Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hela bulgurkorn - koktips

  • Luna 24 oktober 2007

    Har fått tag i bulgur som inte är sönderkrossade, altså ser ut som hela vetekorn.
    Har försökt koka dem nu, både som man gör med bulgur i vanliga fall men också som ex pasta. Tycker fortfarande att de känns oklara och hårda.

    Är det någon som vet hur man tillagar dessa korn och hur länge de ska koka i sånt fall? :o

  • mariad 24 oktober 2007

    Vad står det på förpackningen?

    Bulgur är mycket grövre än couscous, i bulgur bevaras en större del av vetekornen och tuggmotståndet är större. Bulgur brukar vara förkokt, förvällt och krossat/klippt. Du kan ju prova att lägga dem i blöt eller förvälla igen.

  • Luna 24 oktober 2007

    Kruxet är att det inte står på förpackningen hur de ska tillagas. Endast att det är 100% bulgur av durumvete, skalade. Förpackningen är från Turkiet eller annat land i närheten.

    Jo vet att de brukar vara förkokta och sönderklippta i olika storlekar, varför jag trodde att man kunde tillaga dem som vanlig bulgur.

    Ska prova att lägga dem i blöt ett tag, kanske att det fungerar.

  • morgana 24 oktober 2007

    Hej!
    När jag bodde i Egypten använde vi det som fyllning inuti kalkon, kyckling, duva, och då förvällde vi det först kanske en halvtimme, och kryddade det med svartpeppar och salt, och fyllde fågelns innanmäte. Sedan låg det i ugnen några timmar så det var ju kokt både länge och väl. Det var inte helt mjukt ändå som ris, utan al dente
    Vi kokade aldrig det som tillbehör såsom ris, bulgur mm mm.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.