Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hårt farinsocker

  • moola 19 december 2009

    Kan man mjuka upp farinsockret igen om det blivit stenhårt och isåfall hur?
    På paketet stod det att man skulle ställa det i kylen och att det då skulle återfå sin normala konsistens men det funkar inte :(

  • asasto 19 december 2009

    Jag gör som min mormor och morfar gjorde på den tiden farinsockret fanns i de där bruna plastburkarna, stoppa ner en bit/skiva mjukt bröd, sätt på locket, nästa dag har sockret mjuknat, vill man ha ännu mjukare socker stoppar man bara ner en ny brödskiva (ta bort den gamla brödbiten) och upprepar proceduren

  • AnneNi 19 december 2009

    Om jag inte minns helt fel har jag hört att man kan micra den en liten stund för att det ska bli mjukt igen. Det bör förvaras i tätslutande förpackning i kylskåpet för att inte bli hårt lika lätt.

  • Ulrika91 19 december 2009

    Mixa sockret med en mixer?

  • idea_ 20 december 2009

    Skulle vara snäll mod mixern och låta bli det (om den inte har ich cruch funktion) för hårt socker är som sten, inte bra för knivarna. micron är nog inte heller en bra idé, det kanske mjuknar, men det är för att det smälter... Men jag hade sama problem med ett öppnat paket muskovadosocker, den satte jag i en större tätslutande burk i kylen, sen hackade/bröt jag isär "blocket" och la tillbaka i burken varje dag, tillslut blev bitarna mindre och porösare, då kunde jag smula dem mellan fingrarna. Men det är ett bra tips att förvara öppnade paket av "klibbiga" sockersorter i kylskåpet, för då blir de inte hårda.

  • asasto 20 december 2009

    Mjukt brödtekniken funkar även på muscovadosocker.

  • moola 20 december 2009

    Tack för alla era tips. Provar just nu brödmetoden, men har en undran, ska det stå i kylen eller i rumstemperatur?

  • asasto 20 december 2009

    Jag brukar ha det i rumstemperatur och sedan då sockret mjuknar ställer jag burken i kylskåpet (utan bröd).

  • moola 21 december 2009

    Skrivet av asasto den 20 dec 2009

    Jag brukar ha det i rumstemperatur och sedan då sockret mjuknar ställer jag burken i kylskåpet (utan bröd).


    Jättetack :)
    Mitt farinsocker var mjukt imorse :D

  • frucaos 21 december 2009

    Vilken bra tråd! De tipsen kan jag också behöva, problemet är bara att det fort blir överfullt i kylen ... men på vintern är det lika kallt i "skafferiet", så det ska nog lösa sig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.