Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Godaste fetaosten

  • Prima 16 mars 2008

    Helt klart godast är det med fetaost över disk i "utländsk" butik.

    Annars går jag på konsistensen - precis som man gör med avacados. Hatar hårda fetaostar, dom ska vara så krämiga som möjligt. Vet inte vilken jag köper mest, försöker hitta en mjuk och billig : ) Brukar bli bra. Arlas ost är ganska billig men lite för plastig i konsistensen... men ändå rätt god trots att den är mild.

    Den godaste jag ätit i mitt liv är en med fefferoni i. Kommer inte ihåg märket och den är inte jättelätt att hitta. Vet bara en butik som tar in den där jag bor. Fabrikören har en serie av fetaostar med olika smak. Supersmarrigt!!! Kan lätt sitta o äta bara osten : )

  • 16 mars 2008

    (Y) Om du har en utländsk grönsakshandlare eller saluhall där du bor kan jag varmt rekommendera att köpa fetaost där. Den bästa är den som ligger i den manuella disken i lag. Det finns den \"riktiga\" grekiska, men den vi svenskar oftast är vana vid är den danska fetaosten som är mildare i smaken. Provsmaka i olika delikatessdiskar så hittar du snart \"din\" fetaost//Eva

  • maggi 16 mars 2008

    Enligt min åsikt är Mevgals och Fages fetaostar verkligen toppen goda. De är äkta greiska fetaostar.De är verkligen värda att prova lite dyra men väl värt. Du kan köpa de vakumpaketerade i de flesta livsmedelsaffärerna. Om ni kommer till Grekland någon gång prova gärna VALMA feta ost den är SUPER.




    Margareta från Grekland.

  • areti 17 mars 2008

    Precis, om kan ska äta feta ost man ska köpa den grekiska,Jag har provat andra också men ingen som går mot den grekiska. Mevgals är mycket bra, den brukar jag också köpa.Willys är som plast jag köpte den en gång, även om den skulle vara gratis, jag tar inte den . Jag köpes en som heter kolios, säljs i 2kg plast burkar, för oss räcker 2 veckor.
    Areti

  • Jennysamuelsson 18 mars 2008

    Jag brukar marinera fetaosten själv. Lite olja (god olivolja) å Findus provensalsca örtkryddor. Finns i frysdisken. En annan variant är en marinad av grillade sotorkade tomater å klippt gräslök.
    Ha de gött!

  • kozakkk 2 april 2008

    Jag undrar om Wernessons fetaost är pastoriserad?

  • kozakkk 2 april 2008

    Skrivet av kozakkk den 2 apr 2008

    Jag undrar om Wernessons fetaost är pastoriserad?


    Hittade just deras hemsida där det står att den är pastoriserad:

    http://www.wernerssonost.se/Produktkort.aspx?ArtNr=005

  • tulipan 2 april 2008

    Förra ägarna till pizzerian i Torsås hade godaste fetaosten jag någonsin ätit. dom hade den på salladsbuffé bordet. Bara att skyffla upp på tallriken så mycket man ville ha. Den var så underbart god. Tyvärr hann jag aldrig fråga dom var den kom ifrån.. märke osv... för helt plötsligt var det nya ägare och fetaosten var försvunnen.
    Ja å maten var INTE god... *besviken*

  • tilda 3 april 2008

    Något som är supergott är att skära hel feta i smala stavar. Ta filodeg eller vårrulledeg och rullain fetan i den. Fritera stavarna och dippa dem i vitlöksdressing.(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.