Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp!, Nyårsmat för barn!

  • JohannaMariaNilsson 29 december 2008

    Skrivet av elpatron den 21 dec 2008

    Njet, man lagar ngt till barnen, iofs ngt som man vet är gott oxo för nyår till dom såklart, men barn ska inte bestämma, det gör vuxna/föräldrarna, sen får dom äta det som bjuds på. Man lagar ju inget äckligt med flit såklart. Tror ni fattar my point (Y)


    Man kan ju FRÅGA vad barnen vill ha, sen är det ju självklart vi föräldrar som beslutar i slutändan..

  • Lotten_J 29 december 2008

    Hos oss skulle det inte alls funka att barnen får välja maträtt då viljorna är många, sambons barn är så kräsna i maten så det finns inte ord. Då skulle vi garanterat få äta mamma scans köttbullar på nyårsafton trots att det är tonårsbarn hela bunten. De har fått sin vilja igenom under alla år genom att äta skräpmat. Då jag lagar husmanskost får tonåringarna det jobbigt.....de sitter ofta och petar i maten för de är inte vana vid att äta ordentlig hemlagad mat. Mina äter i princip allt, de är ju vuxna idag men har under sin uppväxt fått lära sig att smaka av det som erbjuds. Alla har saker de inte tycker om, så även vi vuxna MEN jag tycker att man ska inte bjuda in till att servera flera olika rätter då jag anser att det är lite som så att bjuda in till att inte äta det och inte äta det....men men....alla vi gör på olika sätt.....Är det riktigt små barn får man nog göra någon barnvänlig variant av de ingredienser man ska ha till den vuxna middagen....tonåringar däremot kan tugga all mat....Sen tror jag att barn viglar upp varandra till att tycka att än det ena och än det andra är dåligt.....Mina två äldsta söner skrämde livet ur sin lillebror genom att säga att potatis ligger i jord där man gödslat med koskit så då slutade han äta potatis till han förstod hur det eg förhöll sig.....

  • marialm 29 december 2008

    jag har ett barn som äter allt och ett som i perioder bara har ätit hamburgare och köttbullar. Det blir jobbigt när ett barn inte äter. Som mamma mår man oerhört dåligt och har själv asvårt att koppla av och ha trevligt. Fråga barnen vad de kan tänka sig att äta som de tycker är festligt och försök att modifiera så att det passar. Hellre mätta och glada barn en nyårsafton än sura och gnälliga.
    En annan sak jag har lärt mig är att barn inta gillar röror och blandningar utan vill ha var sak för sig. Lycka till.:p

  • boz1965 29 december 2008

    Skrivet av Linlock den 21 dec 2008

    Min son vill helst ha lax och kyckling på pinne om han får bestämma men allt går hem som man får äta på "pinne" (dvs vanliga grillspett) och såklart det är roligt att låta barnen önska och bestämma någon gång!!:)


    Då skulle du kanske kunna göra kycklingsatay åt dem. Det finns färdig jordnötssås att köpa.

  • Frita 29 december 2008

    Mat på pinne, hopsatt av dom själva." Koppa riset" alltså kokt ris i kopp som vänds upponer på tallriken. Grönsaks dipp. Kycklingben med folie. Pitabröd med valfri fyllning, kebabkött eller tacofärs. Klyftpotatis. Tzatsiki. Jag ska själv ha toast skagen till förrätt men barnen får toast tånnö, med sallad, färskost , cocktailtomater, gurka. Något så de oxå känner av festen. Lycka till!!

  • Kirunakocken 1 januari 2009

    Hej alla.
    Finns lika många ideér som föräldrar här verkar det som :)
    Alla sätt är bra utom de dåliga som farmor alltid sa..
    men men, jag kan dela med mig av hur vi har gjort, igår jobbade jag dock, men jag kan berätta hur vi har middagar i allmänhet hemma hos oss. Min dotter (snart 4 år) har fått vara med i tillagningen av middagar på olika sätt, om jag tex har gjort sallad har hon fått skölja grönsakerna sammtidigt som vi har pratat om vad det är för grönsak, var den växer osv, sedan har jag skurit och hon har blandat ihop salladen, likaså om jag styckar kött eller skär upp hel fisk, då har hon alltid fått vara med och tittat, känt och luktat på fisken.. ideérna är många vad man kan göra för barnen, men viktigast känns att de är delaktiga i matlagningen på sitt vis. Dukning, vika servetter och dekorera bordet gör också att barnet känner sig mer delaktig. Sedan kan man, för att återknyta till ämnet, göra grönsakstavar med dipp till barnen av grönsakerna som de vuxna får wokade eller kokta, för i regel gillar barnen råa grönsaker bättre.. som andra skrivit tidigare kan man ju använda vissa råvaror och göra dem mer barnänliga också. pepparkaksformar är också barnvänliga att göra roliga former på av bröd, pannkakor osv..
    Slutligen, barn behöver matuppfostran likaväl som övrig uppfstran, dvs, de måste få möjlighet att smaka på allt, men däremot kan man aldrig tvinga i dem något, tror inte på metoden att låta dem sitta kvar tills maten är uppäten, för gillar de inte maten efter första tuggan, gillar de nog den inte efter sista heller..

    gott nytt år

    //Johan kock

  • Kirunakocken 1 januari 2009

    kom på en annan bra grejj som barnen brukar uppskatta: matmuffins, de tycker det känns mer som ett fika, kan ju vara en bra förrätt för de yngre, servera med gurkstavar och gräddfilsås. Brukar vara succé!

    Här kommer en länk:
    http://www.dagensmuffin.se/recipes.pl?category=Matmuffins

  • Tillberga 1 januari 2009

    nu är de Nyårsdagen och vi vill veta hur de gick och vad barnen fick för mat(L)

  • MammaIrene 1 januari 2009

    Skrivet av jas65 den 21 dec 2008

    Citerar elpatron, Happy meal går alltid hem.
    Varför skall man alltid skilja på barnens mat och de vuxnas mat. Barn skall alltid få tråkig mat såsom köttbullar eller korv. Redan från början så skall barn få äta detsamma som vi vuxna gör. Men med aktsamhet.

    Min dotter har jag tänkt att hon skall äta det samma vi gör under hennes uppväxt tid.

    Lär era barn att upptäcka köket alla härligheter och höfta på.
    Anders


    Det där är ju sköna tankar......men det funka inte alltid så i verkligheten.....
    Jag har barn på 2 1/2 4 1/2 och 6 1/2 år och jag har också inställningen att de skall smaka på allt, men varför inte tä nka på barnen någon gång???
    DE tycker inte att köttbullar o korv mm är tåkig mat......Däremot kväljs de nästan av viss annan sorts mat o varför skall de då behöva sitta o smaka o inte få i sig så mycket på kalas o nyår mm....

    Jag tycker att ban skall lära sig äta o smaka på det mesta, men inte i sociala samanhang, det kan ske i det privata!!!!
    Tänk dig in i barnets situation.......Någonting måste det väl finnas som du inte gillar....tänk dig att det blir din nyårsmiddag som du skall tvingas intaga i sällskap med massa människor utanför familjens ramar dessutom.... roligt va?

  • flingsalt 11 september 2009

    .

  • flingsalt 11 september 2009

    Skrivet av elpatron den 21 dec 2008

    Skrivet av Eery den 21 dec 2008

    Kan du inte fråga dina barn vad dom vill ha?
    Är ju fest för dom med så kan dom få "det godaste som finns"
    (L)


    elpatron:

    Man frågar inte barn vad dom vill ha. Ett barn äter vad ens förälder ställer fram/lagar till dom, punkt slut. Ett barn bestämmer inte, det gör däremot föräldrar, annars kommer barnet ta över allt till slut och sen så är det fara o färde med allt och hamnar till slut i problem. Så är det.




    Råkade titta in till den här gamla tråden.. Vad ilsk jag blir!

    Klart man kan fråga barn efter önskemål! Jag frågar ofta min dotter om hon är sugen på någon speciell mat. Det betyder inte att hon bestämmer och får som hon vill. Men jag tillåter henne att ha en egen vilja - vilket barn mår bra av!

    Den här idiotiska grejen får mig att tänka på föräldrar som behandlar sina barn som skräp. Som t ex ett barn som säger till sin förälder att den vill något.
    Föräldern: Nej det får du inte!
    Barnet: Varför?
    Föräldern: Därför (utan förklaring)

    Och föräldrar som struntar i att säga förlåt till sina barn...


    Var en bra förebild och visa barnen att dom har ett värde. Det stärker deras självkänsla och självförtroende!

    Tack för mig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.