Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp - tomaterna mognar

  • asemarie 9 augusti 2008

    Mitt lilla växthus producerar nu härliga mogna tomater i en sådan takt att det inte går att äta alla.

    Frysa in dem har jag lästa att man kan göra men det måste finnas massor med röror och inläggningar som går att spara i frys eller som konserv.

    Har någon beprövade tips för hur tomaterna kan tas omhand?
    Åse-Marie

  • smulan1katt94 9 augusti 2008

    Du kan göra goda sallader:P (Y)

  • BigganL 9 augusti 2008

    Sök på Google på tomatsås t ex, går säkert att frysa in. Tomatsoppa kanske? Om du så småningom får gröna omogna tomater över så har jag ett recept på "tomatsallad" där man hackar gröna tomater och kokar i en lag.
    Hoppas bara att jag hittar receptet....... Har inte gjort det på flera år.....

  • zonale 9 augusti 2008

    Tomatsås går att frysa för det har jag själv gjort. Något ovanligare men inte desto mindre god är denna:
    Tomatmarmelad med ingefära

  • asemarie 9 augusti 2008

    Vad trevligt, tomatmarmeladen ska jag genast prova och så hittade jag en chilisås här i matklubben, "lennali", som såg trevlig ut.

    Gröna tomater har jag tänkt på det blir säkert ett gäng senare. Jag har aldrig ätit det men det låter skojigt. Kanske en association till den gamla filmen, Stekta gröna tomater?

    Smulan, tomatsallader blir det varje måltid och ett gäng som slinker ner mellan måltiderna som godis.

    Tack så länge
    Åse-Marie

  • elisabethugo 9 augusti 2008

    Gröna tomater
    var till bondens butik inhandlade marmelad av gröna tomater smaksatt med vanilj.
    Provade därefter att göra marmelad själv.
    har inget recept men använde syltsocker citron och vaniljstång.
    Det vart jättegott.

  • ca70 9 augusti 2008

    Inlagda gröna tomater är jättegott till en stekt köttbit! :p

  • BigganL 9 augusti 2008

    Jag hittade faktiskt receptet till dom gröna tomaterna, min moster gjorde det förr men det är nog mera "inlagda" som någon senast skrev. Jag lägger in det under Mina recept!

  • Vivoplena 9 augusti 2008

    Kolla på alternativ.nu, där kan du säkert hitta något roligt.

  • matagnes 9 augusti 2008

    pastasås på finhackade färska tomater är ju smaskens!!

    igår lagade jag följande:

    * grovrivna morötter, hackad knipplök och två vitlöksklyftor - fräs i lite olivolja i kastrull
    * ha i finhackad tomat och en burk sojabönor
    * koka upp tills tomaterna mjuknat och vattnat av sig lite
    * ha i små bitar mozarella, typ tomatpuré (jag hade tomatpuré av soltorkade tomater), salt, peppar...
    * slutligen: färsk basilika
    * ät med pasta och riven parmesan

    mmm... det blir krämigt och gott med mozarellan som får smälta. men man behöver eventuellt hälla av lite vätska, för att inte såsen ska bli för vattnig.

  • festmaten 10 augusti 2008

    Gott att tillaga av tomater
    Oreganotomater
    Syltade tomater

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.