Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gott av färsk vit sparris?

  • delikat 12 april 2008

    Har 1 kg färsk vit sparris i kylen. Kan någon tipsa mig vad jag kan använda dessa sparrisar till!? Tänkte dricka ett gott vitt vin till... så ingen kombination med rött kött, antar jag.

  • MatAnders 12 april 2008

    Hej!
    Kanske denna goda omelett man kan variera mycket typ kyckling om man inte har kött rester sen kan man ha i skivad tomat, ja i det oändliga.
    Lycka till med din sparris
    /Anders(Y)
    http://www.matklubben.se/recept/bond_omelett_med_faersk_sparris_22246.html

  • bernit 12 april 2008

    1 kg är ju rätt så mycket så jag skulle gjort en god sparrissoppa toppat med créme fraiche och löjrom. Annars har jag ett bra recept på sparris-förrätt

    Sparris med pilgrimsmusslor

    /BÅ :p

  • delikat 13 april 2008

    Tack för tipsen! Jag kanske återkommer till dem en annan gång då jag ska tillreda sparris. Så här serverade jag mina sparrisar igårkväll.

    Till en portion använde jag fem kokta sparrisar, som sattes mitt på tallriken. Ovanpå satte jag en bit (ca 120 g) smörstekt gravad lax. Sedan på med lagom mängd bearnaisesås (hemmagjord) och en näve med skalade räkor. Vid sidan några kokta cypriotiska nypotatisar. Till detta drack vi Ninth Island, ett australiensk Sauvignon blanc vin från 2007.

    Behöver jag berätta att det blev gott? :p

  • MammaModesty 13 april 2008

    vad gott det lät... jag älskar sparris (L)

  • The_mama97mia 14 april 2008

    jag har aldrig gjort i ordning vit färsk sparris. Den gröna är underbar o enkel att tillreda. Måste våga prova nu då. Det lät bara sagolikt gott.

  • Roggan 14 april 2008

    Vin och sparris kan vara svårt att kombinera ibland. Det kan lätt bli en metallisk smak. Sparris innehåller mycket av smaken umami vilket kan ställa till det vid valet av vin. Fråga på systemet, de har garanterat tips!

  • Roggan 14 april 2008

    Skrivet av Roggan den 14 apr 2008

    Vin och sparris kan vara svårt att kombinera ibland. Det kan lätt bli en metallisk smak. Sparris innehåller mycket av smaken umami vilket kan ställa till det vid valet av vin. Fråga på systemet, de har garanterat tips!



    Jag menar Alko inte Systemet. Missade att du bodde i Jakobstad!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.