Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemgjord fikonvinäger

  • Nell 10 mars 2008

    Hej

    Jag är sugen på att smaksätta en vinäger med fikon och känner att jag skulle vilja testa en vit balsamico, skulle det fungera eller är det att föredra en äppelcidervinäger? Nästa fråga är: hur mycket bör jag finfördela de torkade fikonen?
    Jag ser också att vissa värmer vinägern innan och andra görs kalla, när gör man vad? Hur länge bör fikonen minst finnas i vinägern innan man tar bord dem och hur förvarar man sedan vinäger och hur länge? Det blev en hel del frågor :-)
    Tack, hej så länge!

  • Nell 18 april 2008

    Jag har nu gjort fikonvinägern och den är redo att användas. Det blev verkligen lyckat. Vit balsamvinäger fick vara basen. Jag skar torkade fikon i lagom bitar så att de gick att köra ner genom flaskhalsen på en stor tom äppelcidervinägerflaska. Jag tog ca drygt 200 g torkade fikon som jag fyllde flaskan med och därefter hällde jag över balsamicon. På med korken och så fick det stå i ca 2-3 veckor, inte riktigt koll men närmare 3 än 2. Sedan silade jag av balsamicon tillbaks till originalflaskan för att sedan kunna användas.
    Nu skall jag prova med äppelcidervinäger och fikon och se hur smaken blir jämfört med balsamicon.

  • monac 18 april 2008

    men de ska jag pröva tror jag,gott lät det....vad använder du den till?:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.