Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hållbarhet??

  • mrs52 8 april 2012

    Undrar lite över hållbarheten på hemkokt sylt etc. Alla frukter/bär från egen trädgård.
    Saft - heta saften hälld på varm/het flaska. Korkas omg.
    Sylt -het sylt på varma/heta burkar. Parraffineras och sedan lock.
    Äppelmos - hermetiskt inkokt.

    Allt är märkt med år och månad.
    Håller på att städa ur mammas dödsbo, därav min undran. Synd att slänga det som är ätbart!

  • Bruxelles 8 april 2012

    Smakar troligtvis underbart - Jag går igenom stora stenkrus av lingonsylt från källaren. Lukta och smaka! Om det verkar ok är det troligtvis heeelt ok.

  • Hilmer54 8 april 2012

    Min mormor brukade koka om fjolårets lingonsylt med en kanelstång.
    Så årets färska fick vi inte förrän det var slut på den "gamla" (som jag tyckte var godast)

  • The_mama97mia 8 april 2012

    Spara! VIlken skatt!
    När du öppnar så märker du om det skulle vara förstört, men det låter som om det är konserverat enligt konstens alla regler.

  • husmusen88 8 april 2012

    Håller mer eller mindre hur länge som helst om det är gjort ordentligt, ett par år är inga problem.

  • mrs52 8 april 2012

    Skrivet av husmusen88 den 8 apr 2012

    Håller mer eller mindre hur länge som helst om det är gjort ordentligt, ett par år är inga problem.


    ..ett par år... ok. men det är nog 10-20-30 år gammalt. Ingenting är nyare än 5-6 år.

  • DoctorWho 8 april 2012

    Skrivet av mrs52 den 8 apr 2012

    Skrivet av husmusen88 den 8 apr 2012

    Håller mer eller mindre hur länge som helst om det är gjort ordentligt, ett par år är inga problem.


    ..ett par år... ok. men det är nog 10-20-30 år gammalt. Ingenting är nyare än 5-6 år.


    På 90-talet hjälpte jag och mamma till att plocka iordning i mormors matkällare. Längst in på en hylla stod det några flaskor med svartvinbärssaft från 1977. Jag blev nyfiken på om saften var ok, så jag öppnade försiktigt en flaska och luktade. Den luktade gott och jag provsmakade ett glas och det var jättegott! Mitt råd är att öppna en av de äldsta flaskorna och lukta, provsmaka och om den är ok så är troligen de andra också ok.

  • The_mama97mia 8 april 2012

    Lita på din egen smak och ditt luktsinne!

  • piakul 9 april 2012

    Skrivet av mrs52 den 8 apr 2012

    Undrar lite över hållbarheten på hemkokt sylt etc. Alla frukter/bär från egen trädgård.
    Saft - heta saften hälld på varm/het flaska. Korkas omg.
    Sylt -het sylt på varma/heta burkar. Parraffineras och sedan lock.
    Äppelmos - hermetiskt inkokt.

    Allt är märkt med år och månad.
    Håller på att städa ur mammas dödsbo, därav min undran. Synd att slänga det som är ätbart!

  • husmusen88 9 april 2012

    Skrivet av mrs52 den 8 apr 2012

    Skrivet av husmusen88 den 8 apr 2012

    Håller mer eller mindre hur länge som helst om det är gjort ordentligt, ett par år är inga problem.


    ..ett par år... ok. men det är nog 10-20-30 år gammalt. Ingenting är nyare än 5-6 år.


    Bara att öppna och provsmaka, har druckit 10 år gammal saft och den var ok.
    Har det kommit in luft däremot så finns det ju risk för jäsning, men det känns så fort du öppnar burken. :)

  • suntliv 9 april 2012

    Hej
    Allt som ser bra ut i färgen(Y) Mögligt?(N)

    Bästa sättet är naturligtvis att smaka, men man kan ju inte öppna alla på en gång. Spara och kolla, när ni vill använda. Lukta, smaka. Släng om det inte smakar som det borde.
    Hemmakokta kan hålla i åratal, om det inte kan komma in bakterier, och om man använt prima vara från början.

  • BakBog 9 april 2012

    Hej
    Intressant att det finns fler som har samma synsätt på vad som går och inte går att äta och dricka.
    I går öppnade jag en 2 liters glasburk med lingonsylt
    som min mor konserverade augusti 1984,
    Sylten smakade utsökt.
    Kvalitén på inkoket har mycket stor betydelse för hållbarheten.
    Låt luktsinne och smaklökar avgöra om du vill äta.

    BakBog

  • boz1965 9 april 2012

    Många av våra godaste bär innehåller naturliga konserveringsmedel.
    Ser man bara till att ha rent och snyggt omkring sig vad gäller redskap, kokkärl och arbetsytor, sterilisera burkar (kok dem en stund i vatten med Atamon) + plus lite sunt bondförnuft så kan det man kokar in hålla i åratal.

    Lita mer på syn, lukt och smak än på rekommenderade lagringstider. Det funkade för gammelmormor så varför skulle det inte funka för oss? :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.