Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Godaste höstreceptet?

  • festmaten 9 september 2008

    Vilket är ditt favoritrecept nu på hösten, när det börjar bli mörka kvällar? Tacksam för att du vill komma med nya tips(Y)
    En del av mina favoriter:
    Kycklinggryta med kantareller
    Marinerad kalkongryta
    Mustig rotsakssoppa

  • Boobiebird 9 september 2008

    Det här är jättegott! (L)
    Kryddigt, sött, knaprigt och fräscht!

    Supergod indisk blomkål

  • segerwitch 9 september 2008

    (L)Jag älskar vildsvin, hjort och rådjur, väntar på att snart kunna köppa det(L)(Y)
    och till allt detta goda kött ha en riktig god murkelsås eller kantarell sås(L)(Y)(Y)

  • festmaten 10 september 2008

    Har ni inga favoritrecept nu på hösten??????

  • busan37 10 september 2008

    Jag gör inga speciella maträtter på hösten, bara det jag är sugen på. Årstid spelar ingen roll

  • markus 10 september 2008

    En mustig improviserad viltgryta är det bästa när hösten har kommit. Givet är ju det mustiga, kanske mustigare röda vinet därtill... Som nån annan sagt, Improvisera mera!!!

  • begeanka 10 september 2008

    Skrivet av segerwitch den 9 sep 2008

    (L)Jag älskar vildsvin, hjort och rådjur, väntar på att snart kunna köppa det(L)(Y)
    och till allt detta goda kött ha en riktig god murkelsås eller kantarell sås(L)(Y)(Y)


    Jag älskar ovanstående kött att göra mustiga grytor av.:D
    Annars Gulasch á la viktväktarna är gott!:p

  • festmaten 10 september 2008

    Skrivet av busan37 den 10 sep 2008

    Jag gör inga speciella maträtter på hösten, bara det jag är sugen på. Årstid spelar ingen roll


    Tycker du verkligen inte att årstiden påverkar din smak???
    Äter du rykande heta soppor en sommardag?
    Kanske bara jag, men visst tycker jag om helt olika maträtter på olika årstider:o

  • segerwitch 10 september 2008

    Skrivet av kalasmad den 10 sep 2008

    Skrivet av busan37 den 10 sep 2008

    Jag gör inga speciella maträtter på hösten, bara det jag är sugen på. Årstid spelar ingen roll


    Tycker du verkligen inte att årstiden påverkar din smak???
    Äter du rykande heta soppor en sommardag?
    Kanske bara jag, men visst tycker jag om helt olika maträtter på olika årstider:o


    (L)Nä du! klart man har höstfavoriter!!(Y)Här vi Kristianstad, har vi Trolleljungby som säljer mkt vilt till moderata priser!
    Varma mustiga grytor hör hösten till, soppor skall man inte glömma, med alla fina rotsaker som fins nu på hösten!.mmm, så vill jag ha klimp till! Och vilt det gläder väl många??men det kanske är bara vi äldre som är vana vid det??:o Men jag vet att mina barn också skiljer på de olika årstiderna vad mat anbelangar(Y) Snar kommer gåsatiden, det älskar jag, (L)fast jag är uppväxt i göteborg.

  • busan37 10 september 2008

    Skrivet av kalasmad den 10 sep 2008

    Skrivet av busan37 den 10 sep 2008

    Jag gör inga speciella maträtter på hösten, bara det jag är sugen på. Årstid spelar ingen roll


    Tycker du verkligen inte att årstiden påverkar din smak???
    Äter du rykande heta soppor en sommardag?
    Kanske bara jag, men visst tycker jag om helt olika maträtter på olika årstider:o


    Om jag är sugen på soppa på sommaren så lagar jag det.
    Men jag är ingen soppälskare av stora mått. När jag fyllde år i juli bjöd jag på dillkött till middag. Det är ju en gryta många kanske skulle äta när det är kallare

  • Smulpajen 10 september 2008

    Har ätit vildsvin en gång och det var väldigt gott(L) Tyvärr har jag aldrig sett det i affären så lagat det själv har jag inte gjort.
    Goda grytor och annan mustig mat hör den mörka årstiden till. Men jag kan också äta soppa på sommaren, inga problem. Fast kanske inte om det är +30º!

  • segerwitch 10 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 10 sep 2008

    Har ätit vildsvin en gång och det var väldigt gott(L) Tyvärr har jag aldrig sett det i affären så lagat det själv har jag inte gjort.
    Goda grytor och annan mustig mat hör den mörka årstiden till. Men jag kan också äta soppa på sommaren, inga problem. Fast kanske inte om det är +30º!


    :DHar du försökt på saluhallen??(Y)

  • tholof 10 september 2008

    Jag äter gärna en god soppa på hösten. Gärna på svamp, men jordärtskocka går också bra eller varför inte på vårens ramslök som ligger och väntar i frysen.
    Grytor är underbara så här på hösten. både de som ska puttra lääänge och de som går snabbt att laga tex Kyckling á la marengo (Y)

  • segerwitch 11 september 2008

    (Y)Glömde! En riktig god Hönssoppa!(Y)med de fina rotsakerna som finns nu på hösten, brukar köpa 4 hönor som jag kokar efter varandra,så det blir en dunderbuljong,frysen in en del ochså,
    hönsköttet,använder jag till en god gryta med vitvin,mmmm eller så gör jag kroketter och fryser in:D(Y)

  • Prima 11 september 2008

    Hm. Köttgrytor i allmänhet är ju bara så gott. Lite av det och lite av det kan skapa de mest spännande grytor.... och aldrig tröttnar man. Vi äter grytor året om men allra mest under "vinterhalvåret".

    Maken vill nästan alltid ha lingon och ris till, en fix idé han fått :p. Jag föredrar för en gångs skull potatis (som jag annars är väldigt trött på) men ris är ok det med.

  • grill 11 september 2008

    Höstgratäng

  • tilda 12 september 2008

    Hemlagad köttsoppa med klimp !!(L) Det säljs numera dåligt med köttben i kyldiskarna, bara fläskben, men det blir inte riktigt samma sak. Men då kom jag på att det är älgjakt nu, så jag ska få älgben att koka på. Supergott!!

  • camillaf14 12 september 2008

    Jag och min familj är också storälskare av hemlagad köttsoppa! Men jag håller med dig tilda, det är så dåliga charkdiskar nu för tiden så "riktigt" kött är svårt att få tag på. Det mesta är samma och samma... synd! Minns när jag var ung (typ 20 år sedan :) ) då kunde man t o m köpa falukorv över chark.

    Annars är det mest olika typer av soppor och grytor som gäller under hösten. Mer av långkok ägnar jag också åt. Så underbart att komma in efter en heldags arbete i trädgården och känna doften :p

  • zonale 12 september 2008

    Jag brukar köpa märgpipa till köttsoppan och med klimp i är den uppskattad här hemma.

  • Vitis 13 september 2008

    Skrivet av busan37 den 10 sep 2008

    Jag gör inga speciella maträtter på hösten, bara det jag är sugen på. Årstid spelar ingen roll


    Med den inställningen går du miste om mycket gott. Varje säsong har ju sina grönsaker, rotfrukter och kött.

    Grönsaksdisken på ICA ser kanske lika dan ut året om men det är stor skillnad på kvaliten.

    Höstmaten här innehåller massor av rotfrukter, lök, kål och lite lamm&viltkött. Mustiga grytor och soppor, mycket chili, och gott, grovt hembakt bröd med mycket smör på.

    Mums ! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.