Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp!!

  • 7 november 2000

    HejHJÄLP!! Jag hade tänkt bjuda några vänner på kalkon på lördag, men har aldrig tillagat detta tidigare. Vad ska jag tänka på? Vad har man till? Tidigare när jag har blivit bjuden på kalkon har vi fått potatis, sås, några tråkiga grönsaker och gelé. Jag vill att det ska vara en ganska traditionell tillagning, men ändå rolig. Vi är 4 vuxna och 4 barn. Jag hade tänkt göra äpplekaka med vaniljsås till efterrätt./Annette

  • 7 november 2000

    Gott med kalkon i vitvin!1,2 kg färskt kalkonbröst8 små lökar4 hela vitlöksklyftor2-3 morötter1 bit rotselleri50 g torkade murklor eller kantareller, blötlagda minst 6 tim5 cl konjak1 dl vermouth5 dl vitt vin1 hönsbuljongtärning4 dl gräddesmör, olja, salt peppar, tabasco, citron, mjöl Skär kalkonbröstet i lagom stora bitar (som en halv knytnäve). Krydda med salt och peppar och vänd dem i mjöl. Stek sakta i smör och olja, utan att bitarna tar för mycket färg. Ta upp dem. Strimla morötter och rotselleri i tändsticksstora bitar. Lägg lök, vitlök, blötlagd svamp (om torkad anv.) och grönsaker i pannan och stek en stund, utan att det tar färg. Tillsätt konjak, vermouth, vin och buljongtärning och koka ihop tills hälften återstår. Tillsätt därefter grädden och låt koka till lagom konsistens. Avsluta med tabasco (försiktigt) och citronsaft. Lägg över bröstbitarna i såsen och värm upp dem. Servera med ris eller pressad potatis.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.