Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Göra pajerna nästan färdiga??

  • slarvan 12 november 2014

    Ska ha kalas nästa lördag och ska bjuda på räkpaj och nån kycklingpaj. Men nu har det dykt upp en grej innan på lördagen som jag måste göra och lär inte vara hemma förrän ca en timme innan gästerna kommer. Nu undrar jag om man kan göra pajerna nästan färdiga...dvs göra degen och hälla i fyllningen och sen grädda dom innan vi ska äta dom? Eller blir degen geggig eller nåt om man häller i fyllningen som innehåller grädde och så.

    Sen är det nån som har nåt bra och gott recept på kycklingpaj??

  • LenaBE1 13 november 2014

    Hej, jag föreslår att du förgräddar pajskalet och låter det svalna innan du lägger i fyllningen, täck sen det hela med plastfolie och förvara i kylen. Riven ost och äggstanningen kan du förvara i varsin bunke/skål/burk också övertäckta med plastfolie eller lock. Innan serveringen så lägger du på osten och häller på äggstanningen och gräddar som vanligt, tänk på att det kan ta längre tid att grädda eftersom allt är kylskåpskallt.
    Obs... häll inte på äggstanningen och låt det stå så över natten, då blir pajskalet geggigt. Lycka till! :)

  • slarvan 13 november 2014

    Skrivet av LenaBE1 den 13 nov 2014

    Hej, jag föreslår att du förgräddar pajskalet och låter det svalna innan du lägger i fyllningen, täck sen det hela med plastfolie och förvara i kylen. Riven ost och äggstanningen kan du förvara i varsin bunke/skål/burk också övertäckta med plastfolie eller lock. Innan serveringen så lägger du på osten och häller på äggstanningen och gräddar som vanligt, tänk på att det kan ta längre tid att grädda eftersom allt är kylskåpskallt.
    Obs... häll inte på äggstanningen och låt det stå så över natten, då blir pajskalet geggigt. Lycka till! :)


    Ja, så kanske man kan göra. Fylla skalet med det torra ingredienserna.., men inte det blöta...men ändå göra det klart så det är bara att hälla på pajen. Smart (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.