Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med lammkotletter

  • mssalmonella 5 augusti 2010

    Jag har fått ett par lammkotletter av min mormor som nu ligger i frysen.
    Saken är den att jag aldrig har tillagat det förut och skulle behöva lite tips och recept.

    Har tyvärr inte tillgång till grill så det blir att steka dom i panna eller ugn. Ska man ha kvar benen på kotletterna då?

    Tack på förhand! :)

  • MatAnders 5 augusti 2010

    Hej
    Det går utmärkt att steka dom i stekpanna/grillpanna med bara salt och peppar sedan är det jättegott att pressa lite citron över innan man äter med t.e.x potatis gratäng till. Eller hälla över lite grädde efter dom stekts och bara låta dom puttra en stund så har du en god grund till gräddsås.
    Lycka til

  • popik 5 augusti 2010

    Vitlök och rosmarin är standard till lamm. Jättegott.

  • LillaJa 5 augusti 2010

    Stek kotletterna med ben i lite smör i stekpannan, krydda med salt och peppar,
    Låt en kvist Rosmarin (färsk) eller en ½ tsk torkad rosmarin steka med
    samt en kyfta vitlök pressad eller hackad (ha inte för hög värme då bränns löken)
    När kotletterna har fått fin färg, lägg en tesked mintgelé (finns färdig på burk) på dom + en matsked vatten i pannan och lägg på ett lock, samt stäng av värmen.

    Potatisgratäng passar bäst till, och en sallad med tomater och gurka tycker jag.
    POTATISGRATÄNG:
    Skala och skiva ca 5-6 st potatisar (normal stora) i tunna skivor. (Det går med färskpotatis också om du inte sköljer dom så mycket, stärkelsen ska vara kvar.)
    Lägg i en smörad ungssäker form. Strö på lite salt och peppar
    Köp kelda Ostsås slå över, och sätt in i ugnen 175º i ca 30 minuter.
    Lycka till !....blir en perfekt festmiddag
    Hör gärna av dig du kan få fler smarriga och lätta recept

  • The_mama97mia 5 augusti 2010

    Klart man ska ha benen med när man steker, det gäller ju även fläskkotlett med ben, som man ser mindre o mindre av. Tror vi drabbats av filésjuka.

  • chrisq 5 augusti 2010

    :DDVITLÖK O ROSMARIN ÄR TVUNGET O BENEN SKA VA MED LYCKA TILL ÄR SMASKENS (Y)

  • mssalmonella 6 augusti 2010

    Tack så jättemycket! Får se om jag vågar mig på kotletterna nu i helgen! hehe

  • berndt39 6 augusti 2010

    Ät bara det mellan benen hehe

  • mssalmonella 12 augusti 2010

    Måste tyvärr meddela att jag inte gillade lammkotletter. Men mina gäster blev otroligt glada för detta lyxiga kött, som de dessutom fick mer av eftersom att jag endast åt potatisgratäng! ;)

  • Josses 13 augusti 2010

    Skrivet av mssalmonella den 12 aug 2010

    Måste tyvärr meddela att jag inte gillade lammkotletter. Men mina gäster blev otroligt glada för detta lyxiga kött, som de dessutom fick mer av eftersom att jag endast åt potatisgratäng! ;)
    Lammkött har ju en lite egen smak men prova gärna igen så till slut kanske du faller för smaken.

    Min mamma fick lamm när hon var liten och lovade sig då att ALDRIG mer men så bjöd jag dem på middag en gång och hade gjort lammstek (jag visste inte att hon inte åt det och jag sade inte heller vad det var) och då berömde hon köttet så,
    "Vad gott det var!

  • skager 13 augusti 2010

    Jag gör mycket av lamm,men jag gör det i lergrytan då det blir mycket mörare.Jag har en massa olika kryddor i man måste ju våga testa lite med.Imorgon ska jag göra ett lammlår i lergrytan med en vitlökskrydda från gotland plus spiskummin o salt 1 köttbuljongstärning ska stå i ugen ca 2 timmar.Man lägger ju lergrytan i blöt en 30 min o sen in i kall ugn på 225 när ugnen är varm tar man tiden.{bashful}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.