Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Lära barn laga mat

  • AestheticDevil 15 augusti 2010

    Hej!

    Jag jobbar på fritids och har nu lyckats tigga till mig utrustining för att laga mat med tredjeklassarna. De har försvinnande lite hemkunskap och då bakas det mest scones och liknande.

    Poängen är att de, när året är slut, ska kunna (långsamt) hantera knivar, spis, läsa recept och ha lärt sin grundläggande köksvett och hygien.

    Men vad ska jag laga med dem?

    Tiden vi har är begränsad till lite över en timme och som ni kan förstå så har jag en ganska smal budget, så det finns inte plats för extravaganta ingredienser. Dock ska maten lagas i smakportioner, så vi behöver inte mycket av allt.

    Självklart har jag allergiker i gruppen, så recept som inte vilar allt för tungt på laktosprodukter uppskattas. Samma sak med fläskkött, det ska helst undvikas.

    Jag vill verkligen att de ska tycka att det här är kul och värt att göra, att de ska lära sig för framtiden och få ett intresse för matlagning.

    Snälla, hjälp mig med alla tips (hur lär man dem att skära med vass kniv?!) och underbara recept!

    Tack

  • mat-bibbi 15 augusti 2010

    Hej!
    Det bästa sätt man kan lära sig att skära är just med en kniv som är vass och inte slö.

    Överraskande soppa:
    Köp kyckling/korv och kycklingbuljong be varje barn ta med en rotfrukt eller/och grönsak och koka en soppa på detta.
    Lycka till.

  • Penne 15 augusti 2010

    Du kanske inte behöver laga saker där man behöver använda sylvassa knivar? Är kanske bättre med slöa i detta fall. Sen tänker jag på enkla saker som de flesta barn gillar, typ köttfärssås, korv stroganoff, och kanske köttbullar. Pastasåser kanske, för att visa dem att det mesta går att ha i och att man faktiskt kan hitta på själv, testa och använda fantasin. Om det nu inte var meningen att de skulle lära sig läsa recept, då kanske det är en dum ide... =)

  • siggemums 15 augusti 2010

    Bra idé! Tråkigt att det finns så lite pengar till råvaror i hemkunskapen.
    Man kan göra många billiga rätter av pasta eller nudlar, skär kött i små små bitar och gör en god sås med lite buljong kryddor och grönsaker. Andra billiga, snabblagade rätter är Spagetti carbonara, både linssoppa, potatis o purjolöksoppa är mycket godare än det låter och serveras med varm macka med ost, skuren i trekanter.

    Ett tips kan ju vara att de får göra en topplista på vilken skolmat som är godast och sen be husmor om recepten. Kanske tomatsoppan eller något annat billigt är med som favorit.

    Hur man handskas med kniv är nog det viktigaste att miljön inte är för trång och stressig. Att påpeka att de måste vara försiktiga och ha tid att hålla ett öga på dem och se till att de kan skära i lugn och ro. Det är större risk att skära sig när man täljer i trä än när man skär grönsaker och frukt

  • The_mama97mia 15 augusti 2010

    Smakportioner?
    Lär dom göra köttbullar. EN del tror att det bara finns mamma Scans.

    Stek tacofärs, hacka grönsaker o tillbehören till, det har mina barn gjort sen rätt länge (nu är dom tio o snart 13)

    Smulpajer - skära äpplen eller rabarber eller vad det kan vara i bitar

    Nåt som barn ska lära sig tycker jag är att skala - typ morötter... gör en grönsaksdip - låt dom skala morot, o skiva/skära andra grönsaker.

    OM ni har en timme på er är det kanske svårt att hinna med att göra pizza, men ni kanske kan göra degen vid ett tillfälle o frysa in till nästa gång. ???

  • AestheticDevil 15 augusti 2010

    Skrivet av mama97mia den 15 aug 2010

    Smakportioner?


    Ja, vi kommer att laga mat på eftermiddagarna, efter mellanmålet. Så potionerna blir inte fyllande, utan små potioner så att de får smaka av utan att äta middag två gånger.

  • The_mama97mia 15 augusti 2010

    Egentligen synd att dom inte får vara med o laga mellisen ...

  • LEDIVO 15 augusti 2010

    Lite förslag:
    För att lära sig olika sorters frukter och grönsaker samt att hantera kniv kan ni göra Fruktsallad och grytan nedan
    Korv- och grönsaksgryta
    Gör ni muffins lär de sig mått som dl, msk och tsk samt träffa rätt när smeten ska hällas i formarna.

  • chrisq 15 augusti 2010

    (Y)finns jättemånga gulliga böcker på biblioteket att låna med allt i just för barn så gjorde jag en gång o min son är en duktig kock idag vi tränade mycket lycka till {eat}

  • chrisq 15 augusti 2010

    (Y)finns jättemånga gulliga böcker på biblioteket att låna med allt i just för barn så gjorde jag en gång o min son är en duktig kock idag vi tränade mycket lycka till {eat}

  • sju 15 augusti 2010

    Det kan vara kul att låta barnen laga någon enklare rätt från olika kulturer. Jorden runt i mat helt enkelt där man pratar lite om kulturen maten kommer ifrån och vad som är typiskt för den kulturens mat.

  • AnneNi 15 augusti 2010

    Kanske kan de få önska vad de vill lära sig att laga. Låt dem komma med några förslag var så får du välja ut det som känns lämpilgt med tanke på ingredienser och tid.
    Förslag på några rätter är annars:
    Hemmagjort potatismos med ugnsstekt falukorv/stekt bacon/fiskgratäng
    Pasta med köttfärssås
    Grönsakssoppa
    Tacos
    Bakad potatis med någon kall röra (tex. tonfisk)
    Pannkakor
    Frukt eller bärpaj
    Muffins (antingen söta eller matmuffins)

    Det kan vara bra att lära dem att man kan göra många rätter ganska enkelt själv, man behöver inte använda en massa halvfabrikat. Tex potatismos, köttbullar, tomatsås etc.

    Lycka till!

  • boz1965 15 augusti 2010

    Skrivet av Penne den 15 aug 2010

    Du kanske inte behöver laga saker där man behöver använda sylvassa knivar? Är kanske bättre med slöa i detta fall...


    Som "gammal" kock kan jag intyga att det är de slöa knivarna man skadar sig mest på. En slö kniv kan gå hur som helst i det man skär och det är lätt att slinta. Bättre att lära barnen hantera ordentliga knivar direkt istället för att de ska stå fippla med slöa knivar och skära sig.

  • AnneNi 15 augusti 2010

    Jag har precis lagt in ett recept på bananbröd. Det är lätt att baka och är väldigt gott och nyttigt. Jag brukar ibland baka det på jobbet (jobbar på förskola) och det brukar vara uppskattat av både barn och personal. Bananbröd
    Minns inte riktigt hur många "bullar" jag brukar få ut av degen, men har för mig att det rä ca 12 st, det är bara att testa sig fram, beror ju lite på hur stora man vill ha dem med. Gräddningstiden beror på du stora man gör dem och hur effektiv ugnen är.
    Vill ni göra det laktosfritt går det jättebra att byta ut mjölk och yoghurt mot laktosfria produkter. Jag har bakat det med endast havremjölk vid något tillfälle med helt ok resultat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.