Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Göra egen sprits?

  • KimOfDrac 17 juni 2011

    Jag har ingen sprits och inga pengar förrän den 25:e. Jag ska baka till midsommar och vill göra fint och undrar om jag kan göra en egen sprits av sånt man har hemma?

  • Shoutoutloud 17 juni 2011

    ska du bara spritsa grädde borde det funka med en grov påse och en kartongbit typ mjölkkartong som man klipper till. eller ett bakplåtspapper. men annars finns hysat billiga spritsar på mataffären för ca en tjuga.

  • Memelie 17 juni 2011

    En spritspåse kan du ju göra av lite bakplåtspapper, men ska du spritsa på en tårta blir det klart bättre med en krustyll. Så köp en sådan där billig i affären, då får du med flera olika tyllar och en påse i tyg som du diskar och använder många gånger.

  • KimOfDrac 17 juni 2011

    Jag ska spritsa glasyr på en kaka. Inget fancy, men ändå finare än att bara kleta på den

  • pihal 17 juni 2011

    Det brukar gå ganska bra att använda en fryspåse som du klipper av ett hörn på. Klipp lite snett, klipp lite i taget och prova dig fram tills du tycker att storleken blir lagom.

  • LinneaThornberg 18 juni 2011

    Skrivet av pihal den 17 jun 2011

    Det brukar gå ganska bra att använda en fryspåse som du klipper av ett hörn på. Klipp lite snett, klipp lite i taget och prova dig fram tills du tycker att storleken blir lagom.


    helt klart det bästa sättet! om man använder bakplåtspapper så blir det lätt att man sölar, prova med en plastpåse :)
    funkar för mig varje gång.

  • Metbacksfru 18 juni 2011

    Jag brukar vika smörpapper/bakplåtspapper dubbelt jag, och så "sno ihop" det till en strut. Sen kan man ju fuska med att tejpa den så den inte glider opp om man testar detta för första gången. Jag behöver inte det nu längre...
    Lärde mig det på ett konditori jag pryade på i 9:an (för pruttonhundra år sen... *S*) och det funkar kanon!

    Kan annars också tipsa om Toppits engångsspritspåsar med 3 tyllar i plast som brukar finnas för en tjuga i livsmedelsaffärn. Tror det är iaf 5-6 såna där påsar med där och jag tycker de är bättre än de där simpla plast/tygpåsarna som brukar finnas.
    Satsa annars på en riktig påse o metalltyllar när pengar finns! Finns inte bättre tycker jag!
    Lycka till!

  • MosterNettan 18 juni 2011

    Jag tycker att det är enklare att hantera plastpåse än papper! Plastpåsen är mera följsam.

  • boz1965 18 juni 2011

    Skrivet av MosterNettan den 18 jun 2011

    Jag tycker att det är enklare att hantera plastpåse än papper! Plastpåsen är mera följsam.


    Visserligen, men plastpåsar spricker lättare om man är oförsiktig och trycker för hårt.

  • KimOfDrac 18 juni 2011

    Skrivet av MosterNettan den 18 jun 2011

    Jag tycker att det är enklare att hantera plastpåse än papper! Plastpåsen är mera följsam.


    Jag har ju både plastpåsar och bakplåtspapper hemma, men ska nog testa påsen först :) glasyren är ju väldigt mjuk så det kan nog gå

  • Mammaemelie 18 juni 2011

    Testa dejj fram innan det verkligen gäller på kakan :) Alla tkr ju olika (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.