Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med fondue

  • eEmmA 28 september 2008

    Är det någon här som har en fonduegryta som kan ge några tips & goda råd... Om i stort sett allt som har med fondue att göra. Hur gör man? Vad har man för mat? Vad ska man tänka på? med mera...

    //Emma

  • segerwitch 28 september 2008

    :DDet är så gott med olika fonduer denna kommer från italien,är gott med grönsaker eller bröd till, sen finns det färdiga ostfonduer att köpa, då är det godast med bitar av italienskt bröd till, det finns även fondue på buljong, man kan ha tunnt skurna bitar av kött!

    Bagna cauda


    Lycka till! jag kan inte leva utan min fonduegryta!:D(Y)

  • irrevirre 28 september 2008

    Älskar fondue! Mysigt och gott.
    Det finns ju olika varianter. Den här brukar jag göra.

    Kött fondue med goda såser

  • Glitterfia 28 september 2008

    Det är jättegott med fondue. Tidskrävande men mysigt att sitta och "doppa"
    Antingen använder man olja (friterat), stark buljong/rödvinsfonde (kokt)

    Allra bästa är ju oxfilé/ fläskfilé. (Jag brukar räkna 200g kött/pers.)
    Friterar man i olja tycker jag det funkar med skinkstek också
    Färska champinjoner
    Lökklyftor
    Blomkålsbuketter
    körsbärstomater
    paprika
    gurka/zuccini

    Tillbehör
    Creme fraiche med vitlök, salt, peppar eller Guaccemole
    Rhode island sås
    Bearnesås
    Potatishalvor i ugnen /hasselbackspotatis
    Ett gott bröd

    Rödvinsfondue

    Använder man rödvinsfondue sila den efter middagen och du har en jättegod fond till gryta eller pastasås dagen efter. Brukar oftast göra en gryta på det som är kvar.

  • softis 28 september 2008

    Åh,fondue ä underbart,d har vi alltid ätit i min familj... vi har alltid köttfondue, mört kött är att föredra,brukar alltid ha rostas å fläskfilè,vissa i min familj älskar å fondua fasanfilè,sen har vi alltid bananer till som vi fonduar(använder ej frityrsmet då vi tycker d ä godare utan),delar bananerna på mitten,skär köttet i bitar,man lägger upp allt i skålar å var å en trär sina egna pinnar med vad dom vill ha.Tänk på att inte ta för mycket på pinnen,då d tar längre tid innan d blir klart å riskerar att bara vara "små svarta russin kvar",man kan även fondua räkor.Vi har även alltid färska champinjoner,lök,paprika som vi fonduar.Vi brukar göra en grönsallad till å en potatissallad å chips(vanliga salta),som sås använder vi majonäs som vi häller på HP sås original å blandar in(var å en gör d på sin tallrik,går åt mycket majonäs),underbart att doppa köttet å banan i.Baguette har vi alltid till. Har du elektrisk eller sån m värmeljus? Har du den m ljus måste du värma oljan i kastrull först,personlingen föredrar jag elektrisk.Vi brukar använda majsolja då vi tycker den avger minst dårlig lukt vid fondue.D brukar gå åt mycket kött hos oss då vi sitter i många timmar å fonduar. Hoppas d blir bra,skriv gärna sen hur d gick,alltid kul å höra:D

  • piusamadeusmozart 29 september 2008

    Ostfondue
    Ostfondue
    Det àr dags att plocka fram fonduepannan ser jag. Jag gillar den med ost. Màste skaffa in en ny flaska kirche.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.