Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Havregrynsgröt

  • katsan 16 maj 2008

    Skrivet av katsan den 16 maj 2008

    Skrivet av DevourMe den 15 maj 2008

    Hej jag har börjat laga havregrynsgröt på morgonen
    en kalorisnål sådan, men den är gnaska tråkig, kan man smaksätta den på nått sätt dom inte har mycke kalorier dvs inte nötter,sylt eller nån frukt eller så...


    Havregrynsgröt är gott och nyttigt, lite sylt ger inte så många kalorier, dessutom är det bra med mandel som har det nyttiga fettet. Gott är också att blanda i torkad frukt.

  • vegannika 16 maj 2008

    Det blir många tips till dig och här kommer ett till. Min dotter brukar blanda i kakao och hon tycker det är supergott.

  • DevourMe 18 maj 2008

    Skrivet av morsan den 15 maj 2008

    rivet äpple är gott
    prova det


    skrev inte jag nyss ingen frukt :P

  • DevourMe 18 maj 2008

    Skrivet av kalasmad den 15 maj 2008

    Frukt och bär har inte mycket kalorier!!!! men en massa vitaminer(Y)

    Du kan köpa osockrade bär och tina dem lätt, och sedan lägga det på gröten. Finns ju många sorter att variera med.


    Men! det harj u niget med kalorierna å görai frukt å bär, det är inge bra å äta det tillsammas med mat

  • Ernst76 18 maj 2008

    Varför skulle inte frukt vara bra att äta tillsammans med mat?:o

  • The_mama97mia 18 maj 2008

    ja det undrar jag med....

  • azlan_lena 18 maj 2008

    Ta o köp en paket "Muscadosocker Mörkt" ,
    ta det på din gröt ,
    blir lite ny smak kanske lite åt lakrits hållet .
    Mumsigt må du tro . Lycka till .(Y)

  • Lotten_J 18 maj 2008

    Glöm för all del inte det lilla lilla saltet som ska tillsättas när man kokar den....min sambo äter osaltad havregrynsgröt och det smakar bedrövligt, en liten ynka nypa salt förhöjer smaken väldigt mycket. Sen i övrigt har det ju framkommit många tips på bra smaksättare

  • gladavmat 18 maj 2008

    linfrö, torkade plommon o aprikoser, fiberhavregryn o en rejäl klick hemkokt lingonsylt mmmm:p

  • irko 18 maj 2008

    Jag äter fiberhavregrynsgröt varje vardagsmorgon, vet inte om det är så nyttigt men jag har lite sirap på min gröt, gott är det iallafall! Tjingelingen(Y)

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av DevourMe den 18 maj 2008

    Skrivet av kalasmad den 15 maj 2008

    Frukt och bär har inte mycket kalorier!!!! men en massa vitaminer(Y)

    Du kan köpa osockrade bär och tina dem lätt, och sedan lägga det på gröten. Finns ju många sorter att variera med.


    Men! det harj u niget med kalorierna å görai frukt å bär, det är inge bra å äta det tillsammas med mat


    Vill oxå veta..Varför är inte frukt å bär inte bra tillsammans med mat? :o

    Blir ::) om du kan ge mej en förklaring till det, för jag har alltid fått höra att det är precis tvärtom..^^?
    Sååå..NU vart JAG nyfiken...:p

  • tomospj 9 augusti 2012

    Skrivet av evaldo den 16 maj 2008

    Jag har aldrig provat havregrynsgröt med salt, men måste nog prova, låter spännande.

    Jag saltar också alltid gröten - men bara för att framhäva smaken! Det gör inte att det smakar ''salt'' direkt. Ta det försiktigt till att börja med! Det hindrar inte alls att det är gott med lingon- (eller annan) sylt till om man nu gillar det.
    När jag var barn var det en stor smörklick i mitten som gällde. I stället för mjölk alltså. Hemkärnat smör var ju saltat - och väldigt gott till. Men det har man ju tyvärr fått lägga av med...

  • bertra 10 augusti 2012

    tips nr ett:
    koka med mjölk och låt mjölken koka upp innan du häller i grynen. häll på så mycket gryn att det inte blir en klistrig massa utan mer en fast formad gröt.
    tillsätt kakao. vill du nödvändigtvis ha den mer sötad än så, ringla lite honung över, men eftersom mjölken i si är söt så är det alls inte nödvändigt.
    GOTT

  • Amika 10 augusti 2012

    Skrivet av DevourMe den 15 maj 2008

    Hej jag har börjat laga havregrynsgröt på morgonen
    en kalorisnål sådan, men den är gnaska tråkig, kan man smaksätta den på nått sätt dom inte har mycke kalorier dvs inte nötter,sylt eller nån frukt eller så...


    Kan tänka mig att de som skrev det angående kalorier förmodligen gjorde det för att du skrev så i ditt första inlägg...
    "Inte inte har mycke kalorier".

  • Vetebullen 10 augusti 2012

    Jag kokar också på hälften mjölk hälften vatten samt saltar bara lite för att förhöja smaken. Sen vispar jag ner lite Gyllenmust som gör det godare ( tycker inte om vanlig havregrynsgröt ) samt klipper ner några kärnfria plommon. Smaksätter också med kanel. Sen äter jag gröten med kall mjölk. Mums (A)

  • asasto 11 augusti 2012

    Fikon och strödadlar tycker jag är gott smaksätta havregrynsgröt med.

  • Countrygirl 11 augusti 2012

    Varje morgon kokar jag vår havregrynsgröt i mikron. Det är smidigt. Fiberhavregryn, krossade linfrön, solrosfrön, russin och lite salt.

    Maken tar en klick sylt på medan jag tar lite socker. Mums!

  • Nypis 11 augusti 2012

    Jag brukar mosa en banan medans gröten blir klar i micron. Sedan blandar jag den mosade bananen med gröten, så blir den ätljummen också på en gång. Har dock övergått från ren havregrynsgröt till den som är blandad med quinoa. Brukar också blanda i russin innan jag ställer in gröten i Micron, eftersom jag gillar russinen bättre då de är lite mer "svullna".

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.