Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

gratäng av färskpotatis???

  • marsipangris 7 juli 2008

    Är det någon som provat att göra gratäng eller mos av färskpotatis? Har ju fått lära mig att det inte går och därför aldrig provat. Skulle vara intressant att veta anledningen om det inte går...

  • ros 7 juli 2008

    :)Nypotatis innehåller mycket vatten. Därför är det inte så bra att göra mos och gratänger på nypotatis.
    :)Det är vad jag tycker och tro(Y)(Y)(Y)

  • Annettenn 7 juli 2008

    Här kommer en länk till en tråd vi hade uppe strax innan midsommar, kanske kan ge dig lite vägledning? :) Handlar i och för sig om Jansson, men där disskuterades även mos..

    http://www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/janssons_frestelse_paa_faerskpotatis__4476.html

  • Poppie 10 juli 2008

    Jag gjorde mos häromdagen, det gick hur bra som helst. Nypotatisen är ju faktiskt inte så ny längre. I början av säsongen går det inte, men nu är okej(Y)

  • MalinJ 10 juli 2008

    Men något som är gott..... Förlåt jag byter ämne, men jag måste dela med mig. Ta mindre nypotatis och dela de lite större i bitar. (Även "nya" nypotatis går bra) Lägg i braspannan och häll över olivolija och citron-flingsalt och sätt sedan in i ungen i 225 grader i en halvtimme ungefär..... De blir som potatismos innuti med en krispig yta! Har haft det till grillat med hemlagad bearnaise nu i sommar ett par gånger. :p

  • Penne 10 juli 2008

    Jag har gjort gratäng av färskpotatis och det går hur bra som helst. Men det tar lite längre tid innan den liksom "sätter sig" och innan den blir helt mjuk.

  • Roggan 10 juli 2008

    Mos på nypotatis brukar ju bli lite klistrigt...
    /En som vet

  • Poppie 10 juli 2008

    Skrivet av Roggan den 11 jul 2008

    Mos på nypotatis brukar ju bli lite klistrigt...
    /En som vet


    Inte så här sent
    En som också vet:D

  • festmaten 11 juli 2008

    Skrivet av Poppie den 10 jul 2008

    Jag gjorde mos häromdagen, det gick hur bra som helst. Nypotatisen är ju faktiskt inte så ny längre. I början av säsongen går det inte, men nu är okej(Y)


    Säg inte att nypotatisen redan är gammal(N)
    varför går vår sommar så snabbt??????
    Själv gör jag inte mos på ett bra tag än (kan det vara ett sätt att hålla kvar sommaren??!!) men de första gångerna jag gör mos (sen när det är höst!) då kokar jag mjölken först.

  • zudette 11 juli 2008

    Hur sent det är beror väl på vart man bor - Här i norrbotten har vi knappt hunnit gräva upp en smakpotatatis ens..... :D

  • martina63 11 juli 2008

    Har provat att skiva och koka färskpotatisen först i ca 5-10 min. Då funkar det och gratängen tar inte så lång tid heller. Man kan dessutom koka upp mjölk, sedan krydda den med vitlök och ev ha i lite riven ost. Sedan hälls detta över potatisen. Gratinera i ca 20-30 min. bra snabb variant som blir kalas god.(Y)

  • Lotta1970 18 juli 2008

    Jag tycker det är supergott med mos på färskpotatis. Det blir fluffigt och fräsch vitt liksom. Se bara till att inte vispa för mycket innan vätskan är i, sen är det bara att vispa på tills det blir fluffigt.
    Gratäng är också jättegott och annorlunda jämfört med King edvarden man klassikt använder till gratäng, för att det blir lite tuggmotstånd liksom. (Y)Jag brukar blanda ner ganska mycket riven västerbottenost i gratängen också.
    Mmm,gott!

  • kickiekblad 18 juli 2008

    till gratäng tycker jag det e gott men inte göra mos av det blir bara klister tycker jag(N)

  • Disen 18 juli 2008

    Jag har ett recept som heter " Köttfärsgratäng med potatis" Då spelar det inte någon roll om det e färsk eller " gammal" potatis, tack vare att du kokar potatisen innan.:p

    Jag gjorde mos igår och den blev "kletig"...kan det va stärkelsen i den "nya" potatisen som gör det.? ....Vissa tycker att det går hur bra som helst... e det nån skillnad på potatisen?
    Nåt måste det va... ny eller gammmal e ju inte samma sak.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.