Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grytan skär sig .. hur förhindra det?

  • irko 18 juni 2008

    Ja, visst är det löken! Lök och tomat tillsammans med nån form av mjölkprodukt skär sig så det skriker! Glad Midsommar alla matälskare!(Y)(Y)(Y)

  • jwall 18 juni 2008

    mjölkproteiner koalgulerar av värme och syra,man måste dessutom ha rätt proportioner mellan vatten och fett i maten så dessa inte separar (skär sig). Ju fetare mjölkprodukt du använder,destomindre risk att det skär sig .Och dessutom underlättar det om vatten och fett har samma temperatur när man bladar dom,skär det sig ändå har man nog haft en alldeles för hög temperatur.
    Ett tips är köra cremefraichenel, dyl lite i micron så den bara blir lätt ljummen innan man häller iden. Kan också dra av grytan/kastrullen från värmen och sedan tillsätta den och värmer den försiktigt på svag värme
    Lycka till!(Y)

  • karlgunnarpeter 19 juni 2008

    Tack för alla tips! :) Visst kan det bli grynigt p g a att palsternackan kokar sönder så därför brukar jag lägga i den mot slutet. Men senast jag gjorde grytan syntes det tydligt att vätskan och fettet/proteinerna separerade. Det kan alltså vara löken som är boven i dramat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.