Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hård potatis

  • Amamatryd 29 januari 2012

    Hej!

    Jag har en fundering angående potatis. När jag kokar potatis i exempevis en gulasch eller en saffransgryta med fisk så blir potatisbitarna hårda. Eller ytan är hård på något vis?

    Händer detta någon annan än mig? Jag ser det aldrig bland kommentarerna till recepten här på sidan. Bör man förkoka potatisen i vatten innan den åker ner i grytan?

  • The_mama97mia 29 januari 2012

    tänker spontant på två saker -
    1) beror det på potatissorten? Fast/mjölig?
    2) annars är det bara koktiden det handlar om - kan vara lite svårt i en gryta om man inte låter den stå urlänge, vilket man ju kanske inte gärna gör med en fiskdito.

    När jag kör fiskgryta eller liknande med potatis/rotfrukter i så låter jag dom fräsa lite i smör först o sen koka tills mjuka och nästan mjöliga.

  • Amamatryd 29 januari 2012

    Det är liksom hårdmjuka på något vis. Hårda att skära i och mjuka att tugga. Kanske att man kan öka på koktiden ganska rejält som du säger. Får testa att dubbla den kanske =) I gryt/soppor så gör det inget om de blir lite överkokta ändå tycker jag!

  • The_mama97mia 29 januari 2012

    nej precis, ibland vill man ju koka med potatis för att det också ska reda sopp/grytan - då är man ju ute efter lite sönderkokt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.