Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Har någon lagt in dragon i lag själv?

  • mistralwind 10 februari 2012

    Eftersom det verkar helt omöjligt att hitta dragon i lag så tänkte jag göra det själv. Hittar dock inget recept på det, så därför tänkte jag kolla om någon här har gjort det.
    Är det bara färsk dragon och vinäger eller nåt mer? ska dragonen hackas?

    tack!

  • zonale 10 februari 2012

    Det är nog bara vinäger och färsk dragon. Tryck ner dragon i en flaska som du sedan fyller med vinäger tex vitvins eller balsam. Låt dra i ett par veckor. Man kan tydligen välja att sila bort dragonen för en smaksatt vinäger men det borde väl gå lika bra att låta dragonen vara kvar. Eller vad tror du?

  • boz1965 11 februari 2012

    Vanlig vitvinsvinäger eller vit balsamico är det vanligaste.
    Personligen kan jag tycka att det är lite slöseri att använda balsamico till det, men det gör man naturligtvis som man vill.

  • estrid1 11 februari 2012

    Jag finfördelade dragon i en matberadare .Hällde sedan ner hacket i en vitvinsvinägerflaska.Har stått i kylen med hacket i sedan i sommras och vinägern har antagit en brunaktig färg .Så man bör nog sila ifrån efter ett tag.Lukt och smak tycks vara ok.Så det är nog bara en utseende fråga...

  • WiolaH 11 februari 2012

    Skrivet av estrid1 den 11 feb 2012

    Jag finfördelade dragon i en matberadare .Hällde sedan ner hacket i en vitvinsvinägerflaska.Har stått i kylen med hacket i sedan i sommras och vinägern har antagit en brunaktig färg .Så man bör nog sila ifrån efter ett tag.Lukt och smak tycks vara ok.Så det är nog bara en utseende fråga...


    Låt bli att finfördela dragonen så slipper du den brunaktiga färgen....... Lägg ner rejält med hela dragonkvistar, plockade innan de går i blom, de är smakrikast då. Välj en god vitvinsvinäger ( balsamico tycker även jag är onödigt). Låt stå och dra i ca 3mån, gärna framme i ett fönster, det är ju vackert att se på...... onödigt gömma det i kylen.

  • mistralwind 20 februari 2012

    perfekt! tack för alla svar! vitvinsvinäger it is! håller nog mer er där, balsamicon är ju så god som den är, här är det ju dragonen som är det väsentliga! =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.