Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hållbarhet fond?

  • SannaaK 10 november 2010

    Hej!

    Tänkte fråga hur länge en öppnad fond håller sig i kylskåp? Är det samma för oöppnad eller?

    Har en hummerfond i kylen, men vet inte om den går att använda längre?

    Tacksam för svar!

  • cawn 10 november 2010

    Färdig fond på flaska har ca 1 månads hållbarhet.Det är trist att det inte säljs mindre förpackningar så man måste slänga en massa.Ett tips från min kemistsyster:Smaka på varan när du öppnar den så du lär dig hur den ska smaka.Sen gäller reglen smakar den ok är den ok.På det sättet har jag lärt mig att inte slänga slentrianmässigt vilket blir billigare.

  • wildlife 10 november 2010

    Kan ju funka att göra som när jag kokar egen fond, och det är att frysa in i istärningspåsar... bara att klämma ur så många bitar man behöver... :)

  • Shoutoutloud 10 november 2010

    köpesfond går säkert också att frysa. typ i isbitar.

  • The_mama97mia 10 november 2010

    uj jag har förvarat flytande fond i typ skafferi i halvårsvis.... inte funderat alls på det.

  • soccermum 10 november 2010

    Skrivet av mama97mia den 10 nov 2010

    uj jag har förvarat flytande fond i typ skafferi i halvårsvis.... inte funderat alls på det.

    ...och lever fortfarande gör du och har hälsan i behåll ;)

    Jag förvarar min fond i kylskåp men har inte funderat på hur länge den står där-har fond i nästan allt jag gör så ingen större risk att den blir gammal i detta hus :D

  • Cassiopeya 10 november 2010

    Köpte just lite fond, brukar inte ha det hemma, men när jag väl har det så tar den snabbt slut. Tycker det var en bra idé att frysa in den i små kuber ifall den nu skulle riskera att bli oanvänd annars. :)

  • amoz 10 november 2010

    Skrivet av mama97mia den 10 nov 2010

    uj jag har förvarat flytande fond i typ skafferi i halvårsvis.... inte funderat alls på det.



    Här har du en till som lever trots att jag inte kollat datumet på fonden. Men däremot har jag för vana att lukta på det jag använder, tror nämligen att vi slänger på tok för mycket som det inte är något fel på.

  • soccermum 10 november 2010

    Skrivet av amoz den 10 nov 2010

    Skrivet av mama97mia den 10 nov 2010

    uj jag har förvarat flytande fond i typ skafferi i halvårsvis.... inte funderat alls på det.



    Här har du en till som lever trots att jag inte kollat datumet på fonden. Men däremot har jag för vana att lukta på det jag använder, tror nämligen att vi slänger på tok för mycket som det inte är något fel på.


    Ja visst är det konstigt {question}
    Både det att du lever trots ev gammal fond och det att det slängs alldeles för mkt \o/

    Jag har personligen väldigt svårt för att slänga mat men när sonen en dag undrade varför vi hade smördeg i frysen som gick ut mars 2009 då tänkte jag som så att jag troligen inte ska köpa smördeg någon mer gång och slängde faktiskt hela rullen i soppåsen (A)

  • flingsalt 11 november 2010

    Jag lever också! Har inte heller haft en tanke på hållbarheten.

  • soccermum 11 november 2010

    Skrivet av flingsalt den 11 nov 2010

    Jag lever också! Har inte heller haft en tanke på hållbarheten.


    (Y)

  • Cassiopeya 11 november 2010

    Skrivet av amoz den 10 nov 2010

    Skrivet av mama97mia den 10 nov 2010

    uj jag har förvarat flytande fond i typ skafferi i halvårsvis.... inte funderat alls på det.



    Här har du en till som lever trots att jag inte kollat datumet på fonden. Men däremot har jag för vana att lukta på det jag använder, tror nämligen att vi slänger på tok för mycket som det inte är något fel på.


    Kan inte annat än hålla med, tror vi slänger alldeles för mycket mat! Kom just på att mjölken hemma får gå flera dagar efter bäst föredatum. Brukar inte vara något problem. Går alltid att baka eller göra pannkakor på om det är några dagar för gammal. Samma med ägg, känns som du säger på lukten om de är gamla. Går jättebra att göra maränger på gamla ägg och det är ju alltid gott (L)

  • sannej 11 november 2010

    Jag ringde konsumentkontakt på Bong och frågade hur länge fonden
    håller öppnad i kylskåp. Bong sa att den håller 3 månader om man
    skruvar på korken och sätter in den i kylen omedelbert efter användning.
    Men den kan hålla ännu längre det är bara att lukta och smaka
    av fonden tyckte hon på Bong. Jag håller med henne det finns
    så lite tillsatt fett i buljongen som kan härskna så det är bara att
    lukta och smaka så blir det nog bra. Har själv lagt i kalvfond i dag
    i min chili som är öppnad den 23 mars och familjen mår fortfarande
    bra.

  • Estiedo 12 november 2010

    Herrejesus, detta har jag inte alls funderat över..

    Våra öppnade fonder står till och med i skafferiet och har stått där några månader men det är inget fel på dem. Man kanske ska ställa dem i kylen istället, vad nojig jag blev nu! Haha..


    www.imittkok.webblogg.se

  • natizen 22 maj 2011

    Jag hittade fond som gick ut 2009 och 2010. Jag använder aldrig sånt utan det var exet som alltid använde och lämnade när vi flyttade isär. Skulle laga en sås och tänkte använda när jag såg detta. Vet inte hur det ska lukta men luktade ju inte superäckligt, kan tänka mig att det ska lukta lite halvkonstigt som det gör :P Dock känns några år över bäst före lite illa, flaskorna har ju varit öppnade åtminstone 2-3 år, men återigen, tycker inte att det luktar så konstigt. Slänga?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.