Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp 50-årsfest ca.50 gäster

  • 25 januari 2002

    Jag har lovat att ordna mat till en 50-års fest i Februari med ca. 50 gäster. Hjälp vad ska jag servera, endast en spis att värma maten i.....??? Tack på förhand.

  • 28 januari 2002

    Hej!Jadu, det här med födelsedagar!!! Men eftersom du bara har tillgång till en spis så föreslår jag att du gör tillexempel kall inkokt lax med kokt potatis och kall äppelsås (typ en mimosasallad men bara med äpplen och färsk gurka i) som huvudrätt. Till förrätt toast med renstek och pepparrotsost, eller annat rökt kött. Till efterrätt chokladtårta.Ett annat tips är ju att ha olika sorters kallskuret kött, rostbiff, pastrami, lufttorkad skinka, fårfiol till exempel, och sen potatisgratäng som man kan göra färdig innan i stora långpannor och sen bara värma upp i ugnen. En ganska lätt, tunn sås till, ev rödvinssås. Till det kanske toast eller pumpernickel med gravad/rökt lax eller gubbröra passar som förrätt. Och en vanlig gräddtårta till efterrätt. Om det ska vara någon typ av nattmat så brukar ju många göra Janssons frestelse, men då är det ju det där med spisen igen. Så varför inte göra i ordning någon sallad med räkor eller crabfish och bröd till.Själv hade jag 40-års kalas i fredags, men det var en mindre fest med ca 20 personer och då gjorde jag två olika sorters smörgåstårtor för att folk kom på olika tider och då är det ju svårt med varm mat. Hoppas att det var lite tips i alla fall och att det går bra för dig att fixa middagen.Ha det så bra och lycka till! /Ulla

  • Jwanaa 16 april 2010

    Lite försenad kanske men till nästa gång......kan du kaga en makrill i ugnen.

    allt du behöver är potatis(6st), färsk makrill (2st), gul lök (stor,2st), majonäs.

    Skala och skiva potatisen tunt(cirkelformat), skala och skär löken i cirklar också. Fisken ska skäras i ringar också(3cm tjockt).
    Sedan tar du en djup form som du kan ställa in i ugnen. Smörj formen med lite smör bara, sedan lägger du ett lager med potatis, ett lager med lök lite majonäs över ch sedan fisken. Ochh så fortsätter du
    potatis - lök -fisken - majonäs, potatis-lök-fisken-majonäs osv.

    Täck det med foliepapper och in i ugnen ca 1 timme, ta av folien och 10 min till för att ge det en guldigt färg.

    Det blir både billigt, snabbt och smakar underbart!

    Hoppas det räddar dig vid ett annat tillfälle!

  • siggemums 16 april 2010

    Det blir lagom till 60 årsfesten! ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.