Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Handla sprit på nätet

  • friis 9 december 2007

    Skrivet av tuden den 9 dec 2007

    Nä för mej är det inget att handla på nätet det blir billigare att handla på systembolaget:)


    OK!? Vi sparade 12 000 kr på vår beställning. Tycker de e värt att vänta mellan 1-2 veckor för att spara så pass mycket pengar.

    /Friis

  • Okänd 9 december 2007

    Jag sparar mina pengar och handlar inget alls,men däremot cigaretter köper jag.(N)

  • Libra 9 december 2007

    Mäh...."Liliane"....sluta köpa cigaretter......jag är inne på min 5:e rökfria dag och är sååååå stolt över mig själv.....(Y)
    Skämt åsido....är man inte motiverad så ska man nog inte försöka sig på det för det är ingen lek trots att jag äter sluta-röka-piller....:(

    Men det tråden eg. handlade om var ju faktiskt sprit..... Har tidigare köpt cigaretter via http://www.cigarettbutiken.se och där finns det även sprit att köpa, kolla in den sidan.....

  • 9 december 2007

    Skrivet av naka den 9 dec 2007

    Mäh...."Liliane"....sluta köpa cigaretter......jag är inne på min 5:e rökfria dag och är sååååå stolt över mig själv.....(Y)
    Skämt åsido....är man inte motiverad så ska man nog inte försöka sig på det för det är ingen lek trots att jag äter sluta-röka-piller....:(

    Men det tråden eg. handlade om var ju faktiskt sprit..... Har tidigare köpt cigaretter via http://www.cigarettbutiken.se och där finns det även sprit att köpa, kolla in den sidan.....



    De e ju inte ens billigt med sprit på http://www.cigarettbutiken.se. Jag jämnförde med http://www.bodegashop.com och dom är ju ljusår billigare. Då ver jag ju iofs inte hur fraktpriserna skiljer sig men ändå!!
    (Y)

  • Okänd 9 december 2007

    Skrivet av naka den 9 dec 2007

    Mäh...."Liliane"....sluta köpa cigaretter......jag är inne på min 5:e rökfria dag och är sååååå stolt över mig själv.....(Y)
    Skämt åsido....är man inte motiverad så ska man nog inte försöka sig på det för det är ingen lek trots att jag äter sluta-röka-piller....:(

    Men det tråden eg. handlade om var ju faktiskt sprit..... Har tidigare köpt cigaretter via http://www.cigarettbutiken.se och där finns det även sprit att köpa, kolla in den sidan.....


    Grattis,du är duktig och det är inte jag.Jag försvarar mig med att jag har slutat med alkohol istället,haha.

  • Libra 9 december 2007

    Skrivet av Adam den 9 dec 2007

    Skrivet av naka den 9 dec 2007

    Mäh...."Liliane"....sluta köpa cigaretter......jag är inne på min 5:e rökfria dag och är sååååå stolt över mig själv.....(Y)
    Skämt åsido....är man inte motiverad så ska man nog inte försöka sig på det för det är ingen lek trots att jag äter sluta-röka-piller....:(

    Men det tråden eg. handlade om var ju faktiskt sprit..... Har tidigare köpt cigaretter via http://www.cigarettbutiken.se och där finns det även sprit att köpa, kolla in den sidan.....



    De e ju inte ens billigt med sprit på http://www.cigarettbutiken.se. Jag jämnförde med http://www.bodegashop.com och dom är ju ljusår billigare. Då ver jag ju iofs inte hur fraktpriserna skiljer sig men ändå!!
    (Y)


    Jag har ingen aning om nå priser, vet bara att det finns sprit på den sidan... :)

  • mumsigt 9 december 2007

    (N)Nej jag är emot att sprit kan köpas och säljas hur som heslt på nätet.
    Det finns många faror i det.
    Funkar säkert för många människor med ordnade förhållanden ..Men jag tänker på ungdomar och människor som inte klarar detta lika bra.
    Om det är Systembolaget eller något annat bolag som ska ha rättighetrna att sälja spriten,
    det är en annan sak,men jag tycker att det ändå finns större möjligheter att kontrollera vilka som köper spriten,om föräslningen bedrifs i en affär.
    Där kan åtminstone expediten begära legitimation,neka mer sprit köp osv.
    Ser man dessutom till dagens brottsstatistik så är alkohol de allra största faktorn till det ökade våldet.Och våldet blir bara grövre.
    Skulle vi ha liknande sprit och vin kultur som runt medlehavsländerna så skulle detta inte var ett lika stort bekymmer.
    Där dricker man vin för smakens skull.Sprit dricks inte lika mycket.
    I Sverige köps spriten efter procenten.
    Och många köper vinet i flera liters förpackningar ,vilken är en riktig kvinnofälla.
    Det härtål att tänlka på..Vi vuxna är våra barns förebilder(L)Eller hur?

  • mumsigt 9 december 2007

    Skrivet av mumsigt den 9 dec 2007

    (N)Nej jag är emot att sprit kan köpas och säljas hur som helst på nätet.
    Det finns många faror i det.
    Funkar säkert för många människor med ordnade förhållanden ..Men jag tänker på ungdomar och människor som inte klarar detta lika bra.
    Om det är Systembolaget eller något annat bolag som ska ha rättighetrna att sälja spriten,
    det är en annan sak,men jag tycker att det ändå finns större möjligheter att kontrollera vilka som köper spriten,om försäljningen bedrivs i en affär.
    Där kan åtminstone expediten begära legitimation,neka till mer sprit köp osv.
    Ser man dessutom till dagens brottsstatistik så är alkohol den allra största faktorn till det ökade våldet.Och våldet blir bara grövre.
    Skulle vi ha liknande sprit och vin kultur som runt medlehavsländerna så skulle detta inte vara ett lika stort bekymmer.
    Där dricker man vin för smakens skull.Sprit dricks inte lika mycket.
    I Sverige köps spriten efter procenten.
    Och många köper vinet i flera liters förpackningar ,vilken är en riktig kvinnofälla.
    Det här tål att tänka på..Vi vuxna är våra barns förebilder(L)Eller hur?

  • titusdotter 10 december 2007

    det är kul att höra att det finns nått bra företg att handla ifrån.vi har lite dålig erfarenhet från ett ställe som heter sprit&vin.vi neställde varor till vårat bröllop den 25 aug i år.vi va ute i väldigt god tid,i maj,men lik väl fick vi inta alla grejor,vi mailade ringde företaget som svarade ibland å ibland inte.vi hade även betalt varorna i förskott.skulle få plåster på såret??som vi än idag inta har fått.till råga på allt när man lyckades få tag på nån där så va dom så otrevliga å tyckte att vi skulle vara ute i god tid??som vi var.det slutade med att vi inte fick alla varor,vart tvugna att komplitera på annat sätt.så va ni än gör handla inte igenom detta företag.man blir blåst.men det finns andra ställen som är betydligt bättre.hälsn eva

  • friis 19 augusti 2008

    Skrivet av Nemorosa den 9 dec 2007

    Skrivet av friis den 14 nov 2007

    Hej,

    Jag har också besrällt sprit på www.bodegashop.com.

    Beställde black jack vodka för 65kr/liter :) Sen blev det lite gin ockå :p

    /Friis


    Men vad betalade du i frakt?
    Hur mycket beställde du?
    Jag var inne på sidan och tyckte frakten var dyr...


    Jag betalade ungefär 20kr/flaska.
    Så det blir mycket billigare än systemet i alla fall. Jag får hem en 70cl Absolut Vodka till min dörr för totalt 120 kr.

    /Friis

  • friis 19 augusti 2008

    Ojj det hade jag visst svarat på redan, sorry! :o

  • peterwallensson 28 augusti 2008

    man ska ju inte röka(N), men ska du köpa cigg på nätet ska du göra det på www.cigaretthuset.se en limpa för 200 spänn. beställde och väntade 5 dagar, sedan kom ciggen... om du nu ska röka...
    röker ganska mycket själv dock...

  • Smulpajen 28 augusti 2008

    Skrivet av mumsigt den 10 dec 2007

    Skrivet av mumsigt den 9 dec 2007

    (N)Nej jag är emot att sprit kan köpas och säljas hur som helst på nätet.
    Det finns många faror i det.
    Funkar säkert för många människor med ordnade förhållanden ..Men jag tänker på ungdomar och människor som inte klarar detta lika bra.
    Om det är Systembolaget eller något annat bolag som ska ha rättighetrna att sälja spriten,
    det är en annan sak,men jag tycker att det ändå finns större möjligheter att kontrollera vilka som köper spriten,om försäljningen bedrivs i en affär.
    Där kan åtminstone expediten begära legitimation,neka till mer sprit köp osv.
    Ser man dessutom till dagens brottsstatistik så är alkohol den allra största faktorn till det ökade våldet.Och våldet blir bara grövre.
    Skulle vi ha liknande sprit och vin kultur som runt medlehavsländerna så skulle detta inte vara ett lika stort bekymmer.
    Där dricker man vin för smakens skull.Sprit dricks inte lika mycket.
    I Sverige köps spriten efter procenten.
    Och många köper vinet i flera liters förpackningar ,vilken är en riktig kvinnofälla.
    Det här tål att tänka på..Vi vuxna är våra barns förebilder(L)Eller hur?

    Det är åt he....att kunna köpa sprit på nätet. Håller med dig fullständigt. Och hur vet man att man får vad man beställt?? Nej, ingen nätsprit eller vin för mig!

  • rhg 30 augusti 2008

    Våran sprit hamnade hos tullen, vi fick den efter ca 2 år efter att vi betalat skatt. Aldrig att vi köper på nätet igen (N) :@

  • zudette 30 augusti 2008

    Men hallå..... Visst man kan tycka vad man vill och moralisera hej vilt över inköp av alkohol över näthandel men det är en baggis och förmodligen hyfsat rummsrent om man jämför annan droghandel som sker över nätet! Många sitter varje dag o surfar runt och köper dessa till synes ofarliga och billiga droger som är LIVSFARLIGA!!!! Polis och myndigheter hinner inte alltid hålla sig uppdaterade och drogklassa allt som säljs!

    Nu köper jag det mesta av min alkohol på systembolaget men skulle jag t ex hitta ett vin som inte finns på systemet och jag vet är gott skulle jag inte tveka alls! men.... det är ju jag det!

  • gnutten1 31 augusti 2008

    Skrivet av Libra den 9 dec 2007

    Mäh...."Liliane"....sluta köpa cigaretter......jag är inne på min 5:e rökfria dag och är sååååå stolt över mig själv.....(Y)
    Skämt åsido....är man inte motiverad så ska man nog inte försöka sig på det för det är ingen lek trots att jag äter sluta-röka-piller....:(

    Men det tråden eg. handlade om var ju faktiskt sprit..... Har tidigare köpt cigaretter via http://www.cigarettbutiken.se och där finns det även sprit att köpa, kolla in den sidan.....


    Bra gjort, inne på min 19:e rökfria dag själv:D(rökt i 16 år)

    Beställde från Tyskland innan den nya lagen, dom beslagtog allt.

    När den nya lagen gick igenom löste jag ut allt med skatt. Hade beställt MandarinCognac och Calvados m.m. lite dyrare flaskor som jag använder till matlagning så det lönade sig ändå. Ska nog testa igen, har hört att det är många som kommer undan skatten

  • gnutten1 31 augusti 2008

    Sverige är sedan 1995 medlemmar i EU och då gäller att en privatperson som köper alkohol för privat bruk betalar alkoholskatt och moms vid inköpstillfället i det land köpet uppstår. Eftersom Bodegashop.com är ett spanskt bolag betalar man som privatperson spansk alkoholskatt och moms!!

  • Smulpajen 31 augusti 2008

    Skrivet av zudette den 30 aug 2008

    Men hallå..... Visst man kan tycka vad man vill och moralisera hej vilt över inköp av alkohol över näthandel men det är en baggis och förmodligen hyfsat rummsrent om man jämför annan droghandel som sker över nätet! Många sitter varje dag o surfar runt och köper dessa till synes ofarliga och billiga droger som är LIVSFARLIGA!!!! Polis och myndigheter hinner inte alltid hålla sig uppdaterade och drogklassa allt som säljs!

    Nu köper jag det mesta av min alkohol på systembolaget men skulle jag t ex hitta ett vin som inte finns på systemet och jag vet är gott skulle jag inte tveka alls! men.... det är ju jag det!

    Jag moraliserar inte! Är själv ingen absolutist. Men det räcker att ta en sväng på stan en fredag eller lördagskväll och se hur ungdomarna super. Det säljs billig sprit av spritlangare i förorten. Det räcker med ett sms så får dom det levererat direkt. Att köpa sprit över nätet miskar kontrollen. Jag är väl medveten om alla droger på nätet, har själv jobbat i nära samarbete med tullen, och tillsammans med mina kolleger tipsat om stora narkotikabeslag.
    Vi vuxna med sund inställning till alkohol kan hantera detta. Men ungdomar har inte samma erfarenheter och omdöme. Där är det grupptryck som råder. Vi vuxna måste föregå med gott exempel. Jag har sett baksidorna, därför är jag emot näthandel på sprit och vin.

  • zudette 31 augusti 2008

    Skrivet av Smulpajen den 31 aug 2008

    Skrivet av zudette den 30 aug 2008

    Men hallå..... Visst man kan tycka vad man vill och moralisera hej vilt över inköp av alkohol över näthandel men det är en baggis och förmodligen hyfsat rummsrent om man jämför annan droghandel som sker över nätet! Många sitter varje dag o surfar runt och köper dessa till synes ofarliga och billiga droger som är LIVSFARLIGA!!!! Polis och myndigheter hinner inte alltid hålla sig uppdaterade och drogklassa allt som säljs!

    Nu köper jag det mesta av min alkohol på systembolaget men skulle jag t ex hitta ett vin som inte finns på systemet och jag vet är gott skulle jag inte tveka alls! men.... det är ju jag det!

    Jag moraliserar inte! Är själv ingen absolutist. Men det räcker att ta en sväng på stan en fredag eller lördagskväll och se hur ungdomarna super. Det säljs billig sprit av spritlangare i förorten. Det räcker med ett sms så får dom det levererat direkt. Att köpa sprit över nätet miskar kontrollen. Jag är väl medveten om alla droger på nätet, har själv jobbat i nära samarbete med tullen, och tillsammans med mina kolleger tipsat om stora narkotikabeslag.
    Vi vuxna med sund inställning till alkohol kan hantera detta. Men ungdomar har inte samma erfarenheter och omdöme. Där är det grupptryck som råder. Vi vuxna måste föregå med gott exempel. Jag har sett baksidorna, därför är jag emot näthandel på sprit och vin.


    Jag vill egentligen inte göra nån stor debatt över detta men jag kan inte tro att handeln över nätet spelar så stor roll för ungdomsfyllan! Möjligen gör den det nere i södra Sverige men där kan jag tro att närheten till Danmark och Tyskland också sitt till för de som vill tjäna pengar på att langa till ungsomar. Hembränd sprit säljs nog oxå i hela Sverige! Det jag egentligen ville ha sagt är att det finns mycket på nätet som vi, myndigheter, tull och polis inte kan kontrollera och som våra ungdomar kan beställa hem i anonyma brev och paket. Det är droger, receptbelagda mediciner och annat som verkligen är svårt för oss vuxna att komma åt! I det sammanhanget tycker jag att försäljning av alkohol över nätet är betydligt mer rumsren o kontrollerad! Jag förstår absolut din ståndpunkt. Jag har jobbat inom skolan i snart 20 år så jag har också sett en del, men jag vet att det också finns många otroligt sunda och kloka ungdomar som har ganska klar inställning MOT alkohol och droger!

  • Smulpajen 31 augusti 2008

    Skrivet av zudette den 31 aug 2008

    Skrivet av Smulpajen den 31 aug 2008

    Skrivet av zudette den 30 aug 2008

    Men hallå..... Visst man kan tycka vad man vill och moralisera hej vilt över inköp av alkohol över näthandel men det är en baggis och förmodligen hyfsat rummsrent om man jämför annan droghandel som sker över nätet! Många sitter varje dag o surfar runt och köper dessa till synes ofarliga och billiga droger som är LIVSFARLIGA!!!! Polis och myndigheter hinner inte alltid hålla sig uppdaterade och drogklassa allt som säljs!

    Nu köper jag det mesta av min alkohol på systembolaget men skulle jag t ex hitta ett vin som inte finns på systemet och jag vet är gott skulle jag inte tveka alls! men.... det är ju jag det!

    Jag moraliserar inte! Är själv ingen absolutist. Men det räcker att ta en sväng på stan en fredag eller lördagskväll och se hur ungdomarna super. Det säljs billig sprit av spritlangare i förorten. Det räcker med ett sms så får dom det levererat direkt. Att köpa sprit över nätet miskar kontrollen. Jag är väl medveten om alla droger på nätet, har själv jobbat i nära samarbete med tullen, och tillsammans med mina kolleger tipsat om stora narkotikabeslag.
    Vi vuxna med sund inställning till alkohol kan hantera detta. Men ungdomar har inte samma erfarenheter och omdöme. Där är det grupptryck som råder. Vi vuxna måste föregå med gott exempel. Jag har sett baksidorna, därför är jag emot näthandel på sprit och vin.


    Jag vill egentligen inte göra nån stor debatt över detta men jag kan inte tro att handeln över nätet spelar så stor roll för ungdomsfyllan! Möjligen gör den det nere i södra Sverige men där kan jag tro att närheten till Danmark och Tyskland också sitt till för de som vill tjäna pengar på att langa till ungsomar. Hembränd sprit säljs nog oxå i hela Sverige! Det jag egentligen ville ha sagt är att det finns mycket på nätet som vi, myndigheter, tull och polis inte kan kontrollera och som våra ungdomar kan beställa hem i anonyma brev och paket. Det är droger, receptbelagda mediciner och annat som verkligen är svårt för oss vuxna att komma åt! I det sammanhanget tycker jag att försäljning av alkohol över nätet är betydligt mer rumsren o kontrollerad! Jag förstår absolut din ståndpunkt. Jag har jobbat inom skolan i snart 20 år så jag har också sett en del, men jag vet att det också finns många otroligt sunda och kloka ungdomar som har ganska klar inställning MOT alkohol och droger!

    Jag håller med dig när det gäller drogerna. Men tyvärr, ju mer lättilgängligt det är med spriten, ju mer dricks det. Statistiken över hur mycket ungdomar dricker talar sitt tydliga språk. Varför ska vi då göra det ännu lättare genom att helt lagligt kunna köpa det på nätet?Jag har själv en tonårsdotter som är helt emot alkohol och droger, och jag kan säga att det finns inte många hon känner som inte dricker VARJE helg. Så det är ett verkligt stort problem. Speciellt tjejer har börjat både dricka och röka mer. Vi får inte blunda för ungdomsproblemet bara för att vi vuxna vill kunna handla billigt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.