Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Griskött

  • Kaneta 4 maj 2008

    Nu är jag arg igen :@

    Läste Karin Ahlborgs (min idol (Y) ) artikel i Aftonbladet "Här ligger en gris begraven".

    Den svenska bonden får allt mindre betalt för att föda upp sina grisar, 24% mindre än för 20 år sedan, medan konsumenterna bara får betala mer och mer för köttet.
    Handeln är boven som vet att vi gärna betalar lite mer för den extra omsorg som svenska grisar får om man jämför med en dansk gris.
    Handeln skor sig på grisböndernas jobb.:@:@:@

    Har hittils undvikit danskt griskött men skall sluta att ha dåligt samvete om det slinker ner en billig dansk i matkorgen.

    Läs denna artikel och hennes andra också! Ni kommer att häpna över allt som händer med vår mat innan den står på bordet.

    http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article2382345.ab

  • zonale 4 maj 2008

    Nu har jag läst artikeln och varför blir jag inte förvånad(N) Att den största delen av vinsten går till handeln och inte till producenterna är i sig inget nytt. Inte konstigt att den dåliga lönsamheten i Sverige gör att mjölk- kött- och fläskproducenter lägger ner. God djurhållning är jag absolut beredd att betala extra för bara det hamnar i rätt ficka.

  • Nettie 4 maj 2008

    Kan inte mer än hålla med föregående talare, betalar gärna lite extra
    om pengarna går till rätt ställe.

  • segerwitch 4 maj 2008

    :@Man slutar aldrig att förvånas!!!Som djurvän är man bered att betala mera
    får god djurhållning, så jag kan bara hålla med föregående talare:@(N)(N)

  • ros 4 maj 2008

    Hej!
    Jag har läst artikeln om vilken orättvisa det har blivit för grisbonden. P.g.a att handeln och alla mellanhänder ska tjäna på allt. Jag vill värna om den svenska djurhållningen och väljer svensk fläskfilé framför dansk. Men till vilket pris?
    Vi konsumenter får betala mer och mer till handeln. Men för den som föder upp och gör "jobbet" får mindre betalt. Är det inte snett?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.