Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Har ni Squashrecept att dela med er?

  • lenajeanette 7 augusti 2008

    Baka denna kaka men byt ut morötterna mot squash.

    Siljas Morotskaka

  • ikah 7 augusti 2008

    Skrivet av K-kristina den 6 aug 2008

    Men blommorna faller av . Jag har fått frukt förr om åren. Måste man hjälpa till med pollineringen? Är det skillnad på hon och hanplantor? Jag har hört attt det ska vara det o att bara den ena får frukt. Kan det stämma?
    Hälsningar Kristina:o


    Det kommer både han och honblommor på samma planta men honblomman har ett litet fruktämne bakom blomman som inte hanblomman har. Det är av fruktämnet som det blir squash.

    Kan vara så att de inte blommar samtidigt och då vissnar blomman och faller av om den inte har blivit pollinerad.

    Man behöver bara hjälpa till med pollineringen om man odlar på sånt ställe där inte insekterna kommer åt tex växthus, under fiberduk mm

    Hoppas du fick svar på frågorna:)
    /ika

  • LellaGella 7 augusti 2008

    Skrivet av Smulpajen den 6 aug 2008

    Fick ett tips av en kvinna som har café, att man kan byta ut morötterna i morotskakan mot squash. har inte provat själv, men hon sade att det var väldigt gott :p


    Detta har jag provat!(Y) Det blev jättebra! Rekommenderas verkligen! Jag valde att ta hälften squash och hälften morötter

  • piusamadeusmozart 8 augusti 2008

    Skrivet av ikah den 7 aug 2008

    Skrivet av K-kristina den 6 aug 2008

    Men blommorna faller av . Jag har fått frukt förr om åren. Måste man hjälpa till med pollineringen? Är det skillnad på hon och hanplantor? Jag har hört attt det ska vara det o att bara den ena får frukt. Kan det stämma?
    Hälsningar Kristina:o


    Det kommer både han och honblommor på samma planta men honblomman har ett litet fruktämne bakom blomman som inte hanblomman har. Det är av fruktämnet som det blir squash.

    Kan vara så att de inte blommar samtidigt och då vissnar blomman och faller av om den inte har blivit pollinerad.

    Man behöver bara hjälpa till med pollineringen om man odlar på sånt ställe där inte insekterna kommer åt tex växthus, under fiberduk mm

    Hoppas du fick svar på frågorna:)
    /ika



    Blommorna utan frukt vissnar alltid ner. Man màste plocka dem tidigt pà morgonen. Jag anvànder dem till "ripieni" (har lag in ett recept zucchini ripieni)i soppor, fritelle osv. Jag har hela frysen full med blommor. Dà kan jag inte làngre frittera dem en och en som dagsfàrska men hacka ner efter behov.

  • elisabethugo 8 augusti 2008

    Hej
    Har lagt in ett recept på pumpaostkaka där man även kan använda squash.
    Jag steker skivor som jag saltar och pepprar och använder till kött och korv.
    Man kan göra muossaka och använda squash och potatis.
    Göra en inläggning, använder recept på syltgurka, då har man att ta fram till kötträtter hela vintern.
    Använder den färsk i sallad.
    Med fantasi kan man använda den till mycket.
    Numera finns det många bra recept i tidningar och matsajter.
    Lycka till med en underbar grönsak som växer så det knakar när det vill sig.

  • martina63 8 augusti 2008

    Hejsan, prova att riva squashen, stek den sakta i olivojna och pressa en vitlöksklyfta över. Salta o peppra. Servera till en kött eller laxbit istället för sås. Jätte gott

    ---eller varför inte göra en ratatouille? super god grönsaks röra som passar till nästan allt (också istället för sås): för
    4-6 personer:
    1 röd paprika
    1 grön paprika
    2 brk krossad tomat
    2 gula lökar
    1 aubergine
    1 zuchini
    3 msk olja
    3 krossade vitlöksklyftor
    2 lagerblad
    Salt, vitpeppar och tabasco
    Tillagning:
    Skölj alla grönsakerna, skär i bitar. Hetta upp olja i en gryta och låt grönsakerna puttra utan att få färg.
    Krydda och låt koka i 10 minuter under lock. Ta bort locket och låt koka ytterligare 10 minuter. Går att fördubbla och frysa in. Bra va!

  • Lilljeppe 8 augusti 2008

    Detta är vår middag idag
    Medelhavsbiffar med färsk pasta och zucchini

  • Mormorsrutan 8 augusti 2008

    Jag la in ett recept på zucchinicarbonara för ett par dagar sedan. Rekomenderas varmt!

  • Disen 8 augusti 2008

    Att steka squash skivor i lite olja o lägga på ostskiva som får smälta tycker jag är gott. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.