Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp!

  • Jenny0189 9 mars 2011

    Jag har fått en hemuppgift i husliga ekonomin: jag ska laga en 3 rätters måltid åt familjen! Några idèer på ganska enkla men goda rätter? {question}

  • boz1965 9 mars 2011

    Förslag till en dessert som är hyfsat enkel att göra men som ser avancerad ut och som är jättegod:

    Lakritspannacotta med salt citronhack

  • MARIAMIANILSSON 9 mars 2011

    En förrätt som är väldigt enkel men god är att skära upp honungsmelon, några skivor kokt skinka och toppa med dallassallad. Mumsigt och lättgjort.

  • The_mama97mia 9 mars 2011

    FÖrlåt, vad är husliga ekonomin???

  • cia83 10 mars 2011

    Huslig ekonomi är ett ämne man läser på högstadiet i Finland. Inom ämnesstudierna i huslig ekonomi behandlas verksamheter som matlagning, rengöring och textilvård i hushållet både ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv. Hälsa, ekonomi och hållbarhet är infallsvinklar som betonas speciellt i studierna.

  • Wildthing 10 mars 2011

    >>Mariamianilsson
    Man kan väl i alla fall kosta på sig någon godare skinka än vanlig kokt?
    Jenny, om du ska göra den föreslagna förrätten, satsa på parmaskinka, serrano el liknande.

  • LinaEr 10 mars 2011

    Till förrätt: Mixad avocado och vitlök (och lite creme fresch) på ett mörkt bröd Ringla över lite gräddfil! Jag brukar ta ett glas och använda som mall till brödet så det blir runt och fint. Rulla en god skinka och lägg på en cocktailtomat som dekor.


    Huvudrätt: Senapslax i ugn med pepparrotssås, klyftpotatis med rotfrukter (typ, morötter & palsternacka)

    Efterrätt: Kladdkaka med grädde!


    Hör av dig om det vore nåt, så kan du få lite recept :)

    Lycka till

  • Pyretto 10 mars 2011

    Förätt: Gör en annorlunda Räkcoctail med stora fina räkor, crabsticks, hummer, eller vad du hittar som är prisvärt, sallad,dill, chiliolja som du gör själv på vanlig neutral olja och mkt het chili. Ett litet rostat bröd till det.

    Huvudrätt: Laxlasagne med rökt Lax o Dill. (Du behöver inte köpa den dyraste rökta laxen, går bra med kallrökt lax eller lax av den mindre sorten)
    15-16 lasagneplattor
    600g kallrökt lax i tunna skivor (behöver inte var nå snygga bara tunna)
    5-6 dl skivad gul lök
    ca 6dl vällagrad Västerbottenost
    ca 3dl hackad dill
    ca 1 lit vit sås( Bechamel) den kan du säkert göra anar jag.
    Ungssäker form ca 32x22 och minst 4cm hög 225grader i ugnen.
    Löken o laxen skärs i tunna skivor
    Dillen (finhackad) blandas i den färdiga såsen
    Riv Västerbottenosten
    Varva i formen: Sås, plattor,lax o ost så det blir 4 lager, avsluta med ett lagervit sås och ost.
    Gratinera i ugnen ca 30 min.

    Vinförslag: Drostdy Hof Sauvignon

    Servera med fräsch grönsalld (om du vill spexa till det ha kiwi och gröna ärtor i salladen också) och citronklyfta till....

    Kanske det låter passligt??? Lycka till!!! :D

  • Pyretto 10 mars 2011

    Skrivet av MARIAMIANILSSON den 9 mar 2011

    En förrätt som är väldigt enkel men god är att skära upp honungsmelon, några skivor kokt skinka och toppa med dallassallad. Mumsigt och lättgjort.

  • Pyretto 10 mars 2011

    Ett litet tillägg...Melon och skinka???? Hm....Ganska så "boring" tycker jag....Och kanske att mitt förslag tycks detsamma i andras ögon....Nåja, smaken som baken... ;)

  • svengelsk 10 mars 2011

    Eftersom det är ett skolprojekt måste väl nyttigheten vara viktig. I Frankrike får man ofta en tallrik med råa grönsaker med dip eller dressing. Du kan googla crudité fö inspiration.
    En snabb, god och nyttig efterrätt är den här om det finn svarta vinbär ifrysen Svarta vinbär med vuxensmak

  • callemero 10 mars 2011

    Till huvudrätt kan du göra en potatis & purjolöksgratäng, den är både enkel och billig men framför allt smakar den gott.
    8-10 potatisar skivade
    1 hackad purjolök
    1 hackad gul lök
    2-3 krossade vitlöksklyftor
    140 gr bacon skivad i små bitar
    500 gr köttfärs
    5 dl vispgrädde
    gratängost
    Stek bacon, lök, purjolök och köttfärs.
    Varva potatis och kött & lökröran.
    Blanda de pressade vitlöksklyftorna med grädden och häll över rätten, avsluta med ett lager ost.
    Gratinera i ugn 40-45 minuter på 200 grader.
    Hoppas det kan vara till ngn hjälp.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.