Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grubblar på jäst

  • 23 november 2007

    Nu grubblar jag på jäst, det vill säga mängden jäst i en degsats.
    Jag kom med ett påstående, som jag var bergsäker på, men nu undrar jag över det, för någon ifrågasatte varför ett annat recept med mindre mängd jäst då fungerade?
    Jag har 50 g jäst till 1 liter vätska när jag bakar knäckebröd, 100 g jäst till 1 liter vätska vid bull- och de flesta matbrödsbak (en del av de senare bara 50 g).
    Men i lussebullarna som jag gör väldigt feta har jag 150 g till 1 l vätska, efter att en duktig matskribent påpekat att det är viktigt för att degen ska orka jäsa ordentligt.
    Är det sista korrekt, eller bara en myt?

  • Boddan 23 november 2007

    Hej Vivvan!

    Vi pratades vid i den tråd du beskriver ovan. Mitt recept på lussebullar som endast innehöll 50 g jäst, (dvs 1 pkt,) är bara på en halv liter (0,5 l) vätska.
    Tänkte om du blandade ihop det? Så det blir 100 g jäst på 1 liter vätska för mig också. Däremot har jag aldrig haft 150 g på 1 liter vätska, men det ska jag prova nästa gång, för ditt recept så läckert ut.

    Hälsn../Bodil

  • Bianca 23 november 2007

    Jag använder torrjäst jämt. Eftersom jag alltid lyckas göra degspadet för varmt har jag kommit fram till att det passar mig bäst. Dock använder jag inte mer jäst till lussekatter fastän degen är "fetare" Däremot har jag helt gått över till vetemjöl special då jag tycker att bröden i allmänhet blir mycket luftigare och inte alls så kompakta. Att låta degen jäsa ordentligt är någon som jag också anammar.

    Myt eller inte, åter till din fråga....jag vet inte...

  • 24 november 2007

    Nu hade Allers ett recept med 5 dl vätska, kesella och 75 g jäst till lussebullarna. Så helt klart cirkulerar uppfattningen att man ska öka på mängden jäst.

  • Okänd 24 november 2007

    Hej.Jag tar ofta extra jäst när jag bakar bullar.Ungefär 25 g extra till en halvlitersdeg.Så det är nog riktigt vad det gäller jästmängden i dina lussebullar.Kanske mycket fett gör att de kan vara bra med mer jäst.Lycka till med dina bullar.

  • Boddan 24 november 2007

    Va bra att man hittade denna sida, annars hade jag inte fått reda på detta.. När jag ska baka lussekatter ska jag prova med extra jäst. Tack för tipset(Y)

  • Okänd 24 november 2007

    Glömde säga att ni ska tillsätta bakpulver i degen också.Det gör jag oftast när jag bakar bullar.Blanda ca 2 tsk med mjölet till ca 1/2 liter degspad.:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.