Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Hur lång tid i ugnen?

  • irrevirre 19 mars 2008

    Jag skall göra en rätt i morgon som skall vara mycket länge ugnen på låg värme. Närmare bestämt 4 timmar totalt (ösas och glazas emellanåt) i 170 grader.
    MEN receptet är på 4 1/2 kg skinkstek. Min är bara på 700 gram.
    Hur lång tid skall den gå i ugnen då?
    Någon som kan hjälpa mig? Man vill ju inte ha en torr stek!

  • Queenie 19 mars 2008

    Funkar det inte med köttermometer?

  • irrevirre 19 mars 2008

    Tänkte inte på det ..... jo, det måste det ju göra. Tack Queenie!
    Men vore bra och ha en liten hum om det ändå så man vet när man skall ösa och passa upp.

  • irrevirre 19 mars 2008

    Tänkte inte på det ..... jo, det måste det ju göra. Tack Queenie!
    Men vore bra och ha en liten hum om det ändå så man vet när man skall ösa och passa upp.

  • snutten 19 mars 2008

    1 kg tar ca 1 1/2 timme...
    http://www.meatinfo.com/konsument/artiklar/readone.php?categoryID=6&id=124

  • evaldo 19 mars 2008

    Innertemperarur ska vara 68 grader för skinkstek och 85 grader för hel fläskkarré.

  • Abluna 19 mars 2008

    Hela receptet verkar KONSTIGT - 170 grader i 4,5 tim! :) Det tycker jag, är väldigt varmt för så lång tid.. Oftast vid stora köttstycken har man låg ugnstemeratur - kanske 125 grader! Och så, som sagt lång tid.
    Nu har ju du redan antagligen gjort detta, men lova att du aldrig försöker att göra om recept precis som du gjorde! Det kan knappast bli bra :(
    Det är bättre att utgå från köttbiten man har ocvh skaffa ett recept till detta! Efter att ha tittat på dina uppgifter skulle jag dels sänka värmen minus 40,50 grader dels tänka mig en stektid på c:a 1 tim 25-45 min.
    Ursäkta mig att jag började svara på detta, som sagt, hela receptet verkar skumt! Men jag hoppas du fixade det! Oftast behövs det bara sunt förnuft!

  • bernit 19 mars 2008

    Skrivet av Abluna den 19 mar 2008

    Hela receptet verkar KONSTIGT - 170 grader i 4,5 tim! :) Det tycker jag, är väldigt varmt för så lång tid.. Oftast vid stora köttstycken har man låg ugnstemeratur - kanske 125 grader! Och så, som sagt lång tid.
    Nu har ju du redan antagligen gjort detta, men lova att du aldrig försöker att göra om recept precis som du gjorde! Det kan knappast bli bra :(
    Det är bättre att utgå från köttbiten man har ocvh skaffa ett recept till detta! Efter att ha tittat på dina uppgifter skulle jag dels sänka värmen minus 40,50 grader dels tänka mig en stektid på c:a 1 tim 25-45 min.
    Ursäkta mig att jag började svara på detta, som sagt, hela receptet verkar skumt! Men jag hoppas du fixade det! Oftast behövs det bara sunt förnuft!


    Håller med - låg temperatur ger alltid ett både mörare och saftigare kött.
    4,5 timmar i 170 grader måste vara både för länge och för varmt
    Hoppas du fixar det

    /BÅ :p

  • pia61 19 mars 2008

    ca 1 kg per timme brukar vara normalt.

  • irrevirre 19 mars 2008

    Tack för de goda råden! Jag skall rätta mig efter dem. Det blir lite spännande också:-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.