Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hjälp fått en riskokare men inga recept

  • matmorsan 9 december 2007

    min man fick en riskokare i 40 år present men det finns inga som helst tips el råd hur jag använder den typ hur mkt vatten o ris hjälp mig

  • 9 december 2007

    det skulle vara bra att veta vilken riskokare det är(Y)

  • matmorsan 9 december 2007

    en safir hugin coops egna märke:p

  • mumsigt 9 december 2007

    :oHmm Har ni fösrökt leta efter information på internet..:)
    Där kan man oftats hitta det mesta..
    Prova skriv namnet och sök sx på alatavista..
    eller någon annan sökmotor(Y)

  • evaldo 9 december 2007

    Det bästa vore om du kunde få tag på instruktionsboken till just den kokaren.
    Det borde vara med en sådan om den är köpt i butik.
    Annars får du väl kontakta dem där den är köpt. Annars vet jag inte hur de funkar.

  • mumsigt 9 december 2007

    Skrivet av mumsigt den 9 dec 2007

    :oHmm Har ni försökt att leta efter information på internet..:)
    Där kan man oftast hitta det mesta..
    Prova att skriva namnet och sök ex. på alta vista..
    eller någon annan sökmotor(Y)

    Lycka Till!:)

  • 10 december 2007

    du kan ju testa med att kontakta coop, mejla kanske på adressen [email protected]

  • matmorsan 10 december 2007

    nu har jag fixat m min riskokare eller min mans lätt var det inte men svaret desto lättare o så enkelt 1 1/2 dl mer vatten än va receptet skriver så enkelt var det så nu vet ni svaret om det kommer upp igen

  • evaldo 10 december 2007

    Hej jag sänder vad jag tror är all beskrivning på hugin safir riskokare

    Svenska Svenska
    2 3
    Läs dessa instruktioner före användning och förvara dem säkert. Om du lämnar apparaten vidare, lämna då
    också vidare manualen. Ta bort all förpackning, men behåll den tills du har säkerställt att produkten fungerar.
    Du kan hitta en plastetikett på produkten som förtecknar dess funktioner; dra av den.
    VIKTIGA SKYDDSÅTGÄRDER
    När du använder elektriska apparater, följ grundläggande skyddsåtgärder som inkluderar följande:
    • Ställ inte kokaren, huvudsladden eller stickkontakten i vatten eller någon annan vätska. Använd inte kokaren
    i badrummet eller nära någon vattenkälla och använd den inte utomhus.
    • Kokaren bör bara användas under uppsikt av en ansvarig vuxen.
    • Lägg inte fryst kött eller fågel i kokaren – tina upp det helt innan tillagning.
    • Försök inte koka något i kokarens inre – tillaga enbart mat i den avtagbara behållaren.
    • Fyll inte behållaren över 1.8L-märket. Om behållaren blir för överfull med vatten kan kokande vatten rinna
    utanför.
    • Rör inte vid de varma ytorna på kokaren, locket eller behållaren.
    • Använd grytvantar eller en grytlapp när du hanterar locket eller behållaren, och lyft dem bara med hjälp
    av handtagen.
    • Sträck dig ej över kokarens lock. Ånga kommer ut genom lockets luftkanal och kant.
    • Håll händer, armar, ansikte, etc. borta från ångan som avges när du lyfter på locket eller behållaren.
    • Vid servering – använd behållaren. Försök inte flytta på kokaren. Den kommer att vara tung och
    huvudsladden kommer antagligen att fastna i något när du förflyttar dig.
    • Placera kokaren på en fast, jämn, värmetålig yta, nära ett eluttag och utom räckhåll för barn.
    • Led huvudsladden så att den inte hänger löst så att man kan fastna i den eller snubbla över den.
    • Använd inte kokaren nära eller under gardiner, hyllor eller skåp, då ångan som avges kan skada dessa.
    • Lägg inget ovanpå kokaren eller dess lock under användning.
    • Håll kokaren och huvudsladden borta från varma pannor, kokplattor eller lågor.
    • Dra ur kontakten till kokaren när den inte används, innan du flyttar på den eller rengör den. Låt den svalna
    helt innan den rengörs eller ställs undan.
    • Använd inga tillbehör eller tillsatser, andra än dem som tillhandahålls av tillverkare.
    • Använd inte kokaren för något annat syfte än de som anges i dessa instruktioner.
    • Använd inte kokaren efter att den har börjat fungera dåligt eller om huvudsladd eller uttag är skadade.
    Det finns inga delar som kan lagas av användaren. Kokaren måste lämnas in för reparation eller byte för
    att undvika fara.
    Låt alltid alla reparationer på elektriska apparater utföras av en auktoriserad verkstad. Genom felaktiga
    reparationer kan avsevärda faror för användaren uppstå. Dessutom förlorar du också din lagliga rätt till
    garantianspråk.
    Enbart för användning inom hemmet.
    ANSLUTNING TILL ELUTTAG
    Kontrollera att voltenheten som anges på apparaten överensstämmer med den som anges på kontakten.
    Tekniska Specifikationer
    Spänning : 230 V
    50 Hz
    700 Watt
    Före användning
    Innan du använder kokaren för den första gången, eller om den inte har använts på ett tag, tvätta ur behållaren
    och locket i varmt vatten med rengöringsmedel, skölj med rent vatten och låt torka. Detta kommer att
    tvätta bort eventuellt damm som kan ha samlats i kokaren vid tillverkning och förvaring.
    FÖRBEREDELSER
    • Tvätta riset i kallt vatten och låt det rinna av. Detta kommer att ta bort överflödig stärkelse och göra riset
    mindre klibbigt.
    • Fyll behållaren med så mycket ris du behöver.
    • Om du tillsätter extra ingredienser (russin, frukt, nötter etc.) måste du minska på riset och kompensera.
    • Tillsätt så mycket vatten som behövs – se tabell.
    • Fyll inte kokaren över 1.8L-märket.
    • Lägg locket på behållaren.
    • Sätt i elkontakten till kokaren (sätt på på-knappen om det finns någon). “COOK”-lampan kommer att tändas.
    • Ställ in kontrollknappen på “START”.
    • När riset är färdigkokt kommer ”COOK”-lampan att släckas och “WARM”-lampan att tändas, och kontrollknappen
    ställs tillbaka till normalläge.
    • Låt riset vila i 10 minuter och dra sedan ur sladden till kokaren.
    • Sätt på dig grythandskar.
    • Ånga och het luft kommer att avges när du lifter locket. Luta på locket bort från dig.
    • Lyft ur behållaren och ställ ned den på ett grytunderlägg för servering.
    Quick-slip behållare
    Använd inte metallbestick eller vassa verktyg. Använd enbart trä- eller plastverktyg för att undvika att skada
    quick-slip beläggningen.
    SKÖTSEL OCH UNDERHÅLL
    Dra ur kontakten till kokaren och låt den kallna helt innan rengöring.
    RENGÖRING
    Tvätta locket och behållaren i varmt vatten med rengöringsmedel, skölj noggrannt och låt torka.
    Vi avråder från användning av diskmaskin då denna kan skata ytorna på kokarens delar.
    Torka kokaren, inuti och utanpå, med en ren, fuktig trasa. Envisa fläckar kan tas bort med lite rengöringsmedel
    , men var noggrann med att ta bort allt rengöringsmedel före användning av kokaren.
    Ställ inte kokaren i vatten eller annan vätska.
    Använd inte rengöringsmedel som är starkt eller har slipande effekt.
    MILJÖVÄNLIG AVFALLSHANTERING
    Våra apparater förpackas före transporten uteslutande i miljövänligt emballage.
    Lämna kartonger och papper till pappersinsamlingen, och förpackningar av plast till återvinningen.
    OBS! Elektriska apparater får inte kastas med hushållssopor.
    Elektriska apparater innehåller värdefulla råmaterial. Lämna därför också Dina uttjänta
    hushållsapparater till en godkänd återvinningsstation. Information om sophantering
    får Du från kommunförvaltningen på Din hemort.
    Kundkontakt: 020-71 10 10/www.coop.se
    Svenska
    5
    Svenska
    4
    INTE KLAR ATT SERVERA
    Du kan lämna riset på “WARM”-inställning samtidigt som du förbereder resten av måltiden, men försök att
    inte lämna det på uppvärmning för länge. Efter ett par timmar kommer riset att vara uttorkat och smaken att
    försvinna. Oroa dig inte – det kommer inte att smaka illa utan fortfarande gå att äta. Det kommer bara inte
    att vara lika gott som när det är färskt.
    TIDSPLANERING
    Du kommer att få experimentera för att hitta de rätta tidsjusteringarna, vad som passar för din favoritmat
    och matkombinationer. Fisk är kokad när den inte ser genomskinlig ut längre och kan delas upp lätt. Koka
    kött tills köttsaften ser klar ut. Bladgrönsaker ska kokas så lite som möjligt för att bevara dem gröna och
    krispiga. Att lägga dem i kallt vatten stoppar kokprocessen.
    ALLMÄNT
    Spärren kommer att hindra värmeplattan från att starta om behållaren inte är på plats. Om du sätter på kokaren
    av misstag, kommer att lyfta av behållaren för att sedan sätta tillbaka den att återställa kontrollen.
    INSATS TILL GRÖNSAKER OG FISK
    1. Häll 3–4 dl vatten i tillagningsskålen.
    2.Placera grönsakerna eller andra matvaror i ångkorgen och placera korgen över tillagningsskålen.
    Grönsaker bör vara små eller medelstora.
    3.Lägg på locket.
    Viktigt! Låt alltid ångventilationslocket vara öppet vid tillagning.
    OBS! Ha alltid det tempererade glaslocket på tillagningsskålen vid tillagning.
    4.Anslut enheten till ett vanligt jordat vägguttag. Lampan Warm (uppvärmning) tänds.
    5. Tryck på On-knappen (på). Lampan Cook (tillagning) tänds och tillagningen inleds.
    6.Tiderna för ångkokning varierar beroende på vilka grönsaker eller matvaror du använder. Efter ca. fem
    minuter kan du börja kontrollera om ångkokningen är klar. Du kan experimentera dig fram till de tider som
    passar din smak.
    7. Dra ut kontakten från vägguttaget när du är klar.
    OBS! Vid ångkokning av grönsaker eller andra matvaror, utan ris i tillagningsskålen övergår enheten inte till
    uppvärmningsläge.
    Skötsel och rengöring
    Efter varje användning ska ångkorgen rengöras i varmt vatten med diskmedel. Använd inte frätande eller
    slipande rengöringsmedel eller svampar med slipeffekt. Skölj av och låt torka ordentligt.
    SKÖTSEL OCH UNDERHÅLL
    Dra ur kontakten till kokaren och låt den kallna helt innan rengöring.
    RENGÖRING
    Tvätta locket och behållaren i varmt vatten med rengöringsmedel, skölj noggrannt och låt torka.
    Vi avråder från användning av diskmaskin då denna kan skata ytorna på kokarens delar.
    Torka kokaren, inuti och utanpå, med en ren, fuktig trasa. Envisa fläckar kan tas bort med lite rengöringsmedel
    , men var noggrann med att ta bort allt rengöringsmedel före användning av kokaren.
    Ställ inte kokaren i vatten eller annan vätska.
    Använd inte rengöringsmedel som är starkt eller har slipande effekt.
    MILJÖVÄNLIG AVFALLSHANTERING
    Våra apparater förpackas före transporten uteslutande i miljövänligt emballage.
    Lämna kartonger och papper till pappersinsamlingen, och förpackningar av plast till återvinningen.
    OBS! Elektriska apparater får inte kastas med hushållssopor.
    Elektriska apparater innehåller värdefulla råmaterial. Lämna därför också Dina uttjänta
    hushållsapparater till en godkänd återvinningsstation. Information om sophantering
    får Du från kommunförvaltningen på Din hemort.
    Kundkontakt: 020-71 10 10/www.coop.se
    Svenska
    5
    Svenska
    4
    INTE KLAR ATT SERVERA
    Du kan lämna riset på “WARM”-inställning samtidigt som du förbereder resten av måltiden, men försök att
    inte lämna det på uppvärmning för länge. Efter ett par timmar kommer riset att vara uttorkat och smaken att
    försvinna. Oroa dig inte – det kommer inte att smaka illa utan fortfarande gå att äta. Det kommer bara inte
    att vara lika gott som när det är färskt.
    TIDSPLANERING
    Du kommer att få experimentera för att hitta de rätta tidsjusteringarna, vad som passar för din favoritmat
    och matkombinationer. Fisk är kokad när den inte ser genomskinlig ut längre och kan delas upp lätt. Koka
    kött tills köttsaften ser klar ut. Bladgrönsaker ska kokas så lite som möjligt för att bevara dem gröna och
    krispiga. Att lägga dem i kallt vatten stoppar kokprocessen.
    ALLMÄNT
    Spärren kommer att hindra värmeplattan från att starta om behållaren inte är på plats. Om du sätter på kokaren
    av misstag, kommer att lyfta av behållaren för att sedan sätta tillbaka den att återställa kontrollen.
    INSATS TILL GRÖNSAKER OG FISK
    1. Häll 3–4 dl vatten i tillagningsskålen.
    2.Placera grönsakerna eller andra matvaror i ångkorgen och placera korgen över tillagningsskålen.
    Grönsaker bör vara små eller medelstora.
    3.Lägg på locket.
    Viktigt! Låt alltid ångventilationslocket vara öppet vid tillagning.
    OBS! Ha alltid det tempererade glaslocket på tillagningsskålen vid tillagning.
    4.Anslut enheten till ett vanligt jordat vägguttag. Lampan Warm (uppvärmning) tänds.
    5. Tryck på On-knappen (på). Lampan Cook (tillagning) tänds och tillagningen inleds.
    6.Tiderna för ångkokning varierar beroende på vilka grönsaker eller matvaror du använder. Efter ca. fem
    minuter kan du börja kontrollera om ångkokningen är klar. Du kan experimentera dig fram till de tider som
    passar din smak.
    7. Dra ut kontakten från vägguttaget när du är klar.
    OBS! Vid ångkokning av grönsaker eller andra matvaror, utan ris i tillagningsskålen övergår enheten inte till
    uppvärmningsläge.
    Skötsel och rengöring
    Efter varje användning ska ångkorgen rengöras i varmt vatten med diskmedel. Använd inte frätande eller
    slipande rengöringsmedel eller svampar med slipeffekt. Skölj av och låt torka ordentligt.
    SKÖTSEL OCH UNDERHÅLL
    Dra ur kontakten till kokaren och låt den kallna helt innan rengöring.
    RENGÖRING
    Tvätta locket och behållaren i varmt vatten med rengöringsmedel, skölj noggrannt och låt torka.
    Vi avråder från användning av diskmaskin då denna kan skata ytorna på kokarens delar.
    Torka kokaren, inuti och utanpå, med en ren, fuktig trasa. Envisa fläckar kan tas bort med lite rengöringsmedel
    , men var noggrann med att ta bort allt rengöringsmedel före användning av kokaren.
    Ställ inte kokaren i vatten eller annan vätska.
    Använd inte rengöringsmedel som är starkt eller har slipande effekt.
    MILJÖVÄNLIG AVFALLSHANTERING
    Våra apparater förpackas före transporten uteslutande i miljövänligt emballage.
    Lämna kartonger och papper till pappersinsamlingen, och förpackningar av plast till återvinningen.
    OBS! Elektriska apparater får inte kastas med hushållssopor.
    Elektriska apparater innehåller värdefulla råmaterial. Lämna därför också Dina uttjänta
    hushållsapparater till en godkänd återvinningsstation. Information om sophantering
    får Du från kommunförvaltningen på Din hemort.
    Kundkontakt: 020-71 10 10/www.coop.se
    Svenska
    5
    Svenska
    4
    INTE KLAR ATT SERVERA
    Du kan lämna riset på “WARM”-inställning samtidigt som du förbereder resten av måltiden, men försök att
    inte lämna det på uppvärmning för länge. Efter ett par timmar kommer riset att vara uttorkat och smaken att
    försvinna. Oroa dig inte – det kommer inte att smaka illa utan fortfarande gå att äta. Det kommer bara inte
    att vara lika gott som när det är färskt.
    TIDSPLANERING
    Du kommer att få experimentera för att hitta de rätta tidsjusteringarna, vad som passar för din favoritmat
    och matkombinationer. Fisk är kokad när den inte ser genomskinlig ut längre och kan delas upp lätt. Koka
    kött tills köttsaften ser klar ut. Bladgrönsaker ska kokas så lite som möjligt för att bevara dem gröna och
    krispiga. Att lägga dem i kallt vatten stoppar kokprocessen.
    ALLMÄNT
    Spärren kommer att hindra värmeplattan från att starta om behållaren inte är på plats. Om du sätter på kokaren
    av misstag, kommer att lyfta av behållaren för att sedan sätta tillbaka den att återställa kontrollen.
    INSATS TILL GRÖNSAKER OG FISK
    1. Häll 3–4 dl vatten i tillagningsskålen.
    2.Placera grönsakerna eller andra matvaror i ångkorgen och placera korgen över tillagningsskålen.
    Grönsaker bör vara små eller medelstora.
    3.Lägg på locket.
    Viktigt! Låt alltid ångventilationslocket vara öppet vid tillagning.
    OBS! Ha alltid det tempererade glaslocket på tillagningsskålen vid tillagning.
    4.Anslut enheten till ett vanligt jordat vägguttag. Lampan Warm (uppvärmning) tänds.
    5. Tryck på On-knappen (på). Lampan Cook (tillagning) tänds och tillagningen inleds.
    6.Tiderna för ångkokning varierar beroende på vilka grönsaker eller matvaror du använder. Efter ca. fem
    minuter kan du börja kontrollera om ångkokningen är klar. Du kan experimentera dig fram till de tider som
    passar din smak.
    7. Dra ut kontakten från vägguttaget när du är klar.
    OBS! Vid ångkokning av grönsaker eller andra matvaror, utan ris i tillagningsskålen övergår enheten inte till
    uppvärmningsläge.
    Skötsel och rengöring
    Efter varje användning ska ångkorgen rengöras i varmt vatten med diskmedel. Använd inte frätande eller
    slipande rengöringsmedel eller svampar med slipeffekt. Skölj av och låt torka ordentligt.
    MVH ewaldo

  • 28 januari 2008

    hallå.
    jag har också en sån riskokare, hittar inte heller nån tabell som de syftar på i den medföljande boken. antar att de menar på rispåsen kanske? får väl se vad som händer.

  • Lotten_J 1 februari 2008

    Skrivet av matmorsan den 9 dec 2007

    min man fick en riskokare i 40 år present men det finns inga som helst tips el råd hur jag använder den typ hur mkt vatten o ris hjälp mig


    Jag har haft riskokare i många år nu och det är det första jag tar med mig ut från huset om det börjar brinna (nåja, lite med en nypa salt)....helt suveränt ....jag hade recept till min men provade att använda mig av samma dosering som på rispaketet och det funkade. Har nyligt köpt en ny OBH nordica och där är doseringen bestående av medföljande plastmått som rymmer 160 ml och då tar man en lika delar ris och vatten. Riskokaren är nog något många underskattar. Riset blir helt enkelt perfekt (Y)

  • markus 5 februari 2008

    :o OBH kokare har jag med. Ett mått Ris och sen fyll upp vatten till nivå 1 på kokarens måttskala på insidan...

    Prova gärna att fräsa riset i lite olja och kryddor, ( vitlök, chili, örter osv), innan vattnet hälls i

  • Lena 5 februari 2008

    Skrivet av Lotten_J den 1 feb 2008

    Skrivet av matmorsan den 9 dec 2007

    min man fick en riskokare i 40 år present men det finns inga som helst tips el råd hur jag använder den typ hur mkt vatten o ris hjälp mig


    Jag har haft riskokare i många år nu och det är det första jag tar med mig ut från huset om det börjar brinna (nåja, lite med en nypa salt)....helt suveränt ....jag hade recept till min men provade att använda mig av samma dosering som på rispaketet och det funkade. Har nyligt köpt en ny OBH nordica och där är doseringen bestående av medföljande plastmått som rymmer 160 ml och då tar man en lika delar ris och vatten. Riskokaren är nog något många underskattar. Riset blir helt enkelt perfekt (Y)
    ja jag håller med dig den är oumbärlig det blir kanon bra ris //Lena

  • MatAnders 5 februari 2008

    Jag har ett lätt tips jag fick av en Thailänsk tjej häll i så mycket ris du vill koka och fyll på vatten så att vattnet täcker och stoppa ner ett långfinger och låt vattnet täcka tills första leden, brukar bli jättebra för jasminris och basmati i alla fall. Glöm inte att skölja riset noga annars bubblar stärkelsen ut ur ventilen. Jag kokar allt ris i min och det blir suveränt, man kan även ha den för att hålla såser varma när den står på värm läge.
    Lycka till.

  • markus 5 februari 2008

    Det var ett kul tips, men jag tror att diffen mellan mina fingrar och thaitjejens än nån deciliter, så jag lär få rissörja i min...:p

  • Lotten_J 7 februari 2008

    Skrivet av markus den 5 feb 2008

    :o OBH kokare har jag med. Ett mått Ris och sen fyll upp vatten till nivå 1 på kokarens måttskala på insidan...

    Prova gärna att fräsa riset i lite olja och kryddor, ( vitlök, chili, örter osv), innan vattnet hälls i


    Jag har inte fått grepp om denna sk. varmhållning av kokaren. När jag hade riset på varmhållning så blev det liksom brunt på flera ställen, precis som att den hade för hög temp el är det ngt jag inte har förstått ang detta månne? Stod inte att läsa i bruksanvisningen, såvida inte mina gamla ögon missat ngt. :'(

  • MatAnders 7 februari 2008

    Jag brukar inte ha riset på varmhållning det bränner fast i botten, bäst är att ta av det när det är klart.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.