra med light varianterna, utvispat mjöl, använd samma kryddor som i köttbullarna + en köttbuljong tärning+ en matsked strösocker. Kinesisk soya tills färgen blir bra. köttbullssås skall inte vara för mörk (tycker jag). Maria

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.