Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hel kummin i matlagning

  • MatAnders 5 februari 2012

    Jag har blivit helt frälst i denna krydda som tyvärr mest verkar förknippas som ingrediens i bröd men är helt sanslöst gott i mat.
    Självklart har jag den i pörkölt, var i Indien nyss och åt kummin ris riktigt gott o lätt att göra.
    Annars har jag kört ett recept som jag kom på efter en resa i Ungern (om det är speciellt Ungerskt vet jag inte men länkar in det här men mer tips skulle vara önskvärt.

    Den med fläsklägg
    Ca 1 kg rimmat fläsklägg eller hel karré
    1 stor gul lök
    2 morötter
    2 lagerblad
    3 msk paprikapulver
    2 msk kummin, hel
    3 dl crème fraiche
    Peppar
    Finhackad persilja
    1 vitlöksklyfta
    1 msk maggi
    Kokt ris ca 6 dl

    Koka upp vatten och låt läggen/karrén sjuda med lök, lagerblad, morötter och skumma av. Efter du skummat kan du tillsätta paprikapulvret,vitlöken och kumminen och låt puttra i ca 1½-2 timmar tills köttet faller från benet.

    Koka ris och låt svalna. Rensa av köttet och skär i tugg vänliga bitar och ta tillvara på ca 5 dl av kokspadet och blanda ner i crème fraiche med köttet tillsätt maggin och eventuellt lite mer kummin/paprikapulver och låt småputtra i ca 20 minuter innan du blandar ner riset och se till att du får en krämig blandning annars är det bara att hälla på mer spad.
    Servera med finhackad presilja över.

    Sedan har jag en liknande på kyckling

    4 kycklingklubbor
    1 gul lök
    1 morot
    3 vitlöksklyftor
    2 lagerblad
    2 msk paprika pulver
    1 tsk cayenne peppar
    1 msk maggi sås
    2 tärningar kycklingbuljong
    2-3 msk hel kummin
    4 dl basmatiris
    3 dl crème fraiche
    3 msk olja
    Salt
    5 dl kycklingbuljong från koket
    Peppar

    Börja med att skölja riset väl i flera omgångar och koka upp 7 dl vatten med salt och lite olja, tillsätt riset. Låt riset småkoka i 15 min och låt svalna.
    Koka upp kycklingen med allt utom paprikapulvret, cayennepepparen och maggin, låt det småkoka i ca 45 minuter eller tills kycklingen är klar. Spar fonden.
    Rensa av köttet och skär i mindre tugg vänliga bitar. Hetta upp en rymlig kastrull med ca 3 msk olja och låt kummin fröna steka i ca 1 minut i oljan.
    Tillsätt 5 dl av kokfonden, crème fraiche, paprikapulver, maggi, cayennepeppar och kycklingen. Låt småputtra i ca 20 minuter innan du blandar ner riset. Se till att det blir en krämig sås/röra annars får du späda på med mer kokfond eller crème fraiche.

    Även sanslöst gott med kummin ris.

    Så jag tar tacksamt emot fler tips om ni har några?

  • The_mama97mia 5 februari 2012

    Har inga tips, men jag tackar för inspirationen! Här ska experimenteras med kummin!
    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.