Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Handeln lurar dig att äta glutamat.

  • redd 16 juni 2009

    Eftersom jag inte har sett att glutamat skall vara nyttigt och det inte normalt ingår i större mängder i mänsklig kost kan jag inte tänka mig att det är nyttig och undviker det därför... Trodde jag ja..

    Snubblade in på
    http://matforum.nu/index.php?topic=1978.0

    Eftersom många av dom varorna som jag väljer för att dom inte innehåller E614 etc. kostar mer till mycket mer än alternativen så vart jag ganska upprörd när jag efter att ha läst texten gick ut och tittade på förpackningarna och såg att jästextrakt var VÄLDIGT vanligt..
    Speciellt knorr och Unilever i allmänhet verkar vara bovar i dramat.

  • mammali 16 juni 2009

    Skrivet av redd den 16 jun 2009

    Eftersom jag inte har sett att glutamat skall vara nyttigt och det inte normalt ingår i större mängder i mänsklig kost kan jag inte tänka mig att det är nyttig och undviker det därför... Trodde jag ja..

    Snubblade in på
    http://matforum.nu/index.php?topic=1978.0

    Eftersom många av dom varorna som jag väljer för att dom inte innehåller E614 etc. kostar mer till mycket mer än alternativen så vart jag ganska upprörd när jag efter att ha läst texten gick ut och tittade på förpackningarna och såg att jästextrakt var VÄLDIGT vanligt..
    Speciellt knorr och Unilever i allmänhet verkar vara bovar i dramat.


    Det svåra idag är att handla mat som INTE innehåller E 621 , barn borde aldrig äta E 621 som har biverkningar b.l.a Nervcellsförstörelse (ansiktsförlamning), ögonskador, övervikt m.m. Håller fullständigt med föregående skrivare att det blir mycket dyrare att få mat inhandlat.

  • marielotta 16 juni 2009

    Hej,
    hade tänkt att bli mer medveten om vad som finns i maten...Vilka E nummer ska jag mer undvika?

  • festmaten 16 juni 2009

    http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser/

  • mooseella 16 juni 2009

    Slutade med glutamat för ca 2 år sedan. Har sedan dess inte haft migrän en enda gång. Tidigare hade jag migrän titt som tätt.
    Detta har jag läst om glutamat

    Natriumglutamat E621
    Svenskt namn: natriumglutamat (äv. smaksalt, monosodiumglutamat)
    Engelskt namn: MSG, mono sodium glutamat (äv. natrium glutamat, ajinomoto)
    Kategori: Övrig smaksättning
    Beskrivning: En smakförstärkare som är mycket vanlig i asiatisk matlagning. I Sverige räknas det som ett godkänt tillsatsämne och går även under beteckningen E621. Kemiskt sett är det salt av glutaminsyra som framställs på mikrobiologisk väg genom jäsning. Ämnet i sig är smaklöst, men har en förmåga att lyfta fram de andra smakerna. Man brukar också tala om att natriumglutamat smakar umami, som är en femte smak vid sidan av de fyra vanliga: salt, sött, surt och beskt. I Sverige ingår det t.ex. ofta i buljongtärningar vi köper i affären, snacks och olika kryddblandningar.
    Natriumglutamat är ett ämne som vissa är överkänsliga mot, och kan framkalla en reaktion som brukar kallas Kinarestaurang-syndromet, eftersom det ofta ingår i Asiatisk mat. Symptomen är illamående, huvudvärk och smärta i nacke och bröstkorg.

    Kan ersättas med:
    natriumglutamat Kan helt uteslutas, kompensera ev. med mer av andra kryddor och salt.

    TV programmet ”Du är vad du äter” Har denna lista på sin hemsida:

    Lista över farliga biverkningar av livsmedelstillsatser.
    Fakta och sammanställning: Roy Firus
    Initiativtagare till internetpublisering: Rose-Marie Tofte
    E621 MONONATRUMGLUTAMAT
    E622MONOKALIUMLUTAMAT
    E623 KALCIUMDIGLUTAMAT
    E621 MONOAMMONIUMGLUTAMAT
    Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede.
    Epileptiska anfall(petit mal). Fosterskador. Försenad tillväxt.
    Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.
    Hormonstörningar.
    Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!
    Deklareras ofta som ”smakförstärkare” .
    Konvulsioner. Kvinnlig sterilitet. Leverskador. Nervcellsförstörelse.
    Orsakar ”Chinese Restaurant Syndrome. om ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat.
    Provocerar fram astmaattacker. Svåra allergiska reaktioner. Ögonskador. Övervikt.

    Efter att jag läste detta så slutade jag med denna tillsats och lever nu utan migrän. Vänner som också haft migrän har också blivit kvitt det efter att ha slutat med dessa E ämnen.

  • Okänd 16 juni 2009

    Det finns många bovar i det här dramat!
    Men vi kan nog inte skylla på handeln i så stor utsträckning, det är producenterna som är de stora bovarna. Handelsmännen försöker sälja det som produceras. Men tänk om vi konsumenter skulle säga ifrån på skarpen, ja först då skulle vi få se på resultat.
    Vad skulle hända om alla helt plötsligt slutade upp med att köpa matvaror som innehåller glutamat? Eller "smakförstärkare" som det så vackert kallas.
    Ta en titt i kryddsamlingen ni har hemma, i hur många burkar finner ni "smakförstärkare"?
    Eller bland buljongtärningarna?
    Det är dags för ett matuppror, det "mooseella" skriver ovan borde väcka till eftertanke!
    Men tyvärr är det ännu värre än vad hon beskriver.
    Livsmedelsindustrin gör detta för att tjäna pengar på vår okunskap!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.