Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hård i magen

• majamia 27 november 2008

Hej
    Har en liten son på 3 år som är väldigt hård i magen:'( . Han gillar inte katrinplommon eller päron som jag vet är lösande.
    Skulle gärna vilja ha lite tips på andra livsmedel som kan vara bra, funderar på hur det är med pepparkakaor??

Tack på förhand!

• lennali 27 november 2008

Kiwi brukar vara bra när man är hård i magen.

• permat 27 november 2008

blåbär i alla former (sån på Barnmatsburk funkar bäst)

• safir74 27 november 2008

övermogen banan är bra samt även messmör..

• Babzan 27 november 2008

När min son var bebis tipsade min svärmor mig om att ha messmör i vällingflaskan och det funkade faktiskt rätt bra vad jag vill minnas, 19 år sen......

Min dotter hade också problem med magen, mycket värre än sonen så där fick vi under en längre tid sätta in Lactulos ( en söt ,sliskig dryck på flaska) på läkares inrådan. Finns att köpa receptfritt på apoteket men det är ju alltid bäst att fråga doktorn först... Lycka till!:)

Skrivet av Babzan den 27 nov 2008

När min son var bebis tipsade min svärmor mig om att ha messmör i vällingflaskan och det funkade faktiskt rätt bra vad jag vill minnas, 19 år sen......

Min dotter hade också problem med magen, mycket värre än sonen så där fick vi under en längre tid sätta in Lactulos ( en söt ,sliskig dryck på flaska) på läkares inrådan. Finns att köpa receptfritt på apoteket men det är ju alltid bäst att fråga doktorn först... Lycka till!:)

Tack för ditt svar :)! I värsta fall får jag prova lactulos, men hoppas att jag kan hålla hans mage i form utan. Har fått många tips här, tack. :D

Skrivet av elpatron den 27 nov 2008

Apoteket eller akuten kan svara bättre

Tack men det känns inte som om detta är en fråga för akuten :o möjligtvis apoteket som vill sälja. :)

• safir74 27 november 2008

Skrivet av majamia den 27 nov 2008

Apoteket eller akuten kan svara bättre

Tack men det känns inte som om detta är en fråga för akuten :o möjligtvis apoteket som vill sälja. :)

kanske inte akuten men man kan ringa till sjukvårdsupplysningen :)

• elpatron 27 november 2008

man kan ringa ALLA som kan hjälpa till så vad är det för fel med akuten? där finns ju personal som ska kunna sånt.
    Ursäkta att jag ville hjälpa till.

• stinalena 27 november 2008

Här är några förslag för vad som har lösande effekt:

* råa grönsaker
    * katrinplommon, fikon, aprikoser
    * hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
    * grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
    * fil och yoghurt
    * messmör.

Har du funderat lite på hur han äter?? För ofta beror förstoppning på att man äter mycket mat som har förstoppande effekt, tex:

# vitt bröd och pannkaka som innehåller vetemjöl
    # pasta
    # ris
    # stora mängder mjölk och maträtter som innehåller mycket mjölk
    # kokta morötter

• bjuranna 27 november 2008

Jag förstår att du bara menar väl elpatron, men det är mycket bättre att vända sig till sin vårdcentral/BVC eller sjukvårdsupplysningen i detta fall. Folk ringer allför lättvindligt till akuten i icke akuta ärenden.

man kan ringa ALLA som kan hjälpa till så vad är det för fel med akuten? där finns ju personal som ska kunna sånt.

Har du ingen humor som du brukar säga :D:o

• lisbethv 27 november 2008

Skrivet av permat den 27 nov 2008

Jag har för mig att blåbär är stoppande.
    Ge inte det kolla upp det först

Skrivet av stina-greta den 27 nov 2008

Här är några förslag för vad som har lösande effekt:

* råa grönsaker
    * katrinplommon, fikon, aprikoser
    * hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
    * grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
    * fil och yoghurt
    * messmör.

Har du funderat lite på hur han äter?? För ofta beror förstoppning på att man äter mycket mat som har förstoppande effekt, tex:

# vitt bröd och pannkaka som innehåller vetemjöl
    # pasta
    # ris
    # stora mängder mjölk och maträtter som innehåller mycket mjölk
    # kokta morötter

Tack för många bra tips! :D

Skrivet av bjuranna den 27 nov 2008

Jag förstår att du bara menar väl elpatron, men det är mycket bättre att vända sig till sin vårdcentral/BVC eller sjukvårdsupplysningen i detta fall. Folk ringer allför lättvindligt till akuten i icke akuta ärenden.

Ja du har rätt, det är ju dumt att dom på akuten ska behöva störas i deras korsord med en lätt fråga.
    Och för mig är vårdcentral samma sak som akuten. Man åker dit eller ringer om man har ont eller behöver hjälp.
    Men ok. Poolia kanske är bättre :'(

Tydligen inte, för det var inte menat som skämt åt mig.

• Lotten_J 27 november 2008

Eftersom jag själv har fyra barn, alla dessa hade trög mage när de var små, så måste man prova sig fram på vad som kan vara lösande då detta är lite individuellt. Blåbär är lösande för vissa men stoppande för andra. Vad som är viktigt är ju att dricka vatten. Päron är lösande och likaså plommon men då gillade ju inte sonen detta. Messmör är också lösande men kan vara svårt att få i små barn pga dess speciella smak. Att börja med laktulos är ingen bra idé tycker jag som ett första skede ( jobbar själv inom vården så det är en rekommendation) Sen så ska ju även barn få i sig fibrer, i lagom mängd. Prova också psylliumfrön, det brukar hjälpa. Finns i de flesta matbutiker som säljer hälsokost. Jag håller med om att till akuten ringer man inte om sådana problem, ring istället vc/ bvc där du kan få råd för just ditt barn.

Tydligen inte, för det var inte menat som skämt åt mig.

Jo faktiskt! :D

Skrivet av lisbethv den 27 nov 2008

Skrivet av permat den 27 nov 2008

Jag har för mig att blåbär är stoppande.
    Ge inte det kolla upp det först

Tack, har för mig detsamma!

• stinalena 27 november 2008

Såg att det diskuterades angående blåbär. Det är som så att blåbär kan både ha en förstoppande och en laxerande effekt beroende på hur de är.

Färska blåbär är laxerande
    Kokta blåbär är stoppande

Så i detta fall ska det alltså mumsas på färska blåbär!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.